Magyar gazdaság

Minden ötödik hazai lift megérett a cserére

A Magyar Felvonó Szövetség (MFSZ) azt kezdeményezte az Innovációs és Technoló­giai Minisztériumnál, hogy az állam pályázati formában támogassa a társasházak elöregedett személyfelvonóinak cseréjét – erről a szervezet elnöke beszélt a Világgazdaságnak. Kováts Attila azt mondta, hogy elképzelésük szerint hasonló konstrukciót lehetne életre hívni a liftek esetében, mint amilyen már megvalósult az épületek energetikai korszerűsítésénél vagy éppen a hűtőgépcsere-programban. Az egyeztetések a témában rendszeresek, de kezdeti fázisban vannak. Az MFSZ elnöke úgy értékelt, hogy a felvetésnek pozitív volt a fogadtatása, azt ugyanakkor nem tudta megbecsülni, hogy a terv mikor érhet olyan fázisába, hogy a kormány elé kerüljön.

A folyamatot mindenesetre meggyorsíthatja az vonatkozó SNEL-szabványa, amelynek értelmében a húszévesnél idősebb felvonókat korszerűsíteni kell. Ezt az irányelvet egyelőre Magyarországon – mint több más tagországban – nem alkalmazzák, az MFSZ viszont most ezt is javasolja. Szerinte ez segítség lenne abban, hogy a liftcsereprogramhoz forrásokat lehessen lehívni. Ugyanakkor a vállalás megvalósítása kihívás is, hiszen a SNEL tíz évet hagyna a problémás felvonók leszerelésére.

Magyarországon a hivatalos adatok szerint összesen 49 ezer felvonót és mozgólépcsőt tartanak nyilván, ezekből 37 400 üzemel, a többi valamilyen ok miatt nem működik. A nem működő berendezések egy része – 3300 felvonó – úgynevezett veszélytelenített berendezés, ezek esetében maguk a használók kérték a hatóságot, hogy iktassa ki a gépet, mivel nem kívánják használni. Ennek hátterében jellemzően anyagi nehézségek húzódnak meg: tízéves korig évente egyszer, fölötte kétszer kötelező ellenőrizni a felvonókat, ennek magas, akár több tízezer forintos költsége is lehet.

A felvonókon belül a személyi liftek kategóriájában 30 900 eszköz szerepel a statisztikákban. Kováts Attila azt mondta, hogy ezek 40 százaléka szorul javításra, 20 százalékukat pedig cserélni kell. Van olyan lift, amelyet még a második világháború előtt helyeztek üzembe, de a nagyobb lakótelepeken (a budapesti Békásmegyer, a miskolci Avas, a nyíregyházi Örökösföld) tömegével működnek negyven-ötven éves, Ganz-gyártású berendezések. Egy-egy lift cseréjének költsége bőven 15 millió forint felett alakulhat, vagyis a teljes állomány ötödének, mintegy hatezer liftnek a modernizálása akár 90 milliárd forintba is kerülhet.

Tavaly csaknem 750 új személyfelvonó állt üzembe, ez közel 33 százalékos növekedés 2017-hez képest. Az idei várakozások ezer liftről szólnak. Az ágazatban 85 felvonószerelő vállalkozás mintegy 1500 embert foglalkoztat. A megrendelések 80 százalékát nyolc nagy cég nyeri el.

felvonó Magyar Felvonó Szövetség Kováts Attila lift
Ezek is érdekelhetik