Magyar gazdaság

Nehezebb időszakra készül a gépipar

A feldolgozóipar egyik motorja továbbra is a gépipar, amely jó évet zárt tavaly. Azonban már érződik a piaci lendület csökkenése, az autóipar lassulása pedig az egész gépipart érinteni fogja.

Tavaly is folytatódott az ipari termelés szerkezetének átalakulása: tovább nőtt a feldolgozóipar, ezen belül is a gépipar aránya. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) Helyzetkép az iparról 2018 című kiadványa szerint a gépipar súlya 2010 óta 3,6 százalékponttal emelkedett, tavaly már az ipari termelésnek csaknem a felét tette ki.

Sólyom Ferenc, a Magyar Gépipari és Energetikai Országos Szövetség (Mageosz) alelnöke a Világgazdaság kérdésére elmondta: egészséges konjunktúra jellemezte tavaly is az európai és a világpiacot egyaránt, miközben a felpörgetett pályázatok is fokozták a kibocsátást a beruházásokon keresztül. Ebben látja a szektor bővülésének elsődleges okát. Az elmúlt időszakot egyértelműen pozitívnak ítéli, egy olyan időszaknak, amikor a fejlődést, bővülést egyre jobban gátolta a megfelelően képzett szakemberek hiánya.

A gépiparon belül az alágazatok között erős átrendeződés látható: míg a járműgyártás 9 százalékponttal növelte a részesedését, addig például a számítógépek, elektronikai, optikai termékek gyártásáé 4,8 százalékponttal csökkent 2010-hez viszonyítva. A KSH adatai szerint a feldolgozóipari termelés több mint felét előállító gépipar kibocsátása, folytatva a több éve tartó növekvő tendenciát, tavaly 1,2 százalékkal emelkedett. Folyamatosan növelte a feldolgozóipari részesedését a gépipar, 2012 és 2016 között 5,2 százalékponttal. Ez a tendencia megtorpant 2017-ben, tavaly 50,3 százalékon állt. A gépipari vállalkozásokra jellemző az erős exportorientáltság, 2018-ban eladásaik 91 százaléka külföldre irányult, és a feldolgozóipari kivitel 63 százalékát a gépipar exportja tette ki. A nagyvállalatok súlya tetemes az ágazatban, a termelés 89 százalékát állították elő a gépipari vállalkozások.

Vadnai Gábor, a Mageosz főtitkára elmondta: már érezhető a piacok lendületének a csökkenése, és az év hátralévő részében az első fél évnél lényegesen nehezebb feltételrendszer és piaci helyzet mellett kell fenntartaniuk a cégeknek az eredményességüket. Mindezt úgy, hogy a helyzete semmit sem javult. A főtitkár elmondása szerint egyre drágábban és egyre gyengébb munkaerőt lehet találni a kieső munkatársak helyére, miközben jövőre kifutnak a gépbeszerzési pályázatok is. Az autó­ipar lassulása az egész gépipart érinteni fogja a rendkívül szoros és világméretű beszállítói hálózatok miatt, nem beszélve az ebből következő – vagy ennek okaként is felfogható – globális keresletcsökkenésről. Várakozásai szerint az első fél év lendülete vélhetően még kitart az év végéig, így 2019 még sikeres lehet, de nagyon fel kell készülni a lassulásra, esetleg a visszaesésre is.

Ezek is érdekelhetik