Magyar gazdaság

A digitalizáció nem váltja ki az embert

Jövőkutatók szerint az ingatlanközvetítők munkájának 86 százaléka technológiailag kiváltható. A szolgáltatás minőségét döntően az emberi tényezők határozzák meg.

Az ingatlanközvetítői szakma megújítását tűzte ki célul a Magyar Ingatlanszövetség (Maisz). A szövetség ingatlanközvetítői bizottságának új elnöke, Kövesdi Marcell a Világgazdaság kérdésére kifejtette, hogy a megújuló szakbizottság a technológia, a szabályozás, a képzés, a hazai és nemzetközi legjobb gyakorlatok bemutatásán, a hozzáadott értéket és az ügyfél-elégedettséget növelő szakértők összefogásán, valamint a szakmai együttműködések elősegítésén és új alapokra helyezésén keresztül tervezi segíteni az ingatlanközvetítők átvezetését a 21. századba.

Magyarországon jó néhány éve a KSH 25-27 százalékra tette az ingatlanközvetítők részarányát az ingatlanpiacon, a Maisz saját elemzése most 30-35 százalékra taksálja részesedésüket. Ez még mindig rendkívül alacsony érték, a közeli cseh piacon 60 százalék körüli, az angoloknál pedig tartósan 90 százalék feletti az arányuk. Magyarországon az ingatlanközvetítők elutasítottságán nem enyhített a technika fejlődése, a digitalizáció terjedése, az eladók nagy többsége továbbra is saját maga lát neki ingatlanja értékesítésének.

Fotó: Shutterstock

Kövesdi Marcell külföldi tapasztalatait, nemzetközi konferenciák előadásait elemezve úgy látja, egyre nagyobb szerepe van a hozzáadott értéknek, az embernek. Az ingatlanközvetítés nem tömegtermék eladásáról szól, hanem jellemzően az ügyfelek legértékesebb vagyontárgyának jó áron történő értékesítéséről. A nagy hagyományokkal rendelkező nyugat-európai, amerikai lakáspiacokon egyidejűleg mindössze 10-12 megbízáson dolgoznak a közvetítők, akiknek szakértelmét az ügyfelek is elismerik.

Mindehhez képest a magyarországi lakáspiac felpörgése is hozzájárult ahhoz, hogy az aranybányának vélt ingatlanozásba sokan beleugrottak, majd jellemzően két-három hónap múlva abbahagyták. Sokan fel sem mérték, hogy mekkora hatással tudnak lenni emberek életére, és azt sem, hogy az alatt a pár hét alatt nagyon sok kárt okoztak, akár milliókkal árazták alul az eladott ingatlanokat, vagy nem megfelelő időben adattak el ingatlanokat. Ezek a gyorstalpalókon végzett közvetítők az ügyfeleiket nem szándékosan, de megrövidítették, tovább nehezítve azok törekvését, akik a szakma elismertetésén dolgoznak – hangsúlyozza Kövesdi Marcell, aki saját közvetítő irodáján és ingatlanhirdetési portálján keresztül gyakorlati tapasztalatokkal rendelkezik a piacról.

A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatják

digitalizáció maisz
Kapcsolódó cikkek