Cégvilág

A digitalizáció nem váltja ki az embert

Jövőkutatók szerint az ingatlanközvetítők munkájának 86 százaléka technológiailag kiváltható. A szolgáltatás minőségét döntően az emberi tényezők határozzák meg.

Az ingatlanközvetítői szakma megújítását tűzte ki célul a Magyar Ingatlanszövetség (Maisz). A szövetség ingatlanközvetítői bizottságának új elnöke, Kövesdi Marcell a Világgazdaság kérdésére kifejtette, hogy a megújuló szakbizottság a technológia, a szabályozás, a képzés, a hazai és nemzetközi legjobb gyakorlatok bemutatásán, a hozzáadott értéket és az ügyfél-elégedettséget növelő szakértők összefogásán, valamint a szakmai együttműködések elősegítésén és új alapokra helyezésén keresztül tervezi segíteni az ingatlanközvetítők átvezetését a 21. századba.

Magyarországon jó néhány éve a KSH 25-27 százalékra tette az ingatlanközvetítők részarányát az ingatlanpiacon, a Maisz saját elemzése most 30-35 százalékra taksálja részesedésüket. Ez még mindig rendkívül alacsony érték, a közeli cseh piacon 60 százalék körüli, az angoloknál pedig tartósan 90 százalék feletti az arányuk. Magyarországon az ingatlanközvetítők elutasítottságán nem enyhített a technika fejlődése, a digitalizáció terjedése, az eladók nagy többsége továbbra is saját maga lát neki ingatlanja értékesítésének. Kövesdi Marcell külföldi tapasztalatait, nemzetközi konferenciák előadásait elemezve úgy látja, egyre nagyobb szerepe van a hozzáadott értéknek, az embernek. Az ingatlanközvetítés nem tömegtermék eladásáról szól, hanem jellemzően az ügyfelek legértékesebb vagyontárgyának jó áron történő értékesítéséről. A nagy hagyományokkal rendelkező nyugat-európai, amerikai lakáspiacokon egyidejűleg mindössze 10-12 megbízáson dolgoznak a közvetítők, akiknek szakértelmét az ügyfelek is elismerik.

Mindehhez képest a magyarországi lakáspiac felpörgése is hozzájárult ahhoz, hogy az aranybányának vélt ingatlanozásba sokan beleugrottak, majd jellemzően két-három hónap múlva abbahagyták. Sokan fel sem mérték, hogy mekkora hatással tudnak lenni emberek életére, és azt sem, hogy az alatt a pár hét alatt nagyon sok kárt okoztak, akár milliókkal árazták alul az eladott ingatlanokat, vagy nem megfelelő időben adattak el ingatlanokat. Ezek a gyorstalpalókon végzett közvetítők az ügyfeleiket nem szándékosan, de megrövidítették, tovább nehezítve azok törekvését, akik a szakma elismertetésén dolgoznak – hangsúlyozza Kövesdi Marcell, aki saját közvetítő irodáján és ingatlanhirdetési portálján keresztül gyakorlati tapasztalatokkal rendelkezik a piacról.

Egyelőre az általános érvényű megoldásnak tekintett, államilag előírt OKJ-s vizsga és a névjegyzékbe vétel sem tűnik önmagában hatékony megoldásnak – teszi hozzá –, mert nem garantál igazi tudást, és a szakma továbbra is alul van minősítve. Ráadásul a gyakorlott közvetítők tudása is frissítésre szorul, az észteknél például kétévente megújító vizsgákat kell tenni, nem véletlenül.

Az ingatlanközvetítőnek egyetlen dolga van, az, hogy ember legyen, minden másra, vagyis az időpont-egyeztetésre, a hirdetésekre ott a technika, legalábbis ma már ezt oktatják a legtöbb országban. A minőségi szolgáltatás az ügyfél valódi igényeinek, élethelyzetének, lehetőségeinek megismerésén alapul, és segíti őt a közvetítő legjobb tudása szerint – vallja a Maisz illetékese. A központi változtatásra egyelőre tervezetek vannak, nagyon nehéz érdemi váltást elérni, sokan érdekeltek a változatlanságban – érzékeli Kövesdi Marcell, aki idén vette kézbe az egyik legrégebbi hazai ingatlanos szövetség szakbizottságának újjáélesztését. Leszögezte: egyelőre nem a taglétszámot akarják növelni – mostanra csak a két legnagyobb ingatlanközvetítő franchise-hálózat maradt aktív tag –, hanem szolgáltatni, segíteni akarnak a terepen dolgozóknak. Például egységes jogi anyagokkal, továbbképzésekkel támogatnák a fejlődni akaró közvetítőket. A szövetség a vevői oldal felmérésére is készül, reprezentatív kutatás után fogják a valós eladói és vásárlói igényekről tájékoztatni tagjaikat, az eddig autodidakta módon fejlődőket is segítve, a szolgáltatás hozzáadott értékének növelésére buzdítva mindenkit. A szakma elismertetésére törekszenek nemcsak a szabályozás, hanem a piaci résztvevők felől közelítve – mondta a Maisz szakbizottságának elnöke.

Az adásvételek cirka

35

százalékában működik közre közvetítő

maisz
Ezek is érdekelhetik