BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új trendek – borúsabbá vált a jövőkép

Az első fél évben nettó 207,5 milliárd forint volt az internetes kiskereskedelem féléves forgalma, éves bázison 16,4 százalékos a bővülés. A tempó továbbra is erős, de az ágazatban új trendek formálódnak.

Bár a hagyományos kiskereskedelem 5 százalék körüli növekedéséhez képest több mint háromszoros az online szektor bővülése, a tavalyi és főként a 2017-es arányhoz képest feltűnően lassult az ütem – állapítja meg az Árukereső és a GKI Digital közös Online Kiskereskedelmi Index kutatásának friss összefoglalója. Az index az előző negyedévhez képest minimálisan csökkent, ami a pozitív jelenhez képest lényegesen borúsabb jövőképpel magyarázható.

Az elmúlt másfél évben a külföldről vásárló magyarok aránya harmadával nőtt, ezért a hazai webáruházak kénytelenek tartani a lépést a nemzetközi trendekkel.

A közeljövő egyik legfontosabb kereskedelmi trendje a hazánkba is egyre inkább begyűrűző omnichannel modell, amely az online és a hagyományos csatornák összefonódásaként létrejövő új értékesítési elgondolás elnevezése. A korábban külön – esetleg cégen belül is egymás konkurenciájaként – működő csatornáknak együtt kell működniük, átjárhatónak kell lenniük, hogy közösen tudják kiszolgálni a vásárlók egyre több rugalmasságot kívánó igényeit.

A dráguló munkaerő és a vásárlók részéről érkező gyors és hatékony információszerzési igény miatt rohamtempóban terjednek a chatbotok, amelyek automatizált, mégis gyors és személyre szabott kommunikációt biztosítanak a vásárlónak. Használatuk nemcsak innovatív és olcsó, de praktikus is, mivel a vásárlók az okostelefonok elterjedésével egyre szívesebben kommunikálnak rövid szöveges üzenetekben. A magyar webáruházak körében is megfigyelhető az a trend, hogy egyre inkább az okostelefon válik az online rendelés legfontosabb platformjává: a kutatásában részt vevő webáruházak látogatóinak 52 százaléka már valamilyen mobil eszközről böngészik.

Bár Magyarországon az online rendeléseknél továbbra is a készpénz a meghatározó fizetési eszköz (a rendelések 55 százaléka ilyen), gyorsan terjednek az alternatív megoldások, mivel az online vásárlók között az átlagosnál magasabb a digitális újítások iránt nyitott felhasználók köre. A fejlesztések követése a vásárlóbázis metartásának elengedhetetlen feltétele.

Nagy hatással lehet az online vásárlásokra az egyre népszerűbb online áruhitel, az erős ügyfélhitelesítési rendszer (amelyet szeptember 14-én vezetnek be) és a jövő márciusban induló azonnali fizetési rendszer. A digitalizáció a pénzintézeteket is átfogó fejlesztésekre késztette, amivel – jegyzik meg a kutatás készítői – végső soron a felhasználók járnak jól a javuló ügyfélélményen keresztül.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.