Magyar gazdaság

Mínusz húsz százalék is elég a hisztériához

A többhetes e-kereskedelmi árháború után a hagyományos üzletek zárták a Black Friday-szezont, Magyarországon azonban csak elvétve lehetett 50 százalékos vagy nagyobb kedvezménnyel találkozni.

Míg az online kereskedelemben a Black Friday nem egyetlen napra esett Magyarországon, hanem szinte az egész novembert végigkísérte, addig a hagyományos hazai áruházak többsége az amerikai tradícióknak megfelelően a hálaadás utáni „igazi” fekete péntekre időzítette az akciókat, legfeljebb az egész hétvégére kiterjesztve. Ennek megfelelően nemcsak a budapesti bevásárlóközpontokat özönlötték el a vásárlók, hanem – lapunk körképe szerint – óriási tolongást lehetett tapasztalni a debreceni, szegedi, pécsi, győri és a kecskeméti plázákban is. Meglehetősen ritka volt az 50 százalékos vagy afeletti leárazás, de jó néhány műszaki cikket, divatárut vagy kozmetikumot kínáló üzletben a 20–40 százalékos kedvezmények is ritkán látott tömegjeleneteket eredményeztek.

Tavaly novemberben 1033, de­cemberben pedig 1141 milliárd forint volt a kiskereskedelmi forgalom, az idén borítékolható az 1100, illetve az 1200 milliárd forint körüli összeg. Míg az e-kereskedelemben a Black Friday időszaka miatt a november már valóban erősebb hónap, mint a december, a fizikai boltoknál nem fordultak meg az erőviszonyok: a fekete péntek megmaradt a karácsonyi bevásárlási szezon startjának, a kereskedők rendszerint ekkorra érik el a nullszaldót, s az év hátralévő részében válnak nyereségessé.

Ahogy arra a Blokkk.com is figyelmeztetett, két fontos tényezőt kell mindenekelőtt szem előtt tartani, az egyik a vásárlástól való elállási jog, amely a termék átvételétől számítva 14 napon át mindenkit indoklás nélkül megillet, a másik pedig a külföldi hátterű webáruházak alapos feltérképezése. Mert bár többen is üzemeltetnek magyar nyelvű honlapot, nem Magyarországon vannak bejegyezve, így ha gond van a termékkel, egy távoli székhelyű céggel kell viaskodni. A kereskedelmi szakportál példaként hozta fel, hogy a Fashion Days romániai, az About You németországi, az Alza pedig csehországi raktárból szállít.

A 70-80 milliárd forintos e-kereskedelmi forgalmat hozó Black Friday kapcsán a GKI Digital szerint kulcstényező, hogy az aktív internetezők ötöde, mintegy 1,2 millió ember már a karácsonyi ajándékbeszerzés miatt is számít a fekete pénteki leárazásokra. Ráadásul az ajándékokra szánt költségkeret érdemben nőtt az elmúlt évekhez képest, az idén átlagosan már 48 400 forintot tervezünk költeni ajándékokra.

Nem csoda, hogy az áruházak minden eszközzel igyekeznek fenntartani az előkarácsonyi vásárlás intenzitását. A Deloitte rávilágított, hogy az Egyesült Államokban és több nyugat-európai országban is nagy népszerűségnek örvendő Cyber Monday már idehaza is megjelent. A Cyber Monday koncepciója 2005-ben született az USA-ban, a Black Friday utáni hétfői, egynapos vásárlási „ünnepet” jelöli, ekkor számos üzlet rövid ideig úgynevezett flash értékesítéseket tart, amelyek csak egy-egy órán át érvényesek. A könyvvizsgáló és tanácsadó cég idei kutatása szerint a tengerentúlon már minden korosztály körében nagyobb az érdeklődés a Cyber Monday, mint a Black Friday akciói iránt. Különösen igaz ez a legfiatalabb korcsoportra, vagyis a Z generációra, akiknél 65, illetve 58 százalék az érdeklődők aránya az egyik és a másik akciós nappal kapcsolatban. A Deloitte felmérése szerint a fogyasztók 74 százalékát az árengedmények befolyásolják leginkább, 72 százalékukat az ingyenes szállítás, 39 százalékukat pedig az egyet fizet, kettőt vihet típusú akciók.

A novemberi forgalom

1100

milliárd forint fölé kúszhat

Ezek is érdekelhetik