Míg az online kereskedelemben a Black Friday nem egyetlen napra esett Magyarországon, hanem szinte az egész novembert végigkísérte, addig a hagyományos hazai áruházak többsége az amerikai tradícióknak megfelelően a hálaadás utáni „igazi” fekete péntekre időzítette az akciókat, legfeljebb az egész hétvégére kiterjesztve. Ennek megfelelően nemcsak a budapesti bevásárlóközpontokat özönlötték el a vásárlók, hanem – lapunk körképe szerint – óriási tolongást lehetett tapasztalni a debreceni, szegedi, pécsi, győri és a kecskeméti plázákban is. Meglehetősen ritka volt az 50 százalékos vagy afeletti leárazás, de jó néhány
kínáló üzletben a 20–40 százalékos kedvezmények is ritkán látott tömegjeleneteket eredményeztek.
Tavaly novemberben 1033, decemberben pedig 1141 milliárd forint volt a kiskereskedelmi forgalom, az idén borítékolható az 1100, illetve az 1200 milliárd forint körüli összeg. Míg az e-kereskedelemben a Black Friday időszaka miatt a november már valóban erősebb hónap, mint a december, a fizikai boltoknál nem fordultak meg az erőviszonyok:
a fekete péntek megmaradt a karácsonyi bevásárlási szezon startjának, a kereskedők rendszerint ekkorra érik el a nullszaldót, s az év hátralévő részében válnak nyereségessé.
Ahogy arra a Blokkk.com is figyelmeztetett, két fontos tényezőt kell mindenekelőtt szem előtt tartani, az egyik a vásárlástól való elállási jog, amely a termék átvételétől számítva 14 napon át mindenkit indoklás nélkül megillet, a másik pedig a külföldi hátterű webáruházak alapos feltérképezése. Mert bár többen is üzemeltetnek magyar nyelvű honlapot, nem Magyarországon vannak bejegyezve, így ha gond van a termékkel, egy távoli székhelyű céggel kell viaskodni.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható