Megelőző és óvatossági intézkedések sorával védekeznek a hazai gazdasági élet szereplői a kínai koronavírus esetleges hatásai ellen, amelyekről kétségtelenül érkeznek hírek. Ám több hír pánikkeltő hatású, ezért felelőtlenek a boltok állítólagos megrohamozásáról szóló, ezzel a lakosságot indokolatlan bevásárlásokra ösztönző jelzések.
Az észszerű intézkedések egyikeként a Budapest Airport közölte, hogy a ferihegyi repülőtér százmillió forintos felszereléssel és eszközzel rendelkezik, továbbá biztosítani tudja a megfelelő elkülönítőhelyiségeket is. Gyanú esetén az erre felkészült egészségügyi intézménybe szállítják az érintett utast, a repülőtér kényszerhelyzeti készültségszolgálata pedig fertőtleníti a légi járművet és a helyiségeket. A Wizz Air azokról az intézkedésekről egyeztet a hatóságokkal, amelyek szavatolhatják a koronavírussal fertőzött utassal együtt utazó személyzet és utastársak egészségét. A légitársaság egy repülőgépén koronavírus-fertőzött személyek utaztak, de ezt a gépet a cég már kivonta a közlekedésből, és csak fertőtlenítés után állítja forgalomba. A BorsodChem Zrt. tegnap azért mondott le egy holnapi eseményt, mert az olaszországi járványt annak közelsége és terjedési sebessége miatt olyan előre nem látott, jelentős kockázatnak értékeli, hogy elővigyázatosságból kerüli a nagy létszámú rendezvényeket.
Nem jellemző a felhalmozás
„Folyamatosan monitorozzuk a trendeket, de még nem tapasztaltunk kiugrást a kiskereskedelemben, a hazai lakosság nem kezdett nagyobb élelmiszer-felhalmozásba – mondta a Világgazdaságnak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Leszögezte, hogy a szövetségnél a vírussal kapcsolatban nem szeretnének találgatni, és úgy látják, hogy a hazai üzletekben nem okozna fennakadást egy esetleges roham. Húsvétkor és karácsonykor is tömegek vásárolnak, de olyankor sincs készlethiány. A járvány hatásai később jelentkezhetnek a globális élelmiszer-előállítási adatokban, de Magyarországon az élelmiszerek 80 százaléka hazai eredetű, nagyobb probléma biztosan nem adódik.
Nehezebb a fuvarokat tervezni
„A megrendelések egyelőre nem csökkentek, de nagy a bizonytalanság és általános a tanácstalanság” – válaszolt lapunk kérdésére a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének megbízott főtitkárhelyettese. Árvay Tivadar rámutatott, hogy az érintett vállalkozások nem tudhatják, nem ragad-e bent a kamionjuk tizennégy napra például egy észak-olaszországi körzetben. Emiatt nagyon leromlott a szállítások tervezhetősége.
„A tavalyihoz képest 10-15 százalékkal csökken a termelés a gyártó cégeknél, részben a kínai piac lassulása miatt, és természetesen a koronavírus hatása is érezhető” – válaszolt a Világgazdaságnak Nyírő József, a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetségének elnöke. A szakember a szállítmányozó cégektől úgy tudja, van olyan ügyfél, amelynek nem érkezik meg az importja, és van olyan, amely többet rendelt azért, hogy tartalékoljon arra az esetre, ha karanténba kerülne a beszállítója. Nyírő József úgy tudja továbbá, hogy a koronavírus európai megjelenése miatt a cégek az üzleti utakat, kiállításokat, partnertalálkozókat és a fogadott vendégek számát igyekeznek a minimálisra szorítani.
A turizmus sérülékeny
A turizmust súlyosan érintheti a koronavírus, de a Magyar Utazási Irodák Szövetségének értesülései szerint nem állnak el sokan a korábban tervezett utazásaiktól. Ennek az az egyik oka, hogy a hagyományos előértékesítési szezon épp most, az Utazás kiállítás idején tetőzik, a másik, hogy a nyári főszezonra esetleg megfékezik a járványt. Ám azokon a területeken, ahol a koronavírus megjelent, a következő egy-két hónapban csökkenhet a kereslet, amit döntően az észak-olaszországi tengerparti szállásokat kínáló irodák érezhetnek meg.
Az utazási szerződésekről szóló kormányrendelet értelmében ha az iroda olyan területre szervezett korábban utazást, amely a külügyminisztérium konzuli osztályának listáján utazásra nem javasolt területnek számít, az iroda kötelessége, hogy az utazóknak az eredetivel azonos vagy magasabb értékű helyettesítő szolgáltatást ajánljon. Ha erre nincs mód, vagy az utas a helyettesítő szolgáltatást nem fogadja el, az utazásszervező köteles a teljes befizetett díjat visszafizetni. Tegnap délután Olaszország egyetlen területe sem volt az utazásra nem javasolt országoknál kisebb figyelmeztetési szinten lévő „fokozott biztonsági kockázatot rejtő térségek” között sem.
A biztosítóknál mostanában többen arról érdeklődnek, hogy az olasz síterepekre befizetett útjaik esetében az útlemondás-biztosításuk fedezi-e, ha lemondják útjaikat. Németh Péter, a CLB független biztosításialkusz-cég kommunikációs igazgatója szerint nem, mivel ez a biztosítás arra térít, ha a biztosítottal vagy közvetlen hozzátartozójával történik valami, ami miatt nem tud elutazni. Ilyen esetben az utazási iroda az illetékes.
A budapesti ingatlanpiacon nem tapasztalható a koronavírus miatti aggodalom, de az év eleje hagyományosan is csendes, a kínai vevők ilyenkor hazautaznak a holdújévre – tájékoztatta a Világgazdaságot a belvárosi ingatlanokra specializálódott ingatlanközvetítő hálózat, a Central Home szakértője. Ben-Ezra Orran szerint a koronavírus ingatlanpiaci következményei márciusban és áprilisban jelentkezhetnek Budapest belvárosában, ahol az utóbbi néhány évben dominánssá váltak az ázsiai vevők. Ha a tavalyihoz képest tovább csökken az eladások száma, az lejjebb nyomja az árakat is. Mindenesetre a múlt év második felében mutatkozott értékcsökkenés egy árrobbanás utáni természetes korrekció volt, azt a koronavírus eddig nem befolyásolta.
Ma hatpárti egyeztetés lesz
Mára hatpárti egyeztetést hívott össze Pintér Sándor belügyminiszter a koronavírus kapcsán. A hírt bejelentő Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint kicsi az esélye, hogy elkerüljük a vírus magyarországi megjelenését, de a járvány várható hatása még nem látható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.