Éles verseny a csomagpontos szállításnál
A csomagpontra szállítás rendkívül népszerű lett az elmúlt néhány évben a webshoptulajdonosok és a vásárlók körében is. Míg a vásárlók azért szeretik, mert ez a csomagátvételi forma kényelmes, gyors és megbízható módja az online vásárlásnak, addig a kereskedők számára lehetőség új vásárlói kör bevonására, hiszen azok számára is elérhetővé teszi a webes vásárlást, akik futáros rendelés esetén napközben nem tudják átvenni a csomagot – derült ki az iLogistic.hu szakértőinek bevonásával készült tanulmányból.
Költségcsökkentő, hatékonyságnövelő és vásárlásösztönző hatása is lehet a csomagpontos szállításnak. Az elemzés szerint amikor csomagpontos szállítást választunk, érdemes figyelembe venni, hogy mekkora termékeket szeretnénk feladni, hiszen a kézbesített csomagokhoz súlyhatárok is tartoznak. Míg a GLS-nél 40 kilogrammig is elmehetünk, addig az MPL postapontok harminc kilogrammot, a Foxpost 25-öt, a versenytársaik pedig csomagonként húsz kilót engednek feladni. A csomagnak azonban nemcsak súly-, hanem mérethatára is van, hiszen például a Foxpost automatáiba maximum 62 centiméter hosszú csomagok férnek be, a DPD-nél 175 centi a határ, a Pick Pack Pontoknál maximum egyméteres, a GLS-nél kétméteres, az MPL-nél pedig 2,4 méteres csomagokat adhatunk fel.
A csomagpontos szállítás választásának egyik legfőbb oka, hogy sok vásárló napközben nem tud alkalmas helyszínt kijelölni a futáros szállításra, így egyszerűbb, ha munka után be tud ugrani a megrendelt termékért a közelben lévő csomagátvételi pontra. Nem mindegy azonban, hogy hol él a vevő, hiszen míg vidéken nagy valószínűséggel az MPL a legjobb választás háromezer csomagátvevő helyével és ötvenegy automatájával országszerte – amelyeket postákon, Coop üzletekben, Mol benzinkutakon és Media Marktokban találunk meg –, addig a Foxpost a bevásárlóközpontok látogatóit éri el száz automatájával, a Pick Pack Pontok pedig 670 helyszínen újságosoknál, kávézókban és boltokban várják a vásárlókat. A GLS 779 átvevőpontjával és tíz automatájával a forgalmasabb helyszíneket és benzinkutakat célozza meg, ráadásul tavaly a karácsonyi szezonra több mint húsz ideiglenesen felállított mobil csomagautomatával készült. A DPD 166 jól megközelíthető, frekventált helyszínen biztosít átvételi lehetőséget.
Van olyan módja a csomagpontos átvételnek, amellyel azok a vásárlók (és kereskedők) is jól járnak, akik kisebb értékű termékért nem szeretnének magas szállítási díjat fizetni. Ezen a téren a nagyobb városokban verhetetlen a Foxpost, máshol pedig a kisebb csomagoknál az MPL lehet a legjobb megoldás. De nem mindegy, hogy egyénileg adjuk fel a csomagjainkat, vagy – ha online shopot üzemeltetünk – kiszervezzük egy webshoplogisztikával foglalkozó cégnek. Hiszen kiszervezés esetén olyan céggel együttműködve, mint például az iLogistic.hu, mind a házhoz szállítási díjakon, mind a csomagpontra küldési díjakon sokat spórolhatnak a webshoptulajdonosok.
Vannak, akik szívesen csevegnek az eladókkal, mások viszont inkább elkerülik a személyes kontaktust. Számukra ideális megoldás az automata, amely a Foxpost specialitása, de az MPL és a GLS is biztosít ilyen átvételi lehetőséget. Azoknak, akik szeretik az emberközpontú szolgáltatásokat, a Pick Pack Pontok jelenthetik a legjobb megoldást, ahol a munkatársak szívesen válaszolnak a vásárlók kérdéseire. Természetesen az MPL postai átvételénél, valamint a DPD és a GLS csomagpontjainál is van lehetőség a személyes átvétel élményére.
Összességében elmondható, hogy mindegyik hazai szolgáltatónak van valamilyen előnye, legyen az ár, a csomagpontok száma, a gyorsaság vagy a csomagok átvételének módja. Az pedig már csak a kereskedőkön múlik, hogy eldöntsék, számukra mi a tökéletes megoldás.
Hasít az e-kereskedelem
Az árucikkek széles körére kiterjedő, a kiskereskedelmi forgalomból 7,1 százalékkal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene éves bázison 31 százalékkal emelkedett tavaly decemberben, folytatva az évek óta tartó bővülést, a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint. A múlt év utolsó hónapjában az országos üzlethálózat, valamint az online kiskereskedelem forgalma folyó áron 1247 milliárd forint volt. Miközben a webáruházak dübörögtek tavaly, a hagyományos élelmiszer-értékesítés volumene 3,4, a non-food kategóriáé 9,2, az üzemanyag-eladásé pedig
6 százalékkal emelkedett. A decemberi forgalom 46 százalékát az élelmiszerek adták, 41 százalékát az iparcikkek, a fennmaradó 13 százalékért pedig az üzemanyag-értékesítés felelt. | VG


