H. F. | A budapesti költségvetésben 316 milliárd forintos iparűzésiadó-bevétellel terveznek 2020-ra – olvasható abban a rendelettervezetben, amelyet Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes terjesztett múlt szerdán a Fővárosi Közgyűlés elé. Az összeg bő 10 százalékkal nagyobb a tavalyinál. A főváros kommunikációs igazgatósága a Világgazdaságot arról tájékoztatta, hogy a képviselő-testület az előterjesztést elfogadta, de a tényadattal való összevetésben éves bázison mérsékeltebb, csak 6 százalék körüli emelkedés látszik. A pontos számot nem közölték. „Még tart a költségvetés összeállítása, amelyet február 15-ig nyújtanak be” – írták.
A vonatkozó szabályozás szerint 2014-től Budapest és a kerületi önkormányzatok között megosztott bevételnek minősül a Fővárosi Önkormányzat által kivetett helyi adó mellett az is, ami az ezekhez kapcsolódó bírságból és pótlékból folyik be. Ezeknek a forrásoknak az 54 százaléka Budapestet, 46 százaléka pedig a kerületeket illeti meg. Ennek megfelelően Kiss Ambrus előterjesztésében az szerepel, hogy a fővárosnak 2020-ban 171 milliárd, a kerületeknek pedig 145 milliárd forint juthat. Az előbbi ugyancsak 10 százalékkal – 15,6 milliárd forinttal – több a 2019-es hasonló összegnél. Mindez azért lényeges, mert egy 2019-es törvénymódosítás előírja, hogy Budapest a neki járó 54 százalékot elsőként a helyi közösségi közlekedésre köteles fordítani. Ebbe pedig beletartozik a béremelés finanszírozása is a fővárosi tulajdonú tömegközlekedési cégeknél, mint például a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV). Mint arról a Világgazdaság elsőként beszámolt, a BKV szakszervezetei egységesen 15 százalékos fizetés- és cafeteriaemelést követelnek 2020-ra. Karácsony Gergely főpolgármester ennek kapcsán többször úgy nyilatkozott, hogy erre ugyan nem lesz pénz, de garantálni fogják a forrást egy releváns bérnöveléshez. Ehhez képest kisebb meglepetést okozott, hogy a BKV vezérigazgatója, Bolla Tibor mindössze 6 plusz 2 százalékos ajánlatot adott az érdekképviseleti szervezeteknek január végén, amelyet azok nem fogadtak el. A BKV által kínált csomag 5,6 milliárd forintba kerülne, a munkavállalói oldal igénye 11,5 milliárdba. A 2020-as iparűzésiadó-tervből az látszik, hogy az utóbbi tételt is különösebb nehézség nélkül vállalhatná Budapest. Ezzel megoldhatná a béremelés miatt kialakult patthelyzetet. Lapunk rákérdezett a fővárosnál, hogy mire kívánja felhasználni az iparűzési adó címén befolyó összeget, illetve hogy jut-e belőle a BKV dolgozóinak is, azonban nem érkezett válasz.
A közlekedési vállalatnál holnap folytatódik a tárgyalás az idei fizetésekről, úgy tudjuk, ezen meghatározó lehet az iparűzési adó 2020-ra tervezett bevétele. A szakszervezetek magyarázatot várnak arra, hogy a növekvő források ellenére miért hivatkoznak pénzhiányra a fővárosnál a BKV-s jövedelmek rendezése kapcsán.
A közlekedési vállalatnál holnap folytatódik a bértárgyalás, ezen meghatározó lehet az iparűzési adó 2020-ra tervezett bevétele
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.