Nagy valószínűséggel módosítani kell a fővárosi parkolási rendeletet – ezt a VI. kerületi önkormányzat közölte a Világgazdasággal. Eszerint a budapesti közgyűlés dönt a zónákról és a parkolódíjakról, valamint azokról a napokról is, amelyeken fizetni kell a parkolásért. Mindezt egy 2010-es fővárosi parkolási rendelet szabályozza. Lapunk megkereste a fővárost, hogy valóban napirenden van-e a szabályozás módosítása, és ha igen, hogyan érintheti a fenti pontokat a változás, de egyelőre nem kaptunk választ. Budapesten mintegy 110 ezer fizetős, közterületi parkolóhely van, ebből az utolsó elérhető, 2018-as kimutatás szerint csaknem 8500 a fővárosé, a többi a kerületeké. Ezek kapcsán tavalyelőtt a fővárosnak 1,45 milliárd forintos kiadása és 1,95 milliárd forint bevétele keletkezett.
Az egyes kerületeknek a helyi kedvezményrendszer létrehozásában van mozgásterük. Terézváros hangsúlyozta, hogy a szabályozás módosítása a dugódíj esetleges bevezetése miatt kerülhet napirendre, és amiatt az önkormányzati cél miatt, hogy a lakosság a lakóhelye közelében parkolhasson. „Ki kell alakítani egy olyan rendszert, amely lehetővé teszi, hogy a helyiek előnyt élvezzenek, és bizonyos parkolóhelyeket csak itt élők használhassanak” – magyarázták. Erről már egyeztetnek a fővárossal.
A Világgazdaság budapesti kerületeknek küldött körkérdésére kapott válaszok szerint számos kerület tervezi a helyi parkolási szabályzat számottevő változtatását. Újpesten például márciusban indul egy átfogó parkolási koncepció megalkotása, miután még nem tettek eleget annak a fővárosi rendeletnek, amely szerint a főváros egy parkolási zónát alakított ott ki négy övezettel. Változásokra kell számítani a II. kerületben is, ahol újragondolják az övezeteket és a díjszabást. Ehhez külső szakértőket és civileket is bevont az önkormányzat. „Úgy kívánjuk kiterjeszteni a zónákat, hogy megoldódjon a spontán kialakuló P+R-területek problémája” – emelték ki. A közeli jövőben életbe lép a Mammut és a Millenáris környékén a parkolási időszak meghosszabbítása este nyolc óráig. Információink szerint az I. kerületben és a VII. kerületben is szűkítenék az ottani bérlők kedvezményeit.
Az V. kerületben tovább bővülhet a járművek parkolóházi elhelyezésének lehetősége. A Ferencvárosban február elejétől végre minden zónában helyreállt a fizetős parkolás, amely a négyből kettőben szünetelt egy hónapon át. A IX. kerület vezetése nem közölte, hogy emiatt mekkora bevételtől esett el.
Teljes átszervezésre készül a XI. kerület is, amely először egy önálló parkolási céget hoz létre, és előkészíti a kerületi parkolási övezetet érintő módosításokat (díjszabás, lakossági várakozási engedélyek stb.). Újbuda önkormányzatának a kerületi parkolási cég működtetésére vonatkozó javaslatcsomagja már bekerül a következő képviselő-testületi ülés napirendjébe. Ez azt is jelenti, hogy az önkormányzati tulajdonú társaság már tavasszal, de legkésőbb 2020 második felében biztosan megkezdi a munkáját – húzták alá. A főváros külső területein élők viszont fellélegezhetnek: a XV., a XVI., a XVII., a XVIII., a XX., a XXI. és a XXII. kerület is azt írta lapunknak, hogy továbbra sem tervez változtatni az ingyenes parkoláson.
Az egyes kerületek mozgástere a helyi kedvezményrendszer kialakítására terjed ki, ezen azonban több helyen is változtatnának