Magyar gazdaság

Kétezer kereskedőt érint a különadó

A május 1-jétől hatályos kiskereskedelmi különadó 2,5, illetve 0,4 százalékos sávja együttesen is mindössze 25 cégre vonatkozik, a 0,1 százalékos kulcs viszont további 1900-ra.

Bár évről évre koncentrálódik a kiskereskedelem, a szektorban még mindig több mint 45 ezer aktív vállalkozás van, a május 1-jétől hatályos különadónak viszont várhatóan kevesebb mint kétezer alanya lesz – derült ki a Világgazdaság érdeklődésére az Opten által közölt adatokból. Az ágazati teher mértéke megegyezik a 2010 és 2012 közötti különadóval: 500 millió és 30 milliárd forint nettó éves árbevétel között 0,1 százalék, 30-tól 100 milliárdig 0,4 százalék, 100 milliárd forint felett pedig 2,5 százalék. A felső kategóriába a legutóbbi nyilvános, 2018-as árbevételi adatok szerint mindössze hét cég tartozik, hat külföldi hátterű élelmiszer-kiskereskedő hálózat és egy drogérialánc: a Tesco, a SPAR, a Lidl, az Auchan, a Penny Market, az Aldi, illetve a DM. A 30 és 100 milliárd forint közti sávba is csak 18-an tartoznak, igaz, itt már barkácsáruház, sportszerlánc és webáruház is felbukkan, mint például a Praktiker, a Decathlon és az Extreme Digital. Az Opten adatai szerint 500 millió forint feletti, de 30 milliárd alatti forgalmat 1900-an érnek el, miközben csaknem 39 ezren nem érik el a különadó küszöbét, több mint 4600-an pedig nem rendelkeznek árbevételi adattal. Érdekesség, hogy a hét legnagyobb lánc összesített éves forgalma (2609 milliárd forint) meghaladta a több tízezer – 500 milliós bevétel alatti – kiskereskedő együttes értékesítését (2370 milliárd). Igaz, a foglalkoztatás terén mások az arányok: 49 ezer dolgozó a nagyoknál, 101 ezer a kicsiknél.

A statisztika kapcsán Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója is azt emelte ki a Világgazdaságnak, hogy az 500 milliós adóalap a többségnek továbbra is adómentességet biztosít. Úgy látja, természetes, hogy az online kereskedőkre is vonatkozik a különadó, hiszen egyrészt az e-kereskedelem éves alapon továbbra is 20-30 százalékos növekedésre képes, s a teljes forgalomból immár csaknem 7 százalékkal részesedik, másrészt a hagyományos értékesítők zöme ugyanúgy rendelkezik webes csatornával, de gyakran fel sem tünteti a bevételi részarányát. A szakértő szerint a különadóval csökkenhetnek a különbségek a webáruházak között, mert a nagyobb piaci szereplők növekedését valamelyest fékezheti, hogy a technológiai és termékfejlesztésre, illetve marketingre szánt kiadások egy részét a védekezési alapba kell befizetniük. Ugyanakkor, mások szerint, az érintett kör bevonását indokolhatja az is, hogy a jelen piaci helyzetben a hagyományos csatornáknál lényegesen nagyobb szeletet hasít az e-üzletág, az érintett webáruházakkal ellentétben a bolti eladáson a többi cég érzékeny veszteségeket szenved el.

Karsai Zoltán, a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének (KASZ) elnöke azt hangsúlyozta lapunknak: elkerülhetetlen, hogy végső soron ne a munkavállalókon csattanjon az ostor, de a fogyasztói árak emelkedését is magával hozhatja a pluszteher. Mivel a különadó mértéke hasonló tétel, mint amennyit egy bolthálózat évente bérfejlesztésre fordít, a KASZ elnöke szerint elképzelhető, hogy a korábbi 10-12 százalékok után beköszönt az 1-2 százalékos béremelések kora, de azon se lepődnének meg, ha a hatéves bérmegállapodás újratárgyalása is téma lenne. Karsai Zoltán kiemelte: az üzletláncok a beszállítói szerződések újratárgyalásával ugyanúgy spórolhatnak, mint a vasárnapi és az éjszakai pótlékok miatt a munkaszervezés átalakításával, ezek plusz 50, illetve 30 százalékot jelentenek. De van olyan bolt is, ahol az eddigi négy helyett három targoncával dolgoznak.

Ahogy a fizikai áruházakban, úgy az e-kereskedelemben is karácsonyt idéző rohamot hozott a első néhány hete, de a februári után alighanem a márciusi és az áprilisi forgalmi adat is impozáns lesz – állapította meg Madar Norbert. Hasítanak a műszaki cikkek, de míg először a vállalati költések pörgették a kasszát a home office-hoz szükséges eszközök – a laptopok, webkamerák, nyomtatók vagy szkennerek – beszerzésével, az utóbbi hetekben már a lakossági rendelések is előretörtek. Mivel az idén elmarad a labdarúgó-Európa-bajnokság és az olimpia, előbbre jött az okostévék normál körülmények között május végén, június elején tetőző szezonja, de felfutott a barkácscikkek és a sporteszközök kereslete is.

Ezek is érdekelhetik