Magyar gazdaság

Kétszáz kilométernyi hetvenes út a tét

Október végéig egyedi mintaprojektekre puhult az általános sebességcsökkentés terve. Ez utóbbi, ha megvalósul, drasztikus lassulást hozhat a budapesti közutakon.

Jelenleg 1699 kilométernyi olyan útszakasz van Budapesten, amelyen 30, 2746 kilométernyi, amelyen 50, és 177 kilométernyi, amelyen 70 kilométer per óra a megengedett legnagyobb sebesség – közölte a Budapest Közút Zrt. a Világgazdaság adatigénylésére. Legfeljebb 60-nal 123, 80-nal 311, 90-nel 4, 100-zal 41, 110-zel pedig 11 kilométeren lehet haladni. A társaság a válaszában arra is kitért, hogy a főváros teljes úthálózata – az osztott pályás utakat külön-külön figyelembe véve – 5447 kilométer. Fő- és gyűjtőutakból 1429 kilométernyi van, mellékutakból pedig 4018. A statisztika alapján a főpolgármester hetekben közzétett elképzelése az eddig hatályos sebességküszöböket a budapesti fenntartású közutakon drasztikusan lefaragná: az 50 kilométer per órát meghaladó tartományt tekintve akár 667 kilométeren, a teljes úthálózat 12 százalékán csökkenne látványosan az engedélyezett maximális sebesség, de a mellékutak univerzális áttáblázása lapunk becslése szerint még mintegy 2000 kilométeren vezethet lassításhoz. A kettő együttesen már 50 százalék körüli arány, ezt azonban mérsékelheti, ha a szigorítást csak lakott területeken vezetik be.

Mint arról korábban a Világgazdaság is beszámolt, Karácsony Gergely április végén tűzte a járványhelyzet miatt egyébként nem ülésező közgyűlés napirendjére köz­lekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási tervét, amelynek markáns része az általános sebességcsökkentés is. Az előterjesztésben a főpolgármester azt javasolta, hogy az egyedi utcakijelölések helyett vizsgálják meg a teljes városra érvényes csökkentett sebességű zónák kijelölését, továbbá, hogy a „fő- és tömegközlekedési utakon” egységesen 50-es tempóhatárt állapítsanak meg. Mint kijelentette, a fő- és gyűjtőúthálózati szerepkört betöltő útvonalak esetében a maximális 50-es, a mellékúthálózat esetében a 30-as, a lakó-, pihenőövezetekben pedig a 20-as tempó általános alkalmazásával csökkenthetők a közúti balesetek. Külön kiemelte, hogy mérlegelni kell a lakott területen megengedett 70-es sebességhatár 50-re való mérséklését, valamint a „fő- és tömegközlekedési utakon kívüli úthálózaton” a „tempo 30”, illetve a lakó-pihenő övezeti szabályozás egységes kiterjesztését.

A kezdeményezés jellemzően negatív visszhangot váltott ki szakmai körökben is, főképp, mert a szövegezés alapján egyértelműnek látszott a fűnyíróelv, vagyis hogy az egyeztetések lefolytatása után egyetemleges sebességkorlátozás lép életbe Budapesten, várhatóan 2021-től. Karácsony Gergely erre reagálva egyrészt hangsúlyozta – az eredeti előterjesztésben foglaltaknak ellentmondva –, hogy szó sincs arról, hogy a városban mindenhol eltörölnék a 70-es vagy az 50-es sebességhatárt, másrészt a végül általa elfogadott szabályozáshoz arra vonatkozó módosításokat is befogadott, amelyek az általános érvény helyett egyelőre csupán mintaprojektek kialakítására adnak felhatalmazást, ezeket is kizárólag Budapest különböző területeinek sajátosságaihoz igazítva. Kérdés, hogy mi következik ezután. Az október 31-i teljesülési határidejű határozat – amelyben változatlanul szerepel az 50 kilométer per óra feletti legnagyobb megengedett sebesség csökkentése – aláírását mindenesetre a főpolgármester úgy kommentálta a közösségi oldalán, hogy nem enged az eredeti célokból. Márpedig ezek között ott szerepel a 70-es tempó megszüntetése és a főutakon az egységes 50-es, a mellékutakon a 30-as limit bevezetése is.

sebességkorlátozás Karácsony Gergely Budapest 70 km/h 50 km/h Budapest Közút Zrt. útszakasz
Ezek is érdekelhetik