Bő harmadával zuhanhat be az idén az autógyártás
Kezd éledezni az autóipar, és visszatér a kereslet, főként Ázsiában, de Európában is egyre nagyobb a mozgolódás. A magyarországi gyárak már újraindultak, többnél a második műszak is. Jelentős károkat okozott az ágazatnak a másfél-két hónap leállás, ugyanakkor ahogy nyitnak a forgalmazók, a kereslet is kezd ismét megjelenni
– mondta a Világgazdaságnak Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület ügyvezető főtitkára. Hozzátette, a munkaerőpiac is befolyásolja a kereslet alakulását, a járványhelyzetben ugyanis sokan elveszítették a munkájukat, ami az alsó és középkategóriás autók iránti keresletben is megmutatkozik. A prémiumkategóriás járművek piacán valamivel jobb a helyzet.

A felfutás tempója továbbra is nagy kérdés, ha gyorsulás következik be a piacon, az jelentős növekedést eredményezhet, és akár három-négy hónapon belül visszatérhetnek a gyártók a 70-80 százalékos kapacitáskihasználáshoz – az optimistább forgatókönyv szerint. Az előrejelzések bizonytalanságát főleg az okozza, hogy a vírusnak egy esetleges második hulláma ismét a startvonalra küldheti a vállalatokat.
„A júniusi és a júliusi megrendelések száma várhatóan nem lesz túl magas, a nyár folyamán 40-60 százalékos kapacitással működhetnek a gyárak. Az elmúlt években a nagy magyar autógyártók átlagosan 170-195 ezer autót állítottak elő, tavaly a szektor együttesen több mint 530 ezer járművet gyártott. Az idén jóval kevesebb autó készül el, 30-40 százalékos lehet a visszaesés” – emelte ki Kilián Csaba.
Az elmúlt hónapokban nagyon sok autóipari dolgozó veszítette el az állását, és az elbocsátási hullámnak vélhetően még nincs vége. Az ágazatban bevett gyakorlat a kilencvennapos fizetési határidő, tehát ha egy cég kap is újabb megrendeléseket, azokból csak két-három hónap múlva lesz bevétele – ez főként a kkv-knak okoz nagy gondot.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható