BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kerékpáros turistákra hajtanak

Egyre sűrűbben szövi be az országot a kerékpárutak hálózata, építésükre és fejlesztésükre az elmúlt hat évben kétszázmilliárd forintot költöttek hazai és uniós forrásokból.

Kétszázmilliárd forint hazai forrásból és uniós támoga­tás­ból megvalósuló fejlesztéssel nő belátható időn belül 6 ezer kilométerre a magyarországi önálló kerékpárutak hossza. Összességében máris 9 ezer kilométernyi a kerékpározásra ajánlott út, miután a 2010-ben új alapokra helyezett fejlesztési stratégia a hálózatépítésre fókuszál, Ausztriához és Szlové­niához hasonlóan túraútvonallá fűzve a kínálatot. A kerékpározható hálózat 2030-ra 15 ezer kilométeresre terebélyesedik a célkitűzés szerint. A fejlesztés – mint Petényi Mirkó, az Aktív és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ kommuni­ká­ciós igazgatója a Világgazdaságnak elmondta – nem minden esetben önálló kerékpárút építését jelenti, hanem esetenként a helyi viszonyoknak megfelelően a kis forgalmú útvonalak kiszélesítésével kerékpározható szakaszok létrehozását is. A rendelkezésre álló úthálózat csaknem fele önálló kerékpárút vagy gyalog- és kerékpárút. Ilyenekből egyre több van. A múlt héten adták át a Tépe és Berettyóújfalu közötti kerékpárút 8,3 kilométeres szakaszát, amely nettó 945 millió forintból épült meg, és lehetővé tette, hogy immár Debrecentől Nagyváradig lehessen biciklizni. Ugyancsak a múlt héten avatták fel az Eger–Egerszalók–Hőforrás közötti, turisztikai jelentőségű 5 kilométeres kerékpárutat, amely bruttó 432 millió forintba került. Bezárult a Tisza-tavi kerékpárút is a Poroszló és Tiszafüred közötti távval, és négy kerékpároshíddal egészült ki az észak–déli Eurovelo 11-es útvonalhoz csatlakozó út, csaknem 3,3 milliárd forintból.

Ma avatják a Felső-Tisza vidékén Záhonytól Debrecenig kitáblázott 100 kilométernyi, zömmel kistelepüléseken átvezető túraútvonalat, és pénteken az Eurovelo 14 kerékpárútvonal Ausztriától, pontosabban Zell am See városától a Velencei-tóig kijelölt útvonalának Szentgotthárdtól kitáblázott részét. Ugyanekkor mutatják be az Őrségben kijelölt hat, egyenként 20–50 kilométeren speciális információs táblákkal kijelölt bringakört, amely a turisztikai fejlesztési csomag része. A hét végén a Sopron és Fertőd között húzódó út eddigi murvás részének burkolt szakaszait és a Fertőrákos–Sopron közötti pár kilométeres új szakaszát avatják. Az összesen 40 kilométeres hálózatból 5-5 kilométer újul meg. A nyár végére készül el az Eurovelo 6 nemzetközi kerékpárút részeként a Budapest és Szentendre közötti 5,6 kilométeres szakasz, amely a Dera-patak feletti híddal kiegészülve nettó 850 millió forintba kerül. Ugyancsak folyamatban van az Eurovelo 6 Budapest–Dunakeszi közötti 5 kilométeres hiányzó szakaszának építése is.

Időközben a Balatoni Bringakör is kiegészült a hiányzó szakaszokkal, már javában dolgoznak a Győr–Pannonhalma közötti 17,6 kilométer építésén és felújításán, valamint a Budapest–Balaton bringaút első szakasza, a Budapest–Etyek közötti táv kivitelezésén. E beruházásokat is a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. rendelte meg, e társaság koordinálja az érintett fejlesztések zömét. A cég megrendelésére végzett beruházások az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz tartoznak, ahol önálló főosztály felügyeli a munka összehangolását. A településeken belüli kerékpárutak építése és a meglévők kerékpározhatóvá alakítása a helyi önkormányzatok feladata. A külterületi, főutakkal párhuzamos kerékpárutak üzemeltetését 2018-ban átvette az önkormányzatoktól a Magyar Közút Nonprofit Zrt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.