BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiugró növekedés az e-kereskedelemben

GY. B. | Tavaly bruttó 909 milliárd forint körül alakult a belföldi online kiskereskedelmi forgalom, ami éves összevetésben 45 százalékos rekordnövekedés – derült ki a GKI Digital és az Árukereső.hu kutatásából. A koronavírus felgyorsította a digitalizációt, szintlépésre kényszerítette a lakosságot, fejlesztésre ösztönözte a kereskedőket, és nem utolsósorban átformálta a vásárlói szokásokat, így 2020-ban az online kereskedelem a korábbi évek folyamatos, 16-18 százalékos bővülését alapul véve legalább három évet ugrott előre a fejlődésben. A lakosság év közben folyamatosan romló jövedelmi helyzetét, az extra költések miatt apadó családi kasszákat és a kiskereskedelem egészére jellemző gyenge évet is mérlegre téve, az online-szektor 2020-as eredményei még inkább kimagaslók. Ez köszönhető annak is, hogy más ágazatokkal ellentétben az online-szektort (és a kiszolgálásában részt vevő logisztikát) nem hátráltatták tömeges fertőzés miatti leállások vagy bezárások.

Miközben a járvány és a vele együtt érkező intézkedések több ágazatra is kedvezőtlenül hatva végigsöpörtek a gazdaságon, addig az online kiskereskedelmi szegmens forgalmát a járványügyi helyzet és a kényszer miatt változó fogyasztói szokások is növelni tudták. A kutatásban felidézték, hogy a boltbezárások, kijárási korlátozások és tiltások tavasszal és az év utolsó hónapjaiban is mesterségesen terelték az online áruházak felé a vásárlókat. Ezzel párhuzamosan a más ágazatokból elbocsátott munkaerő szinte azonnal megjelent az online kiskereskedelmet is kiszolgáló logisztikai, szállítmányozási szektorban, ami megoldotta a területet évek óta kínzó munkaerőhiányt. Átformálódtak a vásárlási szokások, ami szélesebb vásárlói rétegek számára tette komfortossá az internetes rendelést.

A home office-ra és a digitális oktatásra való átállás miatt a műszaki és számítástechnikai termékeknél kiugró, 35-40 százalékos online forgalomnövekedésről lehet beszélni 2020-ban, igaz, az első fél év az előrehozott és átcsoportosított költések miatt nagyobb mértékű növekedést hozott, mint a második fél év. A barkácseszközök és lakásfelszerelések esetén is jelentős fejlődést hozott a tavalyi év. Az év legnagyobb nyertese ugyanakkor a ruházati szektor és az élelmiszereket, a drogériai és a háztartási termékeket magában foglaló online FMCG-szektor volt, az utóbbiban a forgalom éves szinten 65 százalék felett bővült. A ruházati cikkek esetében a tavaszi boltzár olyan változásokat indukált a vásárlói magatartásban, amelyek a piacra az elmúlt években belépő nemzetközi szereplők tapasztalataival együtt a szektor forgalmát több mint a kétszeresére növelték.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.