BUX 41,248.02
-0.02%
BUMIX 3,923.59
-0.63%
CETOP20 1,919.28
-0.06%
OTP 10,505
+1.99%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.82%
-0.80%
ZWACK 17,200
+0.29%
0.00%
ANY 1,635
+2.83%
RABA 1,155
-2.53%
-0.44%
+3.13%
-3.05%
-0.46%
OPUS 193.6
+0.83%
+12.58%
-1.72%
0.00%
-2.51%
OTT1 149.2
0.00%
-1.95%
MOL 2,800
-0.99%
+0.50%
ALTEO 2,350
+0.86%
-6.09%
-3.92%
EHEP 1,600
+23.55%
+2.94%
-0.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-3.81%
-8.11%
0.00%
SunDell 39,800
0.00%
+0.94%
-0.75%
-1.44%
-1.41%
-0.31%
-3.35%
GOPD 12,500
0.00%
OXOTH 3,790
0.00%
-5.98%
NAP 1,218
-0.65%
0.00%
-4.15%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Öt helyet lépett előre Magyarország

A hatékony válságkezelés a gazdasági teljesítményt aránylag magasan tartotta, ennek köszönhető, hogy az IMD számottevően emelte a versenyképességi besorolást.

Öt helyezést javítva a 42. helyen végzett Magyarország az IMD nemzetközi versenyképességi rangsorban – derült ki az intézet jelentéséből. Varga Mihály pénzügyminiszter a friss elemzésre reagálva elmondta:

a visegrádiak közül csak Csehország előzi meg Magyarországot, és a bővebb régióban is jó a hazai helyezés.

Három területen volt jelentős előrelépés: az adórendszer, a beruházások és a munkaerőpiac helyzetének javulása terén. A beruházások listáján 30, az adózásén 12, a munkaerőpiacin és a foglalkoztatásin 7-7 helyet javított a magyar gazdaság. A Világgazdaság kérdésére a miniszter rámutatott: közmű-engedélyeztetés határideje már most sokkal rövidebb, mint korábban, de van lehetőség további lefaragásra.

A válság kellős közepén keveset érnek a versenyképességi rangsorok, a következő egy-két év elemzéseiből derülhet majd ki, hogy sikerült-e tartósan javítani a helyezésen

– mondta a Világgazdaság kérdésére Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője.

A rangsorban öt hely javítása jó eredmény, de a 64 országból 42. helyen állunk, vagyis van tere a fejlődésnek.

A legjobb teljesítményt a gazdasági mutatókban érte el Magyarország, ami a válság elleni hatékony intézkedéseknek köszönhető. Nem egyoldalú a javulás, ugyanakkor a gazdasági növekedés dominálja. Az elemző hangsúlyozta: tavaly nem volt drasztikus versenyképességjavító intézkedés, de a kényszerdigitalizáció javíthatott a magyar helyzeten.

Varga Mihály
Fotó: Móricz-Sabján Simon / VG

A közművekhez jutás az egyik legnagyobb korlátozó tényező a Magyarországon beruházó cégeknek, és bár volt javulás, további lépésekre lenne szükség. Virovácz Péter hozzáfűzte: egy zöldmezős fejlesztésnél 1-1,5 évbe is telhet a közművesítés, ami eltántoríthat befektetőket, a cégalapítás és az építkezés viszont könnyű Magyarországon.

Egyre több olyan vállalatra van szükség, amely jelen van a visegrádi országok mindegyikében és versenyképes termékeket exportál

– mutatott rá Sass Magdolna, az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpontja Világgazdasági Intézetének igazgatója a Magyar Közgazdasági Társaság konferenciáján.

Fotó: VG

Sok cseh vállalat terjeszkedik külföldre, sőt van, amely Kínában nyújt pénzügyi szolgáltatást. Hasonló lépésekre lenne szükség a magyar cégeknél is. Wisniewski Anna, a Lengyel-Magyar Gazdasági Kamara ügyvezető igazgatója aláhúzta: a V4-ek elsősorban a tudás fejlesztésével léphet előrébb a következő években. Lengyelország és Magyarország között nincs megfelelő közúti, vasúti összeköttetés, ezért a két ország termékei nehezen cserélhetnek gazdát. Wisniewski Anna hangsúlyozta:

Magyarország számára óriási lehetőség a lengyel piac, mivel nagy a vásárlóerő, viszont a kihasználásához versenyképes termékre van szükség.

Szilágyiné Bátorfi Edit, a Visegrádi Alap ügyvezető igazgatója felhívta a figyelmet:

a visegrádi térség 86 százaléka szélessávú internettel lefedett, ami sokkal jobb, mint más európai térségekben.

A közlekedést fejleszteni kell, az út a mostani Krakkó-Budapest vonattal 12 óra, ez egy versenykerékpárosnak 10 óra. Az ügyvezető igazgató hozzátette: az egyetemek besorolása miatt választanak a térségben nyugati egyetemeket az Erasmus félév során, magasan jegyzett felsőoktatási intézményekkel a visegrádi országok is vonzóak lehetnének.

A kihívásokra figyelmeztet az IMD

Az elsőszámú kihívást még az idén is a koronavírus, illetve a járvány utóhatásai jelentik – olvasható az IMD elemzésében. Az infláció burjánzása is probléma. A munkaerő strukturális váltásával javulhat a foglalkoztathatóság. Fontos lenne, hogy a jelenlegi autóipari kapacitások megtalálják a helyüket az e-mobilitásban. A jelentés szerint a közfinanszírozásra a koronavírus mellett a 2022-es választások is nyomást helyezhetnek.

 

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek