A Rosztovi Atomerőműben megkezdték a balesetálló nukleáris üzemanyag használatát. A terméket a hírt bejelentő Roszatom orosz nukleáris csoport üzemanyaggyártó vállalata, a TVEL fejlesztette ki. Az angol nyelvű Advanced Technology Fuel, illetve az orosz elnevezésből fordított Accident Tolerant Fuel alapján ATF típusú üzemanyag balesetállóságának a kulcsa egy speciális ötvözet. 

Az ezzel bevont üzemanyagpálcák megakadályozzák, hogy egy esetleges reaktorbaleset során robbanásveszélyes hidrogén szabadulhasson fel a cirkónium és a vízgőz reakciója miatt. 

Az üzemanyag-kazettákban lévő, tizenkét, kísérleti üzemanyaggal töltött pálcából hatnak a burkolata króm-nikkel ötvözetből készült, a másik haté hagyományos cirkóniumötvözetből, de bevonták krómmal. Az újfajta üzemanyagkötegeket előzetesen meg kellett feleltetni az orosz atomhatóság, a Szövetségi Környezetvédelmi, Technológiai és Nukleáris Felügyeleti Hatóság (Rosztyehnadzor) vonatkozó engedélyének.

Fotó: Sóki Tamás

Az újfajta üzemanyag kipróbálása egy kereskedelmi üzemben működő reaktorban fontos lépés az üzemszerű használata felé. E fejlesztések célja, hogy az atomerőművek biztonságát magasabb szintre emeljék, gyakorlatilag kiküszöbölve a környezetre veszélyes balesetek lehetőségét. Bizonyos alternatív üzemanyag-keverékkel töltött balesetálló kazetták hatékonysága anélkül javítható, hogy növelni kellene az urán dúsítottságát. Nemzetközi elemzők szerint a balesetálló üzemanyagok hamarosan uralkodóvá válnak a globális piacon

– vetítette előre a közleményben Natalja Nyikipelova, a TVEL üzemanyaggyártó vállalat elnöke.

Az orosz fejlesztésű nyomottvizes VVER és a nyugati PWR reaktorokhoz tervezett balesetálló üzemanyagot a Roszatom 2018 óta teszteli. Az ATF nukleáris üzemanyag ellenáll a tervezési alapon túli, a hűtőközeg elvesztésével járó súlyos atomerőművi balesetek következtében fellépő hatásoknak, beleértve a reaktor hűtésének meghibásodásával járó eseteket.