A napokban megérkezett Kínából Európába a Rail Cargo Hungaria rendelésére kifejlesztett, árufuvarozásra optimalizált első villany-hibrid tolatómozdony

– tette közzé a társaság. A jármű tesztelése Csehországban zajlik. Hónapok óta sikeresen folynak az új technológiával gyártott, nagy teljesítményű vonali mozdonyok statikus vizsgálatai és futáspróbái is.

A két vonali és a két tolatómozdonyt a világ legnagyobb vasúti járműgyártója, a CRRC csoport leányvállalata, a CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Ltd. építette, a gépek a tervek szerint 2022-től szolgálnak a hazai pályahálózaton. A villany-hibrid technológia kialakítása azért fontos – magyarázza a Rail Cargo Hungaria –, mert a térségben még nem teljes a vasúti infrastruktúra villamosítása, így Magyarországon sincs felsővezeték az iparvágányok és a rakodóvágányok fölött. 

Fotó: VG

A vontatás és a tolatás eddig külön kivezényelt dízelmozdonyokkal történt, ezt a költséges és környezetszennyező megoldást válthatja fel jövőre a villany-hibrid technológia. E mozdonyok vagy felsővezetékről jutnak áramhoz, vagy – a felsővezeték nélküli szakaszokon – lítium-titanát akkumulátorokat használnak. Az akkumulátorokat maga a mozdony is tölti az integrált váltakozó áramú meghajtórendszerén keresztül a fékezés során, amikor a mozgási energiát villamos energiává alakítja át.

Az akkumulátorcsomag vontatási kapacitása 350 kilowattóra, a lítiumakkumulátor felsővezetékről 2,5 óra, hálózatról 8-10 óra alatt tölthető fel teljesen. 

A mozdony akár 100 kilométeres óránkénti sebességgel is haladhat, „szuperkapacitása” révén pedig a felsővezeték nélküli sík pályán egy 800 tonnás szerelvényt 85 percig képes vontatni, 20 kilométer per órás sebességgel. 

A villany-hibrid technológia kiemelt jelentőségű lesz majd az egyeskocsi-teherforgalmak lebonyolításánál.