BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A globális nehézségek ellenére padlógázzal közlekednek a hazai abroncsgyártók

A logisztikai nehézségek, az alapanyag-drágulás, az alkatrészhiány és az energiaárak növekedése is nehezíti az abroncsgyártók termelését.

Az abroncsgyártást is sújtja, hogy ázsiai beszállítóinak nincs elég konténere, ezért a szükségesnél jóval kevesebb alapanyagot és készterméket küldenek Európába. Már öt abroncsgyárat bezártak a kontinensen, a megmaradók pedig még nehezebben elégítik ki a 300 milliós európai abroncspiac igényeit. A globális nehézségek miatt a hazai gyártóknak is nehézségeik támadtak az elmúlt egy évben, például a Hankook által használt alapanyagok jelentős része is az Európai Unión kívülről érkezik. „Eddig sikerült fenntartanunk a folyamatos gyártást, amely teljes kapacitással zajlik, az éves tervet pedig száz százalék feletti szinten tudjuk teljesíteni. Alapanyag-beszerzéseinknél igyekszünk nem kizárólagos partnerekre támaszkodni, hanem hogy ugyanazt az alapanyagot több, akár tengerentúli és európai régiós jóváhagyott beszállítótól is be tudjuk szerezni” – közölte a VG-vel a Hankook Tire Magyarország Kft.

Fotó: Bodnár Boglárka / MTI

A Michelin nyíregyházi egysége is teljes kapacitással dolgozik, és eddig szintén tartotta a termelési tervet a vállalat tájékoztatása szerint, holott előfordul fennakadás a kaucsuk tengeri szállításában. „Ellátási láncainkat a poliészter és poliamid alapanyagok világpiaci hiánya érintette, de a termelésprogramozói csapat sokat tett a termelés kiegyensúlyozásáért, így ez a helyzet nem befolyásolta a nyíregyházi üzemünk gyártását” – emelte ki Nemes Attila, a Michelin Hungária Kft. ügyvezetője és a nyíregyházi Michelin-gyár vezetője. Hozzátette, 

a növekvő energiaárak miatt a vállalat felgyorsítja energiahatékonysági projektjeit, és kész azoknak a technológiai fejlesztéseknek a folytatására is, amelyekkel minimalizálhatja az energiaárak előre nem látható alakulásának hatásait.

A logisztikai nehézségek a tatabányai Bridgestone-gyárat is érintik, az alkatrészellátás szállítási határidői 30, de esetenként 80-90 százalékkal is megnőttek, főként a vezérlőegységek és a nagyszámú beépített szenzort tartalmazó elemek esetében – ismertette a helyzetet Zoltán Gábor, a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. beszerzési csoportvezetője. A termelés azonban itt sem szünetelt, és a tervet is tartották, holott az elmúlt három–hat hónapban több alkatrész és pótalkatrész szállítási határideje megnőtt. Somogyi Zoltán, a vállalat LSCM-menedzsere és beszerzési vezetője lapunknak elmondta, hogy a szállítási nehézségek miatt pluszköltségeik keletkeznek, például a konténerek késése miatt esetenként légi fuvarokat kell szervezniük, de nőnek a sztenderd bekerülési és működési költségek is. A tatabányai üzem a termelési volumenének csak a 20 százalékát szállítja autógyáraknak, az azokon kívüli piacra gyártott abroncsok esetében viszont a piaci reakció nagyban befolyásolja a kiszállítási tervet, a termelést és azt, hogy hová milyen típusú abroncsot juttatnak. Somogyi Zoltán elmondása szerint azok a bizonytalansági tényezők, amelyek ezt a 80 százalékot érintik, számtalan gyártási, technológiai és logisztikai mozzanatra, folyamatra hatnak. Emiatt rendkívül megnő a gyártás és tárolás komplexitása, illetve előtérbe kerül a dinamikusan változó igényekre való rugalmas reagálás képessége.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.