Romlott a helyzet a tavaszi állapotokhoz képest a hazai kerékpárgyártásban, és úgy tűnik, hogy legfeljebb 2023 vége felé oldódhatnak meg a gondok – mondta a VG-nek Berkes György, a Gepida kerékpárokat gyártó Olimpia Kerékpár Kft. ügyvezetője. Drágult a szállítás, lemaradnak konténerek, az alumínium ára is folyamatosan nő, júliushoz képest másfélszeres a drágulás, a kínai áramhiány pedig tovább ront a helyzeten. Mivel a gyár termelésének 90 százaléka elektromos kerékpár, így a csiphiány sem húzható ki a céget sújtó globális problémák sorából. 

A megnyúlt határidők jelentik a gyártás egyik legnagyobb akadályát, főként a Shimano esetében nyúlt meg extrém módon: a 8 hónapos szállítási idő 20 hónapra nőtt, de egyes cikkekre (például tárcsafék) két évet kell várni. 

Az alkatrészhiány miatt eddig idén összesen két hónapra állítottuk le a gyártást, legutóbbi leállásunk szeptember közepétől négy hétig tartott. Az alapanyaghiány a terveinket is keresztülhúzta, így az idei árbevétel tervünknek a 60 százalékát érjük majd el

– emelte ki Berkes György. Hozzátette, amint legördül a gyártósorról a kerékpár, azonnal ki is szállítják, a raktárak alkatrészekkel és félig összeszerelt kerékpárokkal vannak tele. Több ezer elektromos kerékpár áll a raktárban, mert egy körülbelül két dolláros termék, egy speciális tárcsa hiányzik belőle. Míg más kerékpároknak az összeszerelését sem tudják elkezdeni, mert egy olyan alkatrész hiányzik, amelyet az elsők között kell beépíteni.  

Fotó: Gepida, Facebook

Az Olimpia ügyvezetője lapunknak elmondta, korábban éves árfelülvizsgálatot tartottak, idén erre negyedévente szükség volt. A normál kerékpárok esetében idén 15 százalék körüli volt a drágulás, az elektromosok esetében pedig 5-6 százalékos. 

Optimistán tekintünk a jövőre, 2022 vélhetően csúcsévünk lesz, és megcéloztuk a 9 milliárd forintos árbevételt. Az alapanyaghiány egyetlen pozitív hozadéka, hogy sokkal előbbre lehet tekinteni, már 2024. első negyedévéről tárgyalunk a vevőinkkel, így azt is látjuk, hogy 2023-ban 20-25 százalékos növekedésre számíthatunk

– hangsúlyozta Berkes György. Hozzátette, a túlfűtött piac nagy veszélyeket is rejt magában, és egy kisebb gyártói önkorlátozásra is szükség lesz, mert ha minden gyártóhoz megérkeznek az alkatrészek, hirtelen túl sok lesz a kerékpár a piacon.

Fotó: Németh András Péter / Szabad Föld

Az Accell Hunland Kft. ügyvezetője, Vass Attila arról számolt be lapunknak, hogy a járvány okozta lezárások megszűnése után folyamatosan nagy kereslet mutatkozott a kerékpárok iránt a legfőbb nyugat-európai piacaikon. Kizárólag prémium kategóriás elektromos rásegítéses kerékpárokat gyártanak, a kereslet ebben a szegmensben is magas szinten maradt.

Az alkatrészhiány természetesen a mi termelésünket is befolyásolja. A nyersanyagok elérhetősége ára és a globális szállítási nehézségek, konténer hiányok napi problémákat okoznak, amelyeket folyamatos nyomon követéssel, termelés átszervezésekkel oldunk meg. Szerencsére termelés leállásra nem került sor

– emelte ki Vass Attila. Hozzátette, az alapanyag hiányok és a rendelkezésre álló alacsony szintű szállítási kapacitások az alkatrész árakat növelik, amelyek megjelennek a kerékpár árakban is, és mivel a helyzet a beszállítói piacaikon csak lassan javul, arra számít, hogy az év hátralévő része sem lesz könnyebb.