Közel 15 millió forintból egy tíz fős gyógypedagógusokból és doktoranduszokból álló team indít el egy olyan iskolafejlesztő programot Kenyában, öt afrikai általános iskolában, ami a fogyatékossággal élő diákok számára nyújt segítséget. A partnerintézmények meg tudják valósítani a befogadó, mindenki számára hatékony nevelést és oktatást, ami a horizontális tanulásban segíti a fogyatékossággal élő gyerekeket - hangzott el a projektindító tájékoztatón.

Medical aid in Nairobi, Kenia
Fotó: MIRO MAY

A pályázatot a Hungary Helps Program keretében Magyarország kormánya 14,5 millió forinttal támogatja, mondta Azbej Tristan, a Miniszterelnökség üldözött keresztények megsegítéséért és a Hungary Helps Program megvalósításáért felelős államtitkára. 

A szervezet egyébként az elmúlt öt évben 72 projekt révén 18 afrikai országot segített – tette hozzá az államtitkár.

Több ezer gyereket érnek el

A négy éven át tartó projekttel közel kétezer gyereket érnek el, mondta a VG-nek Perlusz Andrea, a projekt szakmai vezetője, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar (BGGYK) dékánhelyettese. Kiemelte, hogy a tíz gyógypedagógus azt vállalta, hogy program során, hogy egy inkluzív (befogadó) iskolarendszer alapjait tegyék le. 

Cél, hogy ez az öt afrikai iskola modellintézménnyé váljon, és a módszertant tovább tudják majd adni a többi intézmény számára.

Példaként elmondta, hogy Magyarországon az integrált oktatás keretében a fogyatékossággal élő gyerekek több mint 70 százaléka, bizonyos fogyatékosság esetében pedig 80-90 százaléka inkluzív oktatás-nevelésben vesz részt, amit azt jelenti, hogy a lakóhelye szerinti intézményben folytathatja a tanulmányait. 

Az afrikai program során az ELTE BGGYK 10 munkatársa azt vállalta, hogy évente közel 300 óra önkéntes munkát vállalnak, azért, hogy az afrikai országban a fogyatékos gyerekek oktatási problémáin enyhíteni tudjanak.

A fejlesztési munka legfontosabb része lesz a gyerekek szűrése, diagnosztizálása, sérülésspecifikus módszertan átadása, a szülősegítő programok, valamint a pedagógusképzések támogatása - tette hozzá a projekt szakmai vezetője.

Fotó: SIMON MAINA

Mindezt úgy szeretnék megvalósítani, hogy az első évben a felkészülési szakaszban igyekeznek feltárni a partnerintézmények aktuális helyzetét azért, hogy minden intézmény számára egyénre szabott fejlesztési tervet alakítsanak ki.

A program kezdeményezője egyébként egy kenyai diák volt, aki Magyarországon tanult ösztöndíjjal – mondta Sitkei Zoltán, az Adra Adventista Szeretetszolgálat Alapítvány ügyvezető igazgatója. A kenyai fogyatékossággal élő gyerekeknek külső támogatás nélkül nem sok esélyük van arra, hogy valaha önálló életet élve a saját erőforrásaikat használják, de ez a projekt lehetőséget nyújt számukra.