Egy gyógyszerész, egy mikrobiológus és egy közgazdász alkotta szakmai csapat álmodott meg egy olyan, a piacon egyedülálló fényterápiás termékcsaládot, amely a fény testen belüli alkalmazásával pusztítja el a kórokozókat anélkül, hogy az emberi sejtekben bármilyen ismert módon kárt tenne. Az ötletgazdák elsőként a Babypurp nevet viselő, látható lila fényt kibocsátó, gyermekkori szájpenész gyógyítására alkalmas cumit dobják piacra, de a termékpaletta igen széles; egyebek mellett hüvelygomba kezelésére alkalmas világító kúpot és ekcémát kezelő okostapaszokat is fejlesztenek.

„A 405 nanométer hullámhosszú fényt kibocsátó technológia nyálkahártyán történő alkalmazásának szabadalma 13 baktérium, vírus és gomba okozta fertőzés kezelésére terjed ki. 

A gyógyszermentes és gyors megoldás igazi felüdülés lehet a természetes gyógyászati módszereket kedvelők számára. A fájdalommal járó szájpenész kezelésére jelenleg csak a szájban lévő fehér pontok ecsetelése jelent megoldást, amely csecsemők esetén nehézkes, és gyakran kísérik nemkívánatos mellékhatások” – mondta Marencsák Noémi, a Zentet-X Zrt. társalapítója, és operatív igazgatója. Hozzátette, a kór az egészséges gyermekek 45-65 százalékát érinti életük első három hónapjában.

Fotó: Kallus György / VG

A Babypurp története Tálas László mikrobiológus kisfiának szájpenészes megbetegedésével kezdődött, amit a fény laboratóriumi körülmények között igazolódott gombaölő hatása gyógyított meg. Ezt követően László, aki azóta a cég szakmai vezetője, elindította a szabadalmi eljárást és társult a gyógyszermarketing területén tapasztalattal rendelkező Marencsák Noémivel és a klinikai kutatásokban nagy szakértelemmel bíró Kiss Gergellyel, hogy megalkossák a különleges cumit. A koncepció üzleti validálásához Noémi több startup versenyen indult. Sikeres szereplése a pozi.io által szervezett Women Startup Competition megmérettetésén a Design Terminal érdeklődését is felkeltette, és idén tavasszal mentorprogramjában a Babypurp a 11 legígéretesebb startup csapat közé került.

A cég operatív vezetőjének elmondása szerint bár kinézetében és használatában is nagyon hasonló egy hagyományos cumihoz, a Babypurp valójában egy orvostechnikai eszköz. A cumi szopóka része sem csak a hagyományos célt szolgálja; ez szórja szét a fényt a gyermek szájában. Az eszköz további előnye, hogy már az első, 30 perces kezelés alkalmával képes elpusztítani a gombakolóniák 70 százalékát, így azonnal csökkenti a fájdalmat és nyugtatja a babát.

A projektet 20-25 millió forint saját tőkével indították alapítói, majd három héttel ezelőtt a magyar szakmai inkubátor, a Creative Accelerator közel 220 ezer eurót fektetett be a cégbe. 

A forrás a klinikai vizsgálatok első szakaszát és a sorozatgyártáshoz szükséges szerszám költségeit fedezi majd. A Babypurp csapata azonban reméli, hogy még idén egy nagyobb befektetési kört sikerül zárniuk. Két és fél millió euró lenne elegendő a fényterápiás technológia klinikai vizsgálatainak befejezésére, hatósági engedélyeztetésre, marketingre, az európai disztribúció megkezdésére és a további termékek fejlesztések fedezésére.

A cumi az elképzelések szerint 2024 januárjában kerül az európai piacra, amihez saját webshop készül, de az alkotók az Amazonnal is tárgyalnak az értékesítésről. A cumi megjelenését követően pedig a tervek szerint sorra követik a purp termékcsalád orvostechnikai eszközei, hiszen a fényterápia validációja mindegyikre érvényes lesz. Várható még felnőtt szájhigiéniai eszköz, hüvelygomba elleni kúp, ekcéma kezelésére szolgáló moduláris tapasz és kórházi fertőzések csökkentését elősegítő katéterfertőtlenítő is.