Palkovics László kiemelte, hogy az elhúzódó orosz–ukrán háború ellenére a magyar gazdaság a második negyedévben 6,5 százalékkal bővült, az ipar is jól teljesít, és június-júliusban először fordult elő, hogy két egymást követő hónapban 4,7 millióan dolgoztak Magyarországon.

Fotó: Vémi Zoltán/Világgazdaság

A miniszter elmondta: a kormány törekvése, hogy a gazdaság legyen magyar, high-tech és zöld, ennek a szemléletnek az iparfejlesztés, a technológiaváltás megfelel. A magyar autógyártással kapcsolatban kitért arra, hogy Magyarországon jelentős akkumulátorgyártási kapacitás épül ki, a zalaegerszegi járműipari tesztpálya körül létrejövő innovációs ökoszisztéma pedig segíti a kutatás-fejlesztést.

Magyarországon négy autóbuszgyár van, köztük a Kravtex-Kühne csoport, amely az ország legnagyobb és legmodernebb autóbuszgyárát működteti Mosonmagyaróváron és Győrben, termelői kapacitása a kelet-közép-európai régióban is jelentősnek számít. A bemutatott Credobus Econell 12 Next autóbusz más buszokhoz képest évente több mint négyezer literrel kevesebb üzemanyagot használ. A Credobusok gyártása mintegy félezer munkahelyet jelent, és további 100 magyar kkv-nak ad munkát, és várhatóan a vállalatcsoport hamarosan bemutatja a buszok akkumulátoros és hidrogén üzemanyagcellás változatát is – mondta a miniszter.

Fotó: Vémi Zoltán/Világgazdaság

Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy a Credobus Econell 12 Next autóbusz saját tömege minimum 1,5 tonnával alacsonyabb a piaci átlagnál, ezért jelentős mennyiségű üzemanyagot lehet vele megtakarítani, ezzel is mérsékelve a szén-dioxid-kibocsátást. Hozzátette, számításuk szerint a Volánbusz flottájának mintegy 40 százalékát jelentő 2400 darab Credobus jármű évente ötmilliárd forint üzemanyagot takarít meg a társaságnál.

Fotó: Móricz-Sabján Simon/Világgazdaság

Az ügyvezető igazgató szerint a Credobus gyártása hozzájárul a magyar gazdaság bővüléséhez, és segíti a hazai gazdaságos buszközlekedést a versenytársakhoz képesti kedvezőbb árral, a kevesebb üzemanyag-fogyasztással, a pótalkatrészek biztosításával. A sajtótájékoztatón Kruchina Vincze, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, az autóbuszok tesztelésénél kiemelten nézik az innovatív megoldásokat, az üzemeltetési költségeket, az utazók igényeinek való megfelelést.

A Kravtex-Kühne csoport 2021 őszén, a Budapesten megrendezett 51. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson mutatta be a Credobus Econell 18 Next autóbuszt, amellyel megkezdődött az Econell család új generációjának piaci bevezetése. A világ legkönnyebb, 18 méteres kategóriájú csuklós autóbusza után most megérkezett a szóló Credobus Econell 12 Next, amely a cégcsoport legnépszerűbb modelljének az örököse.

A 19,5” kerékrendszerű, optimalizált vázszerkezettel és főegységekkel készülő, ultrakönnyű konstrukciójú busz saját tömege minimum 1,5 tonnával alacsonyabb a piaci átlagnál. A jármű ezért páratlan módon évente több mint 4000 liter üzemanyagot takarít meg, és mintegy tíz tonna szén-dioxid-kibocsátástól mentesíti a légkört. A tömegcsökkentéssel az aktuális üzemanyagárak mellett buszonként évente 2-2,5 millió forint közvetlen megtakarítás érhető el. 

Fotó: Vémi Zoltán/Világgazdaság

Az elődmodellek üzemeltetési adatai ugyancsak meggyőzőek: a gyártó saját kalkulációja alapján a Volánbusz Zrt. flottájának 40 százalékát kitevő 2400 Credobus a járműpark fennmaradó 60 százalékának átlagfogyasztásához képest évente megközelítőleg ötmilliárd forint értékű üzemanyagot takarít meg.

Az Econell 12 Next az FPT (Fiat Powertrain Technologies) Euro 6 E-szakaszú motorjával készül, amely hosszú évekig az egyik legtisztább üzemű dízel erőforrásnak fog számítani. Az erőátvitelről a ZF csúcskategóriájú, EcoLife 2 automata sebességváltója gondoskodik. A menetellenállás monitorozása révén a váltó mindig a megfelelő fokozatváltási stratégiát alkalmazza a maximális üzemanyag-hatékonyság érdekében. Az újgenerációs (EBS 3.3) fékrendszer az automatikusan működő elektronikus rögzítőfék (EPH) mellett opcionálisan tovább bővíthető az iparágban elérhető valamennyi fejlett asszisztensrendszerrel (ADAS).

Az utasok kényelmét és egészségét USB-töltők, ultraszéles utasinformációs monitor, full-LED világítás és nagy teljesítményű, antivirális klíma szolgálja, amely csökkenti többek között a koronavírussal való megfertőződés kockázatát.

Az új modell vázszerkezetét és szinte valamennyi beépülő fém alkatrészét a Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. gyártja Mosonmagyaróváron, az összeszerelés Győrben történik. A kiemelkedően magas, 70-75 százalék vételárarányos magyar értékhányadú busz közvetlenül több mint ötszáz magyar munkahely megőrzéséhez járul hozzá, és mintegy száz, gyártási tevékenységet folytató magyar beszállítónak ad munkát.