Csak 2023 második negyedévében indulhat meg az utasforgalom az M3 metró vonalán – erősítette meg a VG érdeklődésére a BKV. Mindez azt jelenti, hogy a legutóbbi tervekhez képest negyedéves csúszás állt be a projektben.

M3 építés
Fotó: Móricz István / Bors

Tavaly szeptember végén a fővárosi cég még azt közölte lapunkkal, hogy a teljes 3-as metróvonalat a tervek szerint 2023 első negyedévében átadják az utasforgalomnak. Ugyanez szerepel a metrófelújítás hivatalos honlapján is. A most hivatalosan bejelentett három hónapos késlekedést éppen egy év alatt szedte össze a projekt. 

Hiába fejeződik be az építkezés, az utasok még nem használhatják a 3-as metrót

Ennek okaira a BKV nem tért ki, de kommentárt fűzött a fejleményekhez. Szerintük a jelenlegi tervek alapján a felújítási munkálatok ugyan befejeződnek 2023 márciusára, csakhogy ezután következnek a hatósági ellenőrzések és próbafutások. Csak ezek lezárása után indulhat meg az utasforgalom a 3-as metró vonalán. 

Noha a hatósági ellenőrzések, próbafutások már a márciusi átadás előtt megkezdődnek, ez egy folyamat, amelynek teljes lezárása 2023 második negyedévében fejeződik be

– magyarázták. Ugyanakkor a szakasz korábbi, 2023 első negyedévi átadását már az ellenőrzések és a próbafutások lefolytatásával együtt ígérték.

Nem verte nagydobra a 3-as metró csúszását a BKV

Az M3-as vonalon normál körülmények között 500 ezren utaznak hétköznaponként. Ez Magyarország legforgalmasabb közösségi közlekedési útvonala. A szakaszt érintő minden történés értelemszerűen tömegek mindennapjait befolyásolja. Ehhez képest némiképp meglepő a főváros kommunikációja a 3-as metró felújításában bekövetkező jelentős csúszásról. 

Erre ugyanis mindössze egy tegnapi háttérbeszélgetésen elejtett félmondatból lehetett következtetni.

Az MTI tudósítása szerint Bolla Tibor vezérigazgató mellékesen jegyezte meg, mintegy kedvező hírként, hogy „jövő év második negyedévében a 3-as metró teljes vonalán megindulhat a forgalom”. Azonban ez – ahogy fentebb leírtuk – voltaképpen a projekt jókora csúszását jelenti. Ráadásul nem először.

Decemberről januárra, januárra márciusra tolódott a 3-as metró átadása

A BKV még 2020 végén, az alagúti rekonstrukció hosszas vitát követő folytatásának bejelentésekor közölte, hogy a középső vonalszakasz forgalomba helyezése 2023 januárjában várható. Lapunk értesülése szerint a pontos dátum eredetileg január 6. volt, amelyet még 2021. nyár közepén is befejezési határidőként tüntetett fel a tömegközlekedési cég különböző hatósági eljárásokban. Azonban már ez is módosított időpont: egy lapunk által ismert dokumentum szerint 2020 őszén a Metrófelújítási Projektigazgatóság azzal számolt, hogy a középső szakaszon 

a metróforgalom tervezetten 2022. december 7-én indul meg.

Idén április elején a VG megírta, hogy több bejelentést is tettek kivitelezők a BKV-nak arról, hogy veszélybe került a 3-as metróvonal rekonstrukciójának befejezési határideje. A márciusban beérkezett írásos jelzések az Oroszország és Ukrajna közötti háborús konfliktust jelölték meg indokként. Az alagúti és vágányépítési munkákat végző Swietelsky Vasúttechnika Kft. szerint a harcok következtében egyrészt munkaerőhiány lépett fel, másrészt nehézségek keletkeztek a szállítási és gyártási folyamatokban. „Emiatt a kivitelezési munkák megnövekedett időszükségletével kell számolni” – írták egyik levelükben.

Budapest, 2020. május 13.Az áramvezető síneket hegeszti egy szakember az Ecseri út metróállomáson az M3-as metró felújítás alatt álló déli szakaszán 2020. május 13-án.
Fotó: Máthé Zoltán / MTI

A BKV metrófelújítási projektigazgatója és a Budapesti Közlekedési Központ forgalomszervezési vezetője nem sokkal később, április végén még azt állította, hogy a teljes felújítás 2023 március végére befejeződhet.

Öt éve tart 16 kilométer felújítása

Az M3-as metróvonal felújítása még 2017. november 6-án kezdődött az északi szakasz korszerűsítésével. Ezeknek a munkálatoknak a befejezését 2018 végére becsülték, végül 2019. március 30-án indult újra az utasforgalom Újpest-központ és a Lehel tér állomások között. Igaz, később többször is szünetelt még itt a közlekedés a rekonstrukcióval összefüggésben. A déli szakasszal 2020. október 22-én végeztek. A középső szakasz modernizálása (a Lehel tér  és Nagyvárad tér állomások között) már a déli szakasz átadása előtt, 2019 végén elkezdődött, és azóta is tart.

A mintegy 16 kilométer hosszúságú vonal felújítása ötödik éve zajlik.

Ez soknak tűnhet, ugyanakkor a teljes képhez hozzátartozik, hogy meglévő, 40 éves infrastruktúrát kell átépíteni. A rekonstrukció ideje alatt több, előre nem látható probléma (azbesztmentesítés) merült fel, és talán azt sem kell különösebben magyarázni, hogy a Covid-járvány és az orosz–ukrán háború is negatívan hatott a munkálatokra.

A teljes felújítás 217,5 milliárd forint támogatási összeggel rendelkezik, ebből 172,72 milliárd IKOP-finanszírozás, 44,77 milliárdot pedig a központi büdzsé áll. A projekt elszámolásával 2023. június 30-ig kell végezni.