A magyar lakosság 56 százalékának van kerékpárja és egyre többen használják őket a mindennapok során. Az OTP Mobil felmérése szerint a tulajdonosok harmada rendszeresen biciklizik a szabadidejében, 20 százalékuk pedig a munkába járáshoz használja a kerékpárját.

Budapest,,Capital,Of,Hungary,,Cycle,Track,To,The,Shore,Of
Fotó: robertonencini

Az adatokat alátámasztja a Magyar Kerékpárosklub tavalyi felmérése, ami szerint a koronavírus-járvány után ugrásszerűen megnőtt a biciklizők aránya és a pandémia lecsengésével is magas maradt a számuk. Szerintük a kerékpárosok aránya továbbra is nő az utakon.

A BKK által kihelyezett kerékpárszámláló pontokon 92 százalékkal emelkedett a biciklivel történő áthaladások mértéke a téli időszakban az elmúlt hat évben, ami azt mutatja, hogy a bringa fokozatosan elveszti a szezonalitását, és már nem csak tavasztól őszig használják az emberek. Ez részben köszönhető az egyre enyhébb teleknek is

– mondta a Magyar Kerékpárosklub kommunikációs munkatársa, Kádár Melinda.

A rendőrség szerint a KRESZ-ben nincs olyan, hogy elektromos roller

Továbbra sem tudni, hogy milyen közlekedési szabályok vonatkoznak az e-rolleresekre: a megoldást a KRESZ-módosítás jelentené, amelyről immár a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériumnak kell(ene) döntenie.

Az OTP Mobile felmérésében azt is vizsgálta, hogy a kerékpárosok mennyire figyelnek oda a közlekedési szabályok betartására, amikor bicikliznek. Kiderült, hogy a válaszadók számára a legfontosabb a kerékpár vagy roller műszaki állapota és épsége és csak ezt követi a KRESZ szabályok betartsa. 

A biciklisek több mint 20 százalékát érte már valamilyen baleset kerékpározás közben 

és ezek többségében személyi sérülés is történt. A KSH vonatkozó adatai szerint 2021-ben a személyi sérüléses közúti balesetek 12 százalékát okozták kerékpárosok. Az Európai Unióban a halálos végkimenetelű közúti balesetek 8 százaléka érintette a bicikliseket.

Drágábbak a biciklik

Az OTP Mobil közleménye szerint a magyarok, ha kerékpárt vásárolnak, akkor nem sajnálják rá a pénzt. 2022-ben a vásárlók 39 százaléka 50 ezer forintnál drágább biciklit vásárolt. Ez növekedést jelent, mivel 2018-ban a kerékpárosoknak még a negyede se rendelkezett ilyen árkategóriás kerékpárral.