A családi vállalkozások a járványt követően talpra álltak: globális szinten 71 százalékuk realizált növekedést az értékesítésben, 43 százalékuk pedig két számjegyű gyarapodásról számolt be az előző pénzügyi évben. Hetvenhét százalék a következő két év eredményeit illetően is bizakodó. Mivel azonban a makrogazdasági kihívások világszerte hatással vannak a szervezetekre, a családi kézben lévő cégek nagyrészt a fő üzleti tevékenységükre, a költségek fedezésére és a túlélésre összpontosítanak 2023-ban, állapítja meg a PwC globális felmérése, amely 82 ország több mint 2000 érintettjének bevonásával készült.

20200625 OrfaluA Vadvirág Méhes és Gyógyítókert fantázia nevű gazdaság az Őrségi Nemzeti Parkhoz tartozó Vendvidék (Rábavidék) egy picinyke településén, Orfaluban található. A birtok egy domboldalon fekvő, erdőkkel körülvett, NATURA 2000-es területű 3,4 hektáros, kis családi vállalkozás. 
Fotó: Szendi Péter SZP Vas Népe 20200625 Orfalu

A Vadvirág Méhes és Gyógyítókert fantázia nevű gazdaság az Őrségi Nemzeti Parkhoz tartozó Vendvidék (Rábavidék) egy picinyke településén, Orfaluban található. A birtok egy domboldalon fekvő, erdőkkel körülvett, NATURA 2000-es területű 3,4 hektáros, kis családi vállalkozás.
Fotó: Szendi Péter SZP Vas Népe
Fotó: Szendi Péter / Vas Népe

Az előző pénzügyi évben két számjegyű növekedést elért családi vállalkozások 73 százaléka szilárd családi értékrenddel és vállalati célokkal büszkélkedhet. 

Továbbá a sikeresen működő vállalatoknál jellemző a munkavállalói ösztönzők használata (53 százalék), valamint az erős digitális képességek megléte (47 százalék).

A kutatás arra is rámutat, hogy az összehangolt ESG-stratégia (Environmental, Social and Governance) alkalmazása is korrelál a vállalatok sikerességével: az e téren fejlett vállalkozások fele két számjegyű növekedést ért el az előző pénzügyi évben, míg az ESG-stratégiát nélkülözőknél 42 százalék könyvelhetett el hasonló eredményt. Emellett az ESG-területen aktív családi vállalkozásokban az ügyfelek is jobban megbíznak, mint azokban, amelyek erre a területre nem fókuszálnak (62 százalék szemben 49-cel). Ugyanakkor a felmérésből látszik, hogy a családi vállalkozások 67 százaléka egyelőre alig vagy egyáltalán nem foglalkozik az ESG-vel. Magyarországra vonatkozó pontos adatok egyelőre nem állnak rendelkezésre, de vélhetően hasonló vagy még magasabb ez az arány.

„Miközben a piaci nyomás és az emelkedő költségek miatt a családi vállalkozások számára világszerte a túlélés a legfontosabb, 

azt látjuk, hogy azok a családi cégek, amelyek a digitális átalakulásra összpontosítanak, lépéselőnyre tesznek szert. Ugyanakkor érthető, hogy most a szervezetek életében a megfelelő vállalatirányítás, a hatékonyság növelése az elsődleges cél annak érdekében, hogy megőrizzék versenyképességüket. Az ESG terjedését vagy a zöldbefektetéseket az egyre szigorodó globális és uniós szabályozás mellett a piaci igények, illetve a forrásszerzés mozdíthatják előre” – mondta Polacsek Csaba, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának cégtársa.