BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A bejelentőt is védi a panasztörvény

Megjelent a Magyar Közlönyben az úgynevezett Panasztörvény. A 2023. évi XXV., a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló jogszabály a vállalkozások jelentős részére kiterjedően írja elő többek közt azt, hogy hogyan kell kezelni az ilyen jellegű bejelentéseket és miként kell védeni azok bejelentőit.

Az új, visszaélés-bejelentésekről szóló törvény értelmében a vállalatok belső visszaélés-bejelentési rendszer létrehozására és működtetésére lesznek kötelesek, amelyen keresztül a munkavállalók, szerződéses partnerek és más érintettek akár anonim módon bejelenthetik az általuk tapasztalt jogellenes cselekményeket, mulasztásokat. 

A kis és közepes vállalkozásoknak (kkv-knak) december 17-ére, a nagyvállalatoknak pedig július 24-ére készen kell állniuk a bejelentések korrekt fogadására 

– hangsúlyozzák a KPMG szakértői.

A törvény hatálya a legalább 50 fős vállalatokat érinti, illetve mellettük – létszámtól függetlenül – a pénzmosás elleni törvény hatálya alá tartozó cégeket, a hitelintézeteket, a pénzügyi szolgáltatókat az ügyvédi irodákat és mindazokat a kereskedelmi vállalkozásokat, amelyek 3 millió forintot elérő vagy annál nagyobb összegű készpénzt is elfogadnak.

Magyar cég a leginnovatívabbak között Európában
Teljesen egyértelműnek kell lennie annak, hogy a bejelentőrendszer használata semmilyen összefüggésben nincs a teljesítményértékelővel.

Kemény Kornél, a KPMG szakértője felhívja a figyelmet, hogy egy visszaélés-bejelentő rendszer bevezetése több részfeladatot foglal magában: belső szervezési, jogi, informatikai részei vannak, amelyhez a hatékony működés biztosítása érdekében tájékoztatási, oktatási feladatok is járulnak. „Ez azonban nem elég, fontos a rendszer beépítése a vállalati kultúrába, ezért a vezetőknek rendszeresen fel kell hívniuk a figyelmet a létezésére, és célszerű tréningeken oktatni a jogszerű használatát. Teljesen egyértelműnek kell lennie annak, hogy a bejelentőrendszer használata semmilyen összefüggésben nincs a teljesítményértékelő rendszerrel, és semmilyen retorzió nem érheti azt, aki bejelentést tesz” – mutat rá Kemény Kornél.

A törvény előírja a vizsgálat és a vizsgáló pártatlanságát.

 Bár a jogszabály konkrétan nem határozza meg, hogy mit ért a pártatlanság követelménye alatt, az azt hivatott biztosítani, hogy a bejelentés kivizsgálását elfogulatlanul és objektív módon hajtsák végre. Ennek értelmében a vizsgáló nem lehet olyan ember, aki a bejelentéssel érintett cselekményhez vagy emberhez kötődik. A bejelentővédelmi rendszer hatékony működését megkérdőjelezné a pártatlanság hiánya. A folyamat kiszervezése esetén a külső megbízott pártatlansága mellett az összeférhetetlenségi szabályokat is be kell tartani.

A törvény lényeges pontja a bejelentő védelme. Ez azt jelenti, hogy a jogszerűen megtett bejelentés esetén a bejelentőt nem érheti megtorlás, például nem lehet emiatt jogszerűen megszüntetni a munkaviszonyát.

Ha mégis ilyesmi következne be, akkor a bejelentő egyebek mellett mentesül a titoktartási kötelezettség alól, és az ilyen retorziókkal szemben bírósághoz is fordulhat.

Az úgynevezett bejelentővédelmi intézkedések az anonim bejelentőt is megilletik, ha jogszerű bejelentést tett.                                                                          Fotó: Mohai Balázs / MTI

A bejelentőt védő intézménynek részét képezi a bejelentővédelmi ügyvéd megbízása, aki a teljes visszaélés-bejelentési folyamatot kezelheti oly módon, hogy a bejelentést a megbízójához továbbítja, de a bejelentő azonosítását lehetővé tevő adatok tekintetében titoktartásra köteles.

Ugyancsak lényegi elem a bejelentő anonimitásának biztosítása, ami védelmet jelent a bejelentők számára, hiszen a bejelentők személyazonosságát nem fedhetik fel, így megtorlás sem érheti őket. Ha a bejelentőt később mégis azonosítják, és emiatt megtorlás érné, az úgynevezett bejelentővédelmi intézkedések az anonim bejelentőt is megilletik, ha jogszerű bejelentést tett.

„A cégeknél a törvénynek való megfelelést akkor is meg kell vizsgálni, ha már létezik náluk működő visszaélés-bejelentő rendszer. Az eredmény alapján előfordulhat, hogy a rendszert hozzá kell igazítani az új szabályokhoz, ez jelenti a folyamat és a dokumentáció, például szabályzatok, tájékoztatók hozzáigazítását az új Panasztörvény előírásaihoz” – magyarázza Takács Nóra, a KPMG szakértője. Majd hozzáteszi:

Érdemes figyelni az írásbeli és szóbeli bejelentés lehetőségének biztosítására, illetve a pártatlan kivizsgálással kapcsolatos előírásokra.

 

A jogszabály megkülönbözteti a kis és közepes vállalatokat a nagyoktól: 

  • A kkv-knál fő szabály szerint 2023. december 17. a bevezetés határideje, a többi szervezetre a törvény kihirdetésétől számított 60. nap, azaz 2023. július 24. 
  • A másik fontos különbség, hogy a kkv-k közösen is üzemeltethetnek belső visszaélés-bejelentő rendszert, a többieknek azonban saját erre szolgáló bejelentő felületre, eljárási szabályzatra szervezeti egységre vagy kiszervezett megbízottra (külső szervezetre vagy bejelentővédelmi ügyvédre) van szüksége.
  • Fontos különbség továbbá, hogy ha a cég nem kkv, akkor abban az esetben is szükség van saját bejelentési rendszer létrehozására, ha az anyavállalatnak van csoportszintű bejelentő rendszere. 
  • A kkv-knál (50–249 fővel működő cégek) ezzel szemben van lehetőség közös rendszer üzemeltetésére, de itt is figyelemmel kell lenni a különböző országok eltérő nemzeti szabályaira a működtetés során.

 

A kiszervezés lehet a megoldás 

A munkavállalóknak is a kiszervezéssel a legegyértelműbb, hogy a rendszer független. Házon belül működtetett visszaélés-bejelentő rendszer esetén ugyanis a szervezeten belüli külön egységet kellene létrehozni erre, ami sokkal költségesebb, és nehezebb az anonimitást, a pártatlanságot garantálni. A KPMG erre kidolgozott visszaélés-bejelentő rendszere komplett megoldást nyújt egy olyan visszaélés-bejelentő és folyamatkezelő munkafolyamat bevezetésére és működtetésére, amely mindenben megfelel a törvény követelményeinek. Biztosítja a teljes visszaélés-bejelentési folyamat kezelését és lehetőséget teremt, hogy anonim módon lehessen kommunikálni a bejelentővel. A rendszerben minden bejelentés egyedi esetszámot kap, visszakövethető, ugyanakkor garantált az anonimitása.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.