Az idén 75 éves kecskeméti Univer Zrt. nyolcmilliárd forint beruházással – jelentős részben állami támogatással – duplájára, 12-15 ezer tonna éves kibocsátásra növelte ételízesítő-gyárának kapacitását. A bővítésre azért volt szükség, mert a következő években a társaság terjeszkedni szeretne, újabb exportpiacokat akar meghódítani, amihez kapacitási háttér szükséges. 

LEZSÁK Sándor; GAÁL József; TÓTH Tibor
Fotó: MTI / Bús Csaba

Ezzel a fejlesztéssel a társaság hosszú évekre, évtizedekre biztosította a piaci bővüléshez szükséges feltételeket

– mondta Molitorisz Károly, az Univer vezérigazgatója az átadás kapcsán. Ebben az üzemben gyártják egyébként az Erős Pistát, a Piros Aranyat, az Édes Annát, reszelt tormát, fokhagymakrémet és vöröshagymakrémet, illetve a legendás gulyáskrémet.

A bővített gyár egyben a kezdetektől fogva pillérnek számít a cég életében, hiszen a hetényegyházi létesítmény volt a cég savanyítóüzeme. A társaság 75 évvel ezelőtt kezdte meg működését. Szarka Balázs, az Univer tulajdonosa, az Univer Szövetkezeti Zrt. elnöke – aki nem sokkal idősebb a gyártócégnél – hangsúlyozta: a fejlesztés nem csökkenti, hanem növeli a társaság munkaerőigényét. Visszatekintve az elmúlt évtizedekre, úgy véli, a cég mindig fiatalos lendülettel bővült, és az egykori néhány termékből álló portfólió ma már több mint ezer terméket tartalmaz. Ráadásul a gyártást ma a legmodernebb eszközökkel végzik, ami ugyancsak jelzi, hogy a cég a hazai élelmiszergyártás és -feldolgozás magas szintjén áll.

Tóth Tibor, a Pénzügyminisztérium helyettes államtitkára a gyárátadó alkalmával elmondta: a kormányzat stratégiai célja, hogy növelje a magyar termékek szerepét a a kiskereskedelmi polcokon. Ahhoz pedig, hogy ez megtörténjen, olyan gyártókra van szükség, mint az Univer. A tárca egyébként úgy kapcsolódott az élelmiszeripari fejlesztéshez, hogy az állami támogatást az Univer rajta keresztül kapta meg.

Számok az Univernél

Tavaly 40,9 milliárd forint nettó árbevételt ért el a társaság, amelynek 30 százaléka exportból származott. A tulajdonos szövetkezet nagyjából 20 milliárd forinttal nagyobb árbevételt produkált, és valamivel több, mint ötmilliárd forint nyereséget hozott. Magyarországon kívül az Univer termékei 15 országban kaphatók, és a tervek szerint a társaság a Közel- és a Távol-Keleten terjeszkedik, ahol jól ismerik az olyan ételízesítőket, mint az Erős Pista.