A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 50 új elektromos autóbusz üzemeltetésére indított közbeszerzési eljárást – derül ki a BKK szerdai közleményéből. A járművek a tervek szerint 2025-től állhatnak majd forgalomba.

A közlemény szerint ez korszakváltást is jelent, ugyanis most először írtak ki olyan közbeszerzési eljárást közforgalmú autóbuszjáratok üzemeltetésére, hogy a teljesítést teljesen elektromos meghajtású járművekkel várja el.

20201209 Budapest Elektromos buszEbuszBKK  BKV Fotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VG  20201209 Budapest 
Elektromos busz
Ebusz
BKK  BKV 

Fotó: Kallus György 
 LUS  Világgazdaság  VG
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Az október 25-én megjelenő felhívás 50 szóló elektromos autóbusz forgalomba állításával végzett szolgáltatásról szól, így az üzemeltetésen túl tartalmazza a járművek karbantartását, a sofőrök alkalmazását, sőt a töltő infrastruktúra kiépítését és fenntartását is.

A járművekkel szemben az is elvárás, hogy tágas férőhellyel, légkondicionálással, akadálymentesítéssel, fedélzeti kamerákkal és korszerű utastájékoztatással is rendelkezzenek többek között.

A BKK felidézte, hogy a 2025-től ütemezetten lejáró, 240 busz üzemeltetéséről szóló szolgáltatási szerződések kiváltására a BKK első körben szeptemberben három közbeszerzési eljárást indított 100 csuklós és 50 szóló autóbusz forgalomba állításával végzett szolgáltatásra. A maradék 40 buszra a tervek szerint még idén kiírják a közbeszerzéseket.

Mint írták, a fővárosi buszflotta folyamatos fiatalításának köszönhetően már kizárólag alacsony padlós buszok közlekednek Budapesten. A BKV Zrt. autóbusz-állománya 2022. őszén 135 új járművel bővült, májustól pedig az ArrivaBus Kft. tulajdonában és üzemeltetésében összesen 150 korszerű, klimatizált, alacsony padlós és környezetbarát jármű állt forgalomba. Ennek ellenére még mindig csaknem 300 korszerűtlen autóbusz jár Budapesten, ezért az autóbuszpark megújítása és folyamatos frissítése továbbra is célja a fővárosnak és a BKK-nak.

Az elmúlt időszakban a BKK szolgáltatói, az ArrivaBus Kft. és a BKV Zrt. többször tesztelt elektromos buszokat, ráadásul az Európai Bizottság által meghirdetett Zöld Megállapodás 2050-ig karbonsemleges Európai Uniót vázol fel. Ezért a Budapesti Mobilitási Terv a buszágazatban a zéró emissziós járművek beszerzését preferálja.

Ennek köszönhetően már mind a 48, kedvezményes áron beszerzett olaris-©koda Trollino trolibusz Budapesten közlekedik és a következő években összesen 51 modern, alacsony padlós és légkondicionált CAF-villamos érkezik az támogatásával a fővárosba.