Megújított ajánlást adott ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a befektetési szolgáltatók javadalmazásáról, amelynek alkalmazását január 1-jétől várja el a hazai székhelyű vállalkozásoktól, befektetési szolgáltatást nyújtó hitelintézetektől, alapkezelőktől és ezek itthoni fióktelepeitől.
Alapvető elvárás, hogy a befektetési termékek értékesítése után járó javadalmazás ne arra ösztönözze az értékesítőket vagy az intézményt, hogy összeférhetetlen módon saját érdekeiket helyezzék előtérbe.
A javadalmazás és az egyéb ösztönzők nem alapulhatnak kizárólag vagy döntően mennyiségi üzleti szempontokon.
A mennyiségi szempontok mellett olyan kritériumokat is ki kell dolgozni, amelyek segítenek megfelelni a szabályozási követelményeknek, a belső eljárásoknak, biztosítják az ügyfelekkel való tisztességes bánásmódot, segítik elnyerni az ő elégedettségüket.
Az MNB támogatja a teljesítményjavadalmazás utólagos kiigazításának lehetőségét, hogy még inkább eltántorítsa az intézmények munkatársait az ügyfél érdekeinek mellőzésétől a rövid távú teljesítménycélok eléréséért.
Befektetési értékesítési javadalmazás: akár vissza is lehet követelni a pénzt
Ha helytelen gyakorlatra derül fény, alkalmazhatók különleges eljárások, például halasztottan lehet kifizetni a teljesítményjavadalmazást, vagy a már átadott pénzeket vissza is lehet követelni.
Jó gyakorlat lehet, ha a teljesítmények javadalmazásánál valamennyi termék esetében azonos szempontokat alkalmaznak, ha határozatlan idejű nyílt végű befektetésnél több évre vagy a termék beváltásáig elhalasztják a javadalmazást, illetve ha a befektetési tanácsadók ügyfélkiszolgálásának minőségét az intézmény a hozzájuk kötődő panaszok számával méri.