Vissza nem térítendő állami hozzájárulást igényelhetnek a hazai gazdasági társaságok tisztán elektromos személygépkocsi, kisteherautó vagy kisbusz megvásárlásához  30 milliárd forintos keretösszegből – közölte az Energiaügyi Minisztérium. 

Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A zöldenergia-hasznosítást ösztönző felhívás tervezete már véleményezhető, a végleges kiírás a jövő év elejéig megjelenhet. A pályázatokat várhatóan február elsejétől, tizenhárom hónapon át lehet majd benyújtani. 

A magyar gazdaság jövője a zöldenergia

– szögezte le a minisztérium. 

Jelezték, hogy a károsanyag-kibocsátás mintegy ötödéért a közlekedés, a szállítás felel, a terhelés túlnyomó részét a közúti forgalom okozza. A szektor zöldítésében meghatározó eszköz az elektromos autózás térnyerésének ösztönzése.  A korszerű járművek levegőszennyezés nélkül használhatók, csendesebbek a belső égésű motorral hajtottaknál, üzemeltetőik működési-karbantartási költségeket takaríthatnak meg.

Már közel 85 ezer zöld rendszámos gépjármű közlekedik a hazai utakon, több mint felük tisztán elektromos személygépkocsi. 

A társadalmi egyeztetésen lévő program részletei az interneten elérhetők

Cégmérettől függ a támogatható autók száma

A támogatási összegek jócskán mérséklik a hagyományos hajtású gépkocsik árelőnyét, vonzóbbá és kifizetődőbbé teszik az elektromos személy- és teherautók, kisbuszok megvásárlását.

Támogatásra magyarországi gazdasági társaságok, továbbá a taxiszolgáltatást nyújtó vagy a legalább két főt foglalkoztató egyéni vállalkozások pályázhatnak a jövőre élesedő kiíráson. A flottaszolgáltatók külön programban vehetnek majd fel kedvezményes hitelt elektromos gépjárművek beszerzésére.

A tíz fő alatti állományi létszámú vállalkozások legfeljebb egy, a 10–49 fő közöttiek legfeljebb öt, az 50–249 fő közöttiek legfeljebb tíz, míg a nagyobbak legfeljebb 16 járművet szerezhetnek be. Az egy cégre eső minimális támogatási érték tehát 2,8 millió, a maximális elnyerhető forrásmennyiség pedig 64 millió forint lehet.

Az uniós forrásokból a töltőhálózat is bővül

A nemzeti Helyreállítási terv hitelrésze terhére már a jövő év elején érkezhet előlegfinanszírozás Magyarországra, miután az uniós pénzügyminiszterek tanácsa a napokban jóváhagyta az Európai Bizottság korábbi döntését. Az energetikai intézkedéseket és beruházásokat magába foglaló REPowerEU-fejezetre két részletben közel egymilliárd eurót kaphatunk 2024-ben. 

A kormány a REPowerEU-keretből összesen 60 milliárd forintot szán a vállalati járműbeszerzés támogatása mellett a hazai elektromos töltőhálózat bővítésére a közlekedés zöldítése érdekében.