A vártnál is jobban teljesített 2023-ban a magyarországi újmotor-piac: a DataHouse adatai szerint tavaly összesen 6555 új motorkerékpárt helyeztek forgalomba, amely látványos, 26,1 százalékos bővülés a megelőző évi mennyiséghez képest.

motor, moped, bolt, vásárlás,
A kisebb lökettérfogatú motorok sokaknak reális alternatívát jelentenek a városi közlekedésben. Fotó: Shutterstock

A bővülés üteme nagyjából duplázódott 2022-höz viszonyítva, miután akkor közel 13 százalékkal, 5200 közelébe emelkedett a frissen forgalomba helyezett új kétkerekűek száma. 

A bő 6,5 ezres volumen egyben azt is jelenti, hogy öt év leforgása alatt nagyjából megduplázódott a Magyarországon értékesített új motorok száma.

A motorpiac úgy teljesített a vártnál is sokkal jobban – a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete 2023 elején nagyjából 10 százalékos emelkedéssel kalkulált az egész évre az értékesített kétkerekűek számában –, hogy közben az új személyautók piaca 3,4 százalékkal zsugorodott. (Igaz, a múlt év a fontosabb kategóriák közül csak a személykocsiknál hozott visszaesést, az új kishaszonjárműveknél 17,5, a nagyhaszonjárműveknél pedig 11,3 százalékos emelkedést mért a DataHouse.)

A forgalomba helyezett új motorkerékpárok száma Magyarországon
Az elmúlt években stabil növekvő trendet mutatott az új motorok piaca, ám tavaly látványosan megugrott az ütem

Az új motorok növekvő piaca mellett a használt járművek importja már jóval visszafogottabb teljesítményt nyújt: a 2019-es, nagyjából 8,5 ezres után 2022-ben már csak 6740 használt motor kapott rendszámot Magyarországon, ami minimális mértékben – bő 2 százalékkal – haladta meg az egy évvel korábbi mennyiséget. Ez nem is feltétlenül baj, hiszen a behozott járművek nagy része – hasonlóan a személyautókhoz – a tíz éven felüli korosztályból kerül ki, ami nem használ az állomány korösszetételének.

Az új motorok egyre emelkedő száma és a használtimport enyhén csökkenő, de viszonylag stabilnak mondható volumene nyomán a hazai motorkerékpár-állomány is trendszerűen nő. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 

2022 végén már 210,7 ezer motorkerékpár volt forgalomban Magyarországon, 4 százalékkal – 8,2 ezerrel – több, mint egy évvel korábban.

A motorkerékpár-állomány Magyarországon
Bő egy évvel ezelőtt már stabilan 210 ezer felett járt az itthon forgalomban lévő motorok száma

Az új motorok értékesítésében annak ellenére sikerült jókora előrelépést elérni, hogy a gazdasági környezet nem feltétlenül támogatta a sokszor hobbicélokra használt járművek piacát, miközben a listaárak is ütemesen emelkedtek az elmúlt években. A növekedés hátterében részben az állhat, hogy elsősorban a kisebb lökettérfogatú – 125–500 köbcentis – motorkerékpárok egyre többek számára jelentenek valós alternatívát a városi, illetve ingázó közlekedésben a személygépkocsikkal szemben, például a kisebb fenntartási költségek és a jóval könnyebben megoldható parkolás miatt.