BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Határidő: eddig hajthatnak régi járművek az utakon

A személygépkocsik, a kisteherautók és a városi buszok 2035-re szén-dioxid-kibocsátás-mentesek lesznek, 2040-re pedig a nehéz tehergépjárműveket is 90 százalékban kibocsátásmentesen állítják elő. Ezt a két fontos dátumot határozta meg a zéró kibocsátású járművek átállására az Európai Unió. Fábián Gergely azt mondta, Magyarország az élen jár az elektromobilitás ösztönzésében.

Megvitatták a zéró kibocsátású járművekre való átállás időpontját Brüsszelben. Magyarországot Fábián Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára képviselte a magas szintű kerekasztal-beszélgetésen.

Határidő
Határidő: Fábián Gergely elmondta, hazánk élen jár az elektromobilitás ösztönzésében / Fotó: Balogh Zoltán / MTI

Thierry Breton, az Európai Bizottság belső piacért felelős biztosának meghívására ment Brüsszelbe az államtitkár, az eseményt a zéró kibocsátású járművekre való átállás nyomon követése és annak előrehaladásának érdekében rendezték meg. Az Európai Unió ipari stratégiájában kiemelt szerepet kap a járműipar környezetbarát és digitális átalakulása. 

Az unió két fontos céldátumot határozott meg: 2035-re a személygépkocsik, kisteherautók és városi buszok szén-dioxid-kibocsátás-mentesek lesznek, míg 2040-re a nehéz tehergépjárműveket is 90 százalékban kibocsátásmentesen állítják elő.

A megbeszélés folyamán megvitatták az EU zéró kibocsátású járművekre való átállásának jelenlegi helyzetét, előrehaladását és az ezzel járó kihívásokat is.

Külön hangsúlyt kapott 

  • a megfizethetőség kérdése
  • a töltőinfrastruktúra fejlesztésének fontossága
  • a villamosenergia-hálózat kapacitásának bővítése
  • az akkumulátorok és a kritikus nyersanyagok elérhetősége

Az átmeneti időszak gördülékenységének érdekében kulcsfontosságú az elektromos járművek töltő-infrastruktúrájának fejlesztése, különösen a transzeurópai közlekedési hálózaton kívül eső területeken.

A kerekasztal-beszélgetésen a többi között az autóipar jelenlegi helyzete is központi kérdés volt. A klímasemlegességi célokkal összhangban az elektromos autók iránti keresletet növelni kell úgy, hogy az autóipar versenyképességét is meg kell őrizni globális szinten. 

Az ajánlott intézkedések között szerepelt 

  • a megfizethetőség javítása
  • a töltő-infrastruktúra további bővítése
  • a villamosenergia-hálózat kapacitásának növelése 
  • a munkavállalók átképzési programjainak kiterjesztése 
  • a nyersanyag-ellátási lánc megerősítése, valamint 
  • a politikai és pénzügyi támogatás fokozása a kutatás, innováció és technológiai fejlődés érdekében 

Fábián Gergely hangsúlyozta: a magyar kormány a járműipart és az akkumulátorgyártást is stratégiai ágazatként kezeli, és mindent megtesz, hogy Magyarország a kitűzött uniós céldátumoknak megfelelően haladjon.

Magyarország volt az első tagállam, amely felhívta a figyelmet a beavatkozás szükségességére, és kidolgozott egy új, közösségi szintű cselekvési tervet az elektromobilitás előmozdítására

– emelte ki az államtitkár.

Fábián Gergely arról tájékoztatta a résztvevőket, hogy az akciótervet idén nyáron bemutatták a Budapesten megrendezett informális Versenyképességi Tanács ülésén, amelyen a tagállamok és a bizottság képviselői is részt vettek. Emellett hangsúlyozta a folyamatos párbeszéd szükségességét, hogy mihamarabb megszülethessen az átállást támogató európai jogi keret, az úgynevezett EV Act.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.