Határidő: eddig hajthatnak régi járművek az utakon
Megvitatták a zéró kibocsátású járművekre való átállás időpontját Brüsszelben. Magyarországot Fábián Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára képviselte a magas szintű kerekasztal-beszélgetésen.

Thierry Breton, az Európai Bizottság belső piacért felelős biztosának meghívására ment Brüsszelbe az államtitkár, az eseményt a zéró kibocsátású járművekre való átállás nyomon követése és annak előrehaladásának érdekében rendezték meg. Az Európai Unió ipari stratégiájában kiemelt szerepet kap a járműipar környezetbarát és digitális átalakulása.
Az unió két fontos céldátumot határozott meg: 2035-re a személygépkocsik, kisteherautók és városi buszok szén-dioxid-kibocsátás-mentesek lesznek, míg 2040-re a nehéz tehergépjárműveket is 90 százalékban kibocsátásmentesen állítják elő.
A megbeszélés folyamán megvitatták az EU zéró kibocsátású járművekre való átállásának jelenlegi helyzetét, előrehaladását és az ezzel járó kihívásokat is.
Külön hangsúlyt kapott
- a megfizethetőség kérdése
- a töltőinfrastruktúra fejlesztésének fontossága
- a villamosenergia-hálózat kapacitásának bővítése
- az akkumulátorok és a kritikus nyersanyagok elérhetősége
Az átmeneti időszak gördülékenységének érdekében kulcsfontosságú az elektromos járművek töltő-infrastruktúrájának fejlesztése, különösen a transzeurópai közlekedési hálózaton kívül eső területeken.
A kerekasztal-beszélgetésen a többi között az autóipar jelenlegi helyzete is központi kérdés volt. A klímasemlegességi célokkal összhangban az elektromos autók iránti keresletet növelni kell úgy, hogy az autóipar versenyképességét is meg kell őrizni globális szinten.
Az ajánlott intézkedések között szerepelt
- a megfizethetőség javítása
- a töltő-infrastruktúra további bővítése
- a villamosenergia-hálózat kapacitásának növelése
- a munkavállalók átképzési programjainak kiterjesztése
- a nyersanyag-ellátási lánc megerősítése, valamint
- a politikai és pénzügyi támogatás fokozása a kutatás, innováció és technológiai fejlődés érdekében
Fábián Gergely hangsúlyozta: a magyar kormány a járműipart és az akkumulátorgyártást is stratégiai ágazatként kezeli, és mindent megtesz, hogy Magyarország a kitűzött uniós céldátumoknak megfelelően haladjon.
Magyarország volt az első tagállam, amely felhívta a figyelmet a beavatkozás szükségességére, és kidolgozott egy új, közösségi szintű cselekvési tervet az elektromobilitás előmozdítására
– emelte ki az államtitkár.
Fábián Gergely arról tájékoztatta a résztvevőket, hogy az akciótervet idén nyáron bemutatták a Budapesten megrendezett informális Versenyképességi Tanács ülésén, amelyen a tagállamok és a bizottság képviselői is részt vettek. Emellett hangsúlyozta a folyamatos párbeszéd szükségességét, hogy mihamarabb megszülethessen az átállást támogató európai jogi keret, az úgynevezett EV Act.


