Black Friday fordítva: ne vegyél semmit, mert ez csapda
Minden évben a Black Fridayhez köthető a legjelentősebb vásárlási időszak. A fekete péntek idén november 29-re esik, de már hosszú évek óta Black Friday-hetekről beszélhetünk, amely tulajdonképpen a karácsonyi ajándékvásárlás ideje.

Mit nekünk Black Friday, már májusban eljött a túlfogyasztás napja
Idén már május 25-én eljött a túllövés napja – vagyis az a nap, amikor az emberiség igénye az elérhető természeti erőforrásokra meghaladta a Földünk által újratermelni képes készletet –, a kínai webáruházak napi 88 Boeing–777-essel küldik szét a világba a megrendelt csomagokat, érdemes lenne visszavenni a vásárlási lázból saját magunk és klímánk védelmében is – figyelmeztet a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE).
Bár november vége még mindig kiemelkedő időszak a magyar e-kereskedelemben, és ilyenkor az eladások száma másfélszeresére nő egy átlagos naphoz képest, Magyarországon a vásárlók egyre kevésbé érdeklődnek a Black Friday-leárazások iránt, ami talán annak is köszönhető, hogy túl hosszúra nyúlik az akciózás
– vélik a tudatos vásárlók, akik szerint a kereskedők egyre hosszabb időszakot hagynak rá, a legtöbben idén is többhetes, akár több hónapos Black Fridayt is tartanak Magyarországon. Emellett idén november 11-én berobbant Magyarországon a szinglik világnapja is, amikor is több online kereskedő tartott napokig futó akciókat. Lehet, hogy ez az új Black Friday? – teszik fel a kérdést.
Kereskedői trükkök, amelyekre érdemes figyelni
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tapasztalatai szerint Black Friday során a kereskedők többféle trükkel próbálkoznak a fellángoló vásárlási láz kihasználására. Ilyen például, hogy sok esetben jelentős, akár 80-90 százalékos kedvezményeket hirdetnek meg, amelyek csak néhány vagy sokszor nem is elérhető termékekre vonatkoznak, előfordul, hogy az akciókat „csaliként”, direkt alacsony készlettel rendelkező termékekre hirdetik meg, a webáruházak sokszor sürgető üzeneteket alkalmaznak, a termékek népszerűségére utalva, ezzel pszichés nyomást gyakorolva a vásárlókra.
A TVE fogyasztóvédelmi szakértői szerint körültekintő és megfontolt vásárlással jelentős megtakarítást lehet elérni, az akciókkal azonban csak akkor nyernek a fogyasztók, ha azok tisztességes keretek között zajlanak.
Harmadával több gép van a háztartásokban, mint tippelnénk
A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint érdemes körültekintően nekiállni a vásárlásnak, mérlegelni, hogy szükség van-e az adott termékre. A GreenDependent Intézet energiafelmérése szerint ugyanis átlagosan a harmadával több gép van a háztartásokban, mint amennyit elsőre tippelnénk, azaz sokan nincsenek tisztában a berendezéseik számával és valószínűleg ezek összeadott fogyasztásával sem. Szerintük ebből is látszik, hogy „több mint elég” eszköz van egy-egy háztartásban.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete azt javasolja, akármilyen vonzónak tűnik is egy Black Friday-akció, előtte mindenképp
gondoljuk át, tényleg kell-e, nézzünk körül, nincs-e már hasonló otthon, esetleg a rokonságban amit nem használnak, nézzünk körül, hogy meg tudjuk-e venni használtan, ha mégis a vásárlás mellett döntünk, válasszunk szervizelhető márkákat.
Ha nem muszáj, ne vásárolj semmit!
A kanadai Adbusters szervezet több évtizedre visszatekintő kezdeményezésének mintájára a Tudatos Vásárlók Egyesülete itthon is hagyományosan a Black Friday napjára hirdeti meg a Ne vásárolj semmit! napot, arra hívva fel a figyelmet, hogy ne vásároljunk felesleges termékeket, leegyszerűsítve: ne pazaroljunk. Utóbbi különös hangsúlyt kap most a már említett energiaválság, az elszabaduló infláció megélhetési krízis miatt.
Nem arról van szó, hogy ne vehetnénk vécépapírt, buszjegyet, ebédet, vagy hogy nem vehetnénk meg a vacsorának valót – az egy napos fogyasztói böjt kifejezetten a boltok tudatos elkerülésére vonatkozik: használjunk az időnket valami másra.
Jó tanácsok trükkök ellen
A trükkök elkerülésére néhány tanácsot is adnak. Azt javasolják,
- nézzünk utána, hogy a leárazott termék ára valóban kedvezményes-e az esetleges extra költségekkel együtt is, mint a kiszállítási díj,
- ismerjük meg a kedvezmény biztosításának pontos feltételeit, nehogy a fizetésnél lepődjünk meg, amikor már alaposan beleéltük magunkat a vásárlásba,
- használjunk ár-összehasonlító oldalakat, hiszen lehet, máshol olcsóbban megkapjuk a terméket. A legtöbb helyen grafikon mutatja az elmúlt hónapok átlagárát egy-egy terméknek, így meggyőződhetünk, mennyire akciós is a meghirdetett ár,
- az akciós ár mellett ott kell lennie a régi árnak is. A korábbi ár pedig csak az lehet, ami az akció kezdete előtti 30 napos időszakban a legalacsonyabb ár volt. Tehát ha az előző harminc napban már egyszer akciót hirdettek a termékre vagy szolgáltatásra, akkor ahhoz a korábbi akciós árhoz képest kell engedményt tenni, és ez alapján kiírni a százalékot,
- nézzünk utána, hogy korábbi vásárlók elégedettek-e a webáruházzal! Ha csak 5 csillagos értékeléseket látunk, gyanakodjon, hiszen lehet, hogy azokat mesterségesen generálták.
- ellenőrizzük az áruházak elérhetőségét. Ezek hiánya ugyanis jogszabályellenes.
Jó tudni, hogy internetes vásárlás esetén, ha Magyarországról vagy az más uniós országból rendelünk, néhány kivétellel, a termék átvételét követő 14 napon belül elállási jog illet meg, éljünk vele, ha kell. Ha problémánk akad a vásárlást követően, először a kereskedővel próbáljuk azt rendezni. A panasznak legyen nyoma írásban, ez feltétele minden további fogyasztóvédelmi eljárásnak. Amennyiben bizonytalanok vagyunk a bolt megbízhatóságával kapcsolatban, érdemes felkeresni a jogsértést elkövető webáruházak adatbázisát.


