Novemberben átlagosan 2 százalékkal drágult az áram az európai lakosság számára, a földgáz ára nagyjából szinten maradt. Magyarországon (pontosabban a finnországi VaasaETT által vizsgált Budapesten) ismét hátradőlhetett a lakosság: az áram- és a gázrezsi is itt volt a legalacsonyabb az Európai Unión belül.
A villamos energia nagykereskedelmi árát az emelte novemberben, hogy hidegebbre fordult az idő, a megújuló energiaforrások kevesebbet termeltek, ezzel szűkült a kínálat, egyes atomerőműblokkok álltak, vagy kevesebbet termeltek, és hatottak a geopolitikai feszültségek. Ha a felsoroltak közül semmi nem alakul kedvezőbben, a lakosságnak további drágulásra kell felkészülnie.
Ljubljanában 21 százalékkal emelkedett a villamos energia bruttó végfelhasználói ára a háztartások számára éves összevetésben egyedül amiatt, hogy új, rugalmasan kalkulált rendszerhasználati díjat vezettek be. A többi európai fővárosban kisebb volt az emelkedés, volt példa szerény csökkenésre is. A legnagyobb mértékben Stockholmban nőtt az egységár, 10 százalékkal, a tarifán belüli magasabb energiadíj miatt. A svéd fővárost Nicosia követte (9 százalék, energiadíj és elosztási díj), a harmadik Madrid volt a sorban (7 százalék, energiadíj, elosztási díj és adó).
A legalacsonyabb ismét Budapesten volt az ár: 9,31 eurócent kilowattóránként. A sorban Kijev, Belgrád és Podgorica következett. A hazai tarifa az uniósnak, illetve a teljes európainak a harmadát sem érte el, a legdrágábbnak, a berlininek pedig a negyede körül járt.
A gáz európai ára is csak úgy maradt stabil novemberben, hogy az ellátást érintő bizonytalanságok miatt később már emelkedés várható a VaasaETT szerint. A kilowattóránként 2,56 eurócentes budapesti egységárnak az 1,73 eurócentes kijevi a kétharmadát, a 32,79 eurócentes stockholmi viszont a 13-szorosát tette ki. Igaz, az utóbbit korrektebb figyelmen kívül hagyni, mert Svédországban nem jellemző a lakossági gázhasználat, ahol viszont van, ott fajlagosan nagyon drága. A gáz uniós és teljes európai átlagára is több mint a háromszorosa volt a hazainak.
A budapesti (magyarországi) lakossági áram- és gázár annak köszönhetően nem mozdul el a rezsicsökkentés keretében mintegy 10 éve beállított, alacsony szintjéről, hogy onnan egy kormánydöntés értelmében nem is szabad elmozdulnia. Apró, a felhasználók által nem érzékelt módosulásai azonban vannak.
Az egyik az, hogy a nagysága euróra átszámolva természetesem mozog, ennek a nemzetközi összehasonlításokban, például a mostaniban van szerepe. A másik, hogy ide-oda tolódnak a tarifa belső arányai, de ezt a lakosság nem érzékelheti, hiszen a bruttó végfelhasználói ár nem változhat. A számlából azonban kitűnik, hogy a hazai tarifán belül európai összevetésben viszonylag magas a rendszerhasználati, és alacsony az energiadíj.
E kettőn felül fizetjük az áfát is. A harmadik tarifaelemtől, az energiaadótól azonban sok éve megszabadultunk a rezsicsökkentések során. Ezt most a piaci szereplők fizetik a lakosság helyett. A rezsicsökkentés célja ugyanis az, hogy a lakosság (és a még egyetemes szolgáltatásra jogosult felhasználók) megfizethető áron jussanak az áramhoz és a gázhoz, továbbá ne legyenek kitéve a piaci ármozgások szélsőségeinek. Az intézkedés azonban kérdéseket is felvet, gyakran hangzanak el kritikák, mint például
Ha azonban összefüggéseikben nézzük az aggályokat, egészen mást képet kapunk.
Egyrészt az energiaadó kényszerű átvállalása nem érdemi teher a vállalkozások vállán. Igaz, egyetlen fillér költségnövekedés sem jön jól senkinek. Vitathatatlanul nagy azonban a költségvetésre rakodó teher, de ennek viselése, kigazdálkodása az említett cél, a rezsi alacsonyan tartása miatt olyan politikai döntés volt, amely eddig helyesnek bizonyult.
Az energiaválság idején a kormány még rezsivédelmi alapot is létrehozott, de az alapra jövőre már nem lesz szükség. A 2025-ös költségvetés a rezsivédelmi feladatokat három tárca között osztja el, tartalékok formájában. A legnagyobb – 800 milliárd forintos – ilyen célú kifizetés ez Energiaügyi Minisztériumnál (EM) jelenik meg a lakossági rezsivédelmi alap soron. Ebből a forrásból mérsékelhető a világpiaci energiaár-emelkedés hatásainak mérséklése és a rezsicsökkentés eredményeinek megőrzése.
A Pénzügyminisztérium a közintézmények rezsikiadásaira figyel, és rezsikompenzáció címen 253 229,9 millió forint felett rendelkezik. Az Építési és Közlekedési Minisztérium a közlekedési rezsipénzt tartja kézben, ez egy 37 milliárd forintos tétel. Mindhárom tárca kerete egyedi kormánydöntéseken keresztül használható fel.
A rezsivédelem fő forrása a társasági adó lesz. A megszűnő rezsivédelmi alapban a 2024-es költségvetésben még 483 milliárd forint szerepelt azzal, hogy az alap teljes idei kiadásait 1340,7 milliárd forintra tervezték a központi alrendszer mérlegében.
A takarékoskodás háttérbe szorulása összetettebb kérdés. Egyrészt a lakosság egy része az alacsony tarifa mellett is kénytelen spórolni az árammal és a gázzal. Másrészt azokat, akik náluk könnyebben vagy könnyen kifizetik a rezsit, az átlagfogyasztás 2022 augusztusában – az elszabadult energiaárak által – kikényszerített intézménye szorítja rá, hogy jobban figyeljenek oda a fogyasztásukra.
Akik a rendszerben a meghatározottnál több áramot vagy gázt használnak, a többletért a rezsicsökkentettnél magasabb tarifát fizetnek.
A megoldás kicsit igazságot is tesz,
mert azokra ró nagyobb terhet, aki a jobb anyagi helyzetükből adódóan több energiát használnak, így jobban is élvezik a rezsicsökkentés előnyeit, mint a rászorulók. A hivatkozott rendelet azonban csak 2024 év végig hatályos, de az előbbiek miatt szólnak érvek a fenntartása mellett.
Való igaz, hogy volt, amikor a piacon olcsóbb volt az áram és a gáz, mint az egyetemes szolgáltatásban. Erre az a praktikus – bár támadható – válasz, hogy bárki bármikor kimehet a piacra. A gond ezzel az, hogy nem tűnik valós lehetőségnek: egy lakossági ügyfél már aligha kap ajánlatot egy áram- vagy gázkereskedőtől.
Volt politikai magyarázat is az alacsony piaci ár nem követésére: a rezsicsökkentés célja egy alacsony árszinten történő stabilitás, illetve az egyetemes szolgáltatás kínálta biztonság. A versenypiaci szerződések ugyanis nem adnak akkora védelmet a vevőnek, mint az egyetemes szolgáltatás.
Az is tény, hogy végső soron az adófizetők dobják össze a rezsicsökkentés árát, döntően persze közvetve. A megoldással nem kell egyetérteni, de a rendszer működik. Mellette szól, hogy a rászorulók egy része aligha tudná kigazdálkodni a piaci árat, még akkor sem, ha alacsonyabbak lennének az adók. Most azonban a saját adóikon keresztül részben a saját rezsijükre tesznek félre, részben a náluk jobb helyzetben lévők befizetéseire támaszkodnak, amikor kifzetik az alacsony áram- és gázszámlát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.