BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rezsi: Magyarországon nem érezni, de durva drágulás söpör végig Európán

A novemberi európai rezsiadatok sorra vételekor érdemes felidézni a rezsicsökkentést ért kritikákat. Lehet nem egyetérteni vele, de a rezsicsökkentés működik.

Novemberben átlagosan 2 százalékkal drágult az áram az európai lakosság számára, a földgáz ára nagyjából szinten maradt. Magyarországon (pontosabban a finnországi VaasaETT által vizsgált Budapesten) ismét hátradőlhetett a lakosság: az áram- és a gázrezsi is itt volt a legalacsonyabb az Európai Unión belül.

rezsi
Továbbra is a magyar rezsi a legalacsonyabb az EU-ban / Fotó: Németh András Péter

A villamos energia nagykereskedelmi árát az emelte novemberben, hogy hidegebbre fordult az idő, a megújuló energiaforrások kevesebbet termeltek, ezzel szűkült a kínálat, egyes atomerőműblokkok álltak, vagy kevesebbet termeltek, és hatottak a geopolitikai feszültségek. Ha a felsoroltak közül semmi nem alakul kedvezőbben, a lakosságnak további drágulásra kell felkészülnie.

Szlovéniában jól megjárták

Ljubljanában 21 százalékkal emelkedett a villamos energia bruttó végfelhasználói ára a háztartások számára éves összevetésben egyedül amiatt, hogy új, rugalmasan kalkulált rendszerhasználati díjat vezettek be. A többi európai fővárosban kisebb volt az emelkedés, volt példa szerény csökkenésre is. A legnagyobb mértékben Stockholmban nőtt az egységár, 10 százalékkal, a tarifán belüli magasabb energiadíj miatt. A svéd fővárost Nicosia követte (9 százalék, energiadíj és elosztási díj), a harmadik Madrid volt a sorban (7 százalék, energiadíj, elosztási díj és adó).

A legalacsonyabb ismét Budapesten volt az ár: 9,31 eurócent kilowattóránként. A sorban Kijev, Belgrád és Podgorica következett. A hazai tarifa az uniósnak, illetve a teljes európainak a harmadát sem érte el, a legdrágábbnak, a berlininek pedig a negyede körül járt.

Gáz: a nem uniós Kijev ismét beelőzött

A gáz európai ára is csak úgy maradt stabil novemberben, hogy az ellátást érintő bizonytalanságok miatt később már emelkedés várható a VaasaETT szerint. A kilowattóránként 2,56 eurócentes budapesti egységárnak az 1,73 eurócentes kijevi a kétharmadát, a 32,79 eurócentes stockholmi viszont a 13-szorosát tette ki. Igaz, az utóbbit korrektebb figyelmen kívül hagyni, mert Svédországban nem jellemző a lakossági gázhasználat, ahol viszont van, ott fajlagosan nagyon drága. A gáz uniós és teljes európai átlagára is több mint a háromszorosa volt a hazainak.

Milyen a rezsicsökkentett ár belülről?

A budapesti (magyarországi) lakossági áram- és gázár annak köszönhetően nem mozdul el a rezsicsökkentés keretében mintegy 10 éve beállított, alacsony szintjéről, hogy onnan egy kormánydöntés értelmében nem is szabad elmozdulnia. Apró, a felhasználók által nem érzékelt módosulásai azonban vannak.

Az egyik az, hogy a nagysága euróra átszámolva természetesem mozog, ennek a nemzetközi összehasonlításokban, például a mostaniban van szerepe. A másik, hogy ide-oda tolódnak a tarifa belső arányai, de ezt a lakosság nem érzékelheti, hiszen a bruttó végfelhasználói ár nem változhat. A számlából azonban kitűnik, hogy a hazai tarifán belül európai összevetésben viszonylag magas a rendszerhasználati, és alacsony az energiadíj.

E kettőn felül fizetjük az áfát is. A harmadik tarifaelemtől, az energiaadótól azonban sok éve megszabadultunk a rezsicsökkentések során. Ezt most a piaci szereplők fizetik a lakosság helyett. A rezsicsökkentés célja ugyanis az, hogy a lakosság (és a még egyetemes szolgáltatásra jogosult felhasználók) megfizethető áron jussanak az áramhoz és a gázhoz, továbbá ne legyenek kitéve a piaci ármozgások szélsőségeinek. Az intézkedés azonban kérdéseket is felvet, gyakran hangzanak el kritikák, mint például

  • rontja a piaci szereplők versenyképességét a rájuk átterhelt energiaadó,
  • az alacsony rezsi fenntartása hatalmas költséget ró a költségvetésre,
  • az olcsó áram és gáz nem ösztönöz takarékoskodásra,
  • amikor a piacon olcsóbb volt az áram és a gáz, az egyetemes szolgáltatásban nem csökkent a piaci szintre,
  • végső soron így is úgy is az adófizetők fizetik ki a rezsicsökkentés árát.

Ha azonban összefüggéseikben nézzük az aggályokat, egészen mást képet kapunk.

Már nincs szükség rezsivédelmi alapra

Egyrészt az energiaadó kényszerű átvállalása nem érdemi teher a vállalkozások vállán. Igaz, egyetlen fillér költségnövekedés sem jön jól senkinek. Vitathatatlanul nagy azonban a költségvetésre rakodó teher, de ennek viselése, kigazdálkodása az említett cél, a rezsi alacsonyan tartása miatt olyan politikai döntés volt, amely eddig helyesnek bizonyult.

Az energiaválság idején a kormány még rezsivédelmi alapot is létrehozott, de az alapra jövőre már nem lesz szükség. A 2025-ös költségvetés a rezsivédelmi feladatokat három tárca között osztja el, tartalékok formájában. A legnagyobb – 800 milliárd forintos – ilyen célú kifizetés ez Energiaügyi Minisztériumnál (EM) jelenik meg a lakossági rezsivédelmi alap soron. Ebből a forrásból mérsékelhető a világpiaci energiaár-emelkedés hatásainak mérséklése és a rezsicsökkentés eredményeinek megőrzése.

A Pénzügyminisztérium a közintézmények rezsikiadásaira figyel, és rezsikompenzáció címen 253 229,9 millió forint felett rendelkezik. Az Építési és Közlekedési Minisztérium a közlekedési rezsipénzt tartja kézben, ez egy 37 milliárd forintos tétel. Mindhárom tárca kerete egyedi kormánydöntéseken keresztül használható fel. 

A rezsivédelem fő forrása a társasági adó lesz. A megszűnő rezsivédelmi alapban a 2024-es költségvetésben még 483 milliárd forint szerepelt azzal, hogy az alap teljes idei kiadásait 1340,7 milliárd forintra tervezték a központi alrendszer mérlegében.

Épp most kezdtünk el jobban takarékoskodni

A takarékoskodás háttérbe szorulása összetettebb kérdés. Egyrészt a lakosság egy része az alacsony tarifa mellett is kénytelen spórolni az árammal és a gázzal. Másrészt azokat, akik náluk könnyebben vagy könnyen kifizetik a rezsit, az átlagfogyasztás 2022 augusztusában – az elszabadult energiaárak által – kikényszerített intézménye szorítja rá, hogy jobban figyeljenek oda a fogyasztásukra.

Akik a rendszerben a meghatározottnál több áramot vagy gázt használnak, a többletért a rezsicsökkentettnél magasabb tarifát fizetnek. 

A megoldás kicsit igazságot is tesz, 

mert azokra ró nagyobb terhet, aki a jobb anyagi helyzetükből adódóan több energiát használnak, így jobban is élvezik a rezsicsökkentés előnyeit, mint a rászorulók. A hivatkozott rendelet azonban csak 2024 év végig hatályos, de az előbbiek miatt szólnak érvek a fenntartása mellett.

A rezsicsökkentés működik

Való igaz, hogy volt, amikor a piacon olcsóbb volt az áram és a gáz, mint az egyetemes szolgáltatásban. Erre az a praktikus – bár támadható – válasz, hogy bárki bármikor kimehet a piacra. A gond ezzel az, hogy nem tűnik valós lehetőségnek: egy lakossági ügyfél már aligha kap ajánlatot egy áram- vagy gázkereskedőtől.

Volt politikai magyarázat is az alacsony piaci ár nem követésére: a rezsicsökkentés célja egy alacsony árszinten történő stabilitás, illetve az egyetemes szolgáltatás kínálta biztonság. A versenypiaci szerződések ugyanis nem adnak akkora védelmet a vevőnek, mint az egyetemes szolgáltatás.

Az is tény, hogy végső soron az adófizetők dobják össze a rezsicsökkentés árát, döntően persze közvetve. A megoldással nem kell egyetérteni, de a rendszer működik. Mellette szól, hogy a rászorulók egy része aligha tudná kigazdálkodni a piaci árat, még akkor sem, ha alacsonyabbak lennének az adók. Most azonban a saját adóikon keresztül részben a saját rezsijükre tesznek félre, részben a náluk jobb helyzetben lévők befizetéseire támaszkodnak, amikor kifzetik az alacsony áram- és gázszámlát.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.