Megerősítette a magyar gazdaság adósosztályzatát a Standard and Poor's hitelminősítő intézet. A New York-i székhelyű cég a tőzsdezárást követően kiadott közleményében meghagyta az érvényben lévő BBB- besorolást, azonban az eddigi stabil kilátást a leminősítésre utaló negatívra rontotta.
A várható döntés előzetesen megosztotta az elemzőket, míg volt, aki szinte biztosra vette, hogy nem változtat az adósosztályzaton, volt olyan elemző, aki arra számított, hogy az S&P erős figyelmeztető jelet küld, ezért a leminősítést vagy a kilátásrontást sem zárta ki.
Mivel a leminősítés elmaradt, ezzel eldőlt, hogy továbbra is mindhárom nagy hitelminősítő intézetnél a befektetésre ajánlott kategóriában van a magyar gazdaság.
Pont a Standard and Poor's volt az, ahol a leginkább rezgett a léc, 2023 januárjában ugyanis nagy meglepetésre a BBB szintről BBB- szintre minősítette le Magyarországot, ami egy fokozatra van csak a nem befektetésre ajánlott, azaz bóvli kategóriától. A cég legutóbbi legutóbb tavaly októberben vizsgálódott, az akkori értékelésében a dezinflációt, a kamatkiadások mérséklődését, valamint a gazdaság fellendülését emelte ki pozitív tényezőként, míg a kockázatok között a vártnál magasabb hiányt, illetve a 2026-os választásokhoz kapcsolódó esetleges jóléti intézkedéseket.
A negatív kilátások azt tükrözik, hogy a következő két évben Magyarország költségvetési és külső stabilitását fenyegető kockázatok növekednek az erősödő kereskedelmi protekcionizmus, a gyengülő globális kereslet, a szűkülő tőkebeáramlás és a megnövekedett kamatkiadások miatt a választások előtti költségvetési lazítás miatt
- írják a mostani döntésükben, hozzátéve, hogy leminősítésre akkor kerülne sor, ha a
A hitelminősítő indoklásában kiemeli, hogy a globális kereskedelmi zavarok árnyékában a magyar gazdaság nyitottsága miatt - a GDP 75 százalékát kitevő export, amelynek jelentős részét a járművek vagy autóalkatrészek teszik ki - a sebezhetőség növekszik. A belföldi kereslet kilátásai is visszafogottak, tekintettel a magas kamatlábakra, valamint a gyenge üzleti és háztartási bizalomra.
Az országról szóló legutóbbi, 2024. október 25-i kiadványukhoz képest a 2025-ös magyarországi GDP-növekedésre vonatkozó előrejelzésüket 3 százalékról 1,5 százalékra csökkentik, ami jóval a kormány 3-6 százalékos középtávú célja alatt van.
Azt írják, hogy Magyarország növekedési kilátásai továbbra is bizonytalanok, tekintettel arra, hogy az ország nyitott és kereskedelemintenzív gazdasága érzékeny a külső folyamatokra. Ezek közé tartozik a növekedés Németországban, Magyarország legfontosabb kereskedelmi partnerében; a globális kereskedelmi vámok bevezetésének hatálya.
Az államháztartás 2024-es konszolidációja ellenére Magyarország GDP-arányos adóssága a régióban a legmagasabb, 73,5 százalék. Ehhez társul egy olyan kamatkiadás, amely előrejelzésük szerint 2025-re a GDP több mint 4 százalékát teszi ki, ami az egyik legmagasabb az EU-ban.
Az államháztartási egyenleget 2025-re a GDP 4,5 százalékára, 2026-ra pedig 4,0 százalékára prognosztizáljuk, szemben a kormány 3,7 százalékos, illetve 3,5 százalékos céljával. A 2026-os választások előtti kiadásemelések kockázatot jelentenek költségvetési előrejelzéseinkre nézve
– állapítja meg a Standard and Poor's.
Arra is felhívják a figyelmet, hogy további nyomást jelenthet az infláció és az árfolyam. Az újrainduló hazai infláció a növekedés lanyhulása közepette megnehezíti a Magyar Nemzeti Bank (MNB) gazdaságpolitikai végrehajtását. A februári 5,6 százalékos infláció után márciusban 4,7 százalékos volt a magyar infláció, ami részben a kormány inflációellenes intézkedéseinek köszönhető, de még mindig magasabb a 2024-es 3,7 százalékos átlagnál.
Úgy vélik, hogy a kormány inflációfékező intézkedéseinek hatása csak átmeneti lesz, 2025-re átlagosan 4,5 százalékos inflációt várnak, szemben a 2024 októberi 3,6 százalékos előrejelzésükkel.
Emiatt az MNB-nek 2025-ben feszes monetáris politikát kell folytatnia, és alapforgatókönyvükben arra számítanak, hogy a bank konzervatív és hagyományos megközelítést tart fenn, és 2025 folyamán szünetelteti az enyhítést, mivel az infláció továbbra is a célérték felett ragad. A 2024 szeptembere óta 6,5 százalékos irányadó rátával Magyarországnak a 2021 végi 2,4 százalékos irányadó rátához képest még vissza kell nyernie az érdemi politikai mozgásteret, jegyzik meg.
Nem tartják valószínűnek, hogy Magyarország a kijelölt alapok 2026. decemberi lejárta előtt képes lesz lehívni az RRF-forrásokat. Emlékeztetnek rá hogy tavaly Magyarország költségvetése mintegy 3,2 milliárd euró európai kohéziós forráshoz jutott, ami a tervezett összeg mintegy fele, és késedelmet okozott a kormány beruházási programjában. A további uniós források felszabadítása terén is kevés előrelépést látnak, leginkább a magyarországi RRF-kiutalások terén.
Ezek az alapok összesen 9,5 milliárd eurót tesznek ki támogatások és kölcsönök formájában, és a hozzáférés továbbra is is a szuper mérföldkövek teljesítésétől függ, amelyek közül ötnek a teljesítése hiányzik.
Várakozásaink szerint sem Magyarország, sem az EU nem fog kompromisszumot kötni politikai álláspontjaikban, ami véleményünk szerint valószínűtlenné teszi az áttörést a folyósításban, különösen a 2026-os választások előtt
– olvasható az indoklásban, hozzátéve, hogy a 2025-2028 közötti időszakra vonatkozó tőkemérleg-egyenleg előrejelzésüket a GDP átlagosan 0,9 százalékára csökkentették a korábbi 1,5 százalékos várakozásukhoz képest, ami tükrözi azt a megítélésüket, hogy az RRF-beáramlás hiányozni fog.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.