Az Arács motoros a Balkánon, az Ohridi-tavon szállítja majd az utasokat. Tavaly augusztus végén még nem lehetett tudni, hogy a hajót eladják, és a magyar hajózás és hajógyártás történetét meghatározó hajótípus utolsó balatoni példánya a jövőben már külföldön, egy észak-macedón hajózási cég kötelékében, az Ohridi-tavon kap új feladatokat – írja az Iho.
A Magyar Hajó- és Darugyár (MHD) Váci Gyáregységében 1963-ban, a Mahart megrendelésére épített 3011-es típusú Arács balatoni jövője már akkor megpecsételődni látszott, amikor a tavi hajózási társaság,
a Bahart néhány éve egyértelművé tette, nem számol sem a 301-es, sem a nyitott hátsó fedélzetű, panorámaablakok nélküli 3011-es típussal a Balatonon;
ezért a társaság az Akali és az Arács eladása mellett döntött, a hajók kikiáltási ára nettó húszmillió forint volt. Utóbbi motoros 2022-től a Beach Boat Kft. üzemeltetésében mutatkozott a tavon, Balatonakali és Balatonszemes között menetrend szerinti közforgalmi járatként, egyéb esetben strand- és sétahajóként.
Bár 3011-esből akad még a Dunán és a Tiszán is, a tóhoz kötődő Arács és vízibusz társainak jellegzetes látványa segít felidézni tíz- és tízezrek balatoni nyarainak emlékét.
Negyven éve nem történt ilyen a Balatonon: Közép-Európa legmodernebb hajóit adták át a magyaroknak. A magyar állam két kompot és két katamaránt vásárolt, ezzel történelmi fejlesztést hajtott végre.
A Világgazdaság is megírta, hogy szolgálatba állt a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) négy új hajója. Mindez túlzás nélkül történelmi pillanat, ugyanis negyven éve nem történt ilyen nagyságrendű fejlesztés a balatoni hajóflottában.
A Bahart állami támogatással, 5,7 milliárd forintból vásárolta meg a négy új hajót. Ezektől azt várják, hogy újabb lendületet adnak a balatoni turizmusnak.
Nagy szükség lenne rá, ugyanis a turizmus komoly aránnyal bír a GDP-ben: több mint 10 százalékos a részesedése a nemzetgazdaságból és közvetve, illetve közvetlenül 400 ezer embernek biztosít megélhetést. Fontos lenne, hogy jól teljesítsen az ágazat, hogy teljesülni tudjon az a kormányzati célkitűzés, hogy jövőre visszaálljon a 4-5 százalékos GDP-növekedés.
Talán nem kell különösebben bizonygatni, hogy a Balaton kiemelkedő szerepet tölt be Magyarország turizmusában, éppen ezért lenne üdvös, ha 12 hónapos turisztikai célponttá válna. Ez jelenleg távolról sincs így, de a feladaton a kormányzat több szervezettel összefogva dolgozik. A teendők közül kiemelt
a tó vízminőségének javítását,
a balatoni turizmust ellátó szakemberképzés megteremtését,
a térség természeti és kulturális örökségének megőrzését,
a marketing javítását,
valamint a térségi összefogás erősítését.
A Bahart flottája tehát jelentős vérfrissítést kapott, de a négy új hajó mellett a régiek megőrzése és felújítása sem marad el. Már csak azért sem, mert ez a faja nosztalgia hozzáad a Balaton szépségéhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.