Jól fogy a gin – a borókabogyó-alapú ital folyamatosan gyűjti hódolóit
Növekszik az érdeklődés a gin iránt a magyar piacon, az ital népszerűsége töretlen növekedést mutat Magyarországon, amit jól tükröznek az értékesítési adatok: a SPAR üzleteiben például 2021–2022-ben 40 százalékos, míg 2023-ban további 12 százalékos bővülés volt tapasztalható. Az alkoholfogyasztás megváltozott, a fogyasztók egyre tudatosabbak, előnyben részesítik a természetes összetevőket és az összetett ízprofilokat, sőt, egyre inkább számít a csomagolás esztétikája is. Közben a magyar ginek iránti kereslet is folyamatosan erősödik – írja az Agrárszektor.

A hazai gasztronómiai kultúra az elmúlt tíz évben nagyot fejlődött, ez igaz az alkoholfogyasztási trendekre is. Az elmúlt években az egyre kedveltebb ginek forgalma jelentősen nőtt – mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.
A long drinkek térhódítása és az otthoni koktélfogyasztás népszerűsége is hozzájárult ahhoz, hogy a gin az egyik legkedveltebb szeszes itallá vált.
Nyáron tetőzik a fogyasztói kereslet
A kommunikációs vezető hozzátette, hogy az eladott darabszámokban egyértelműen megfigyelhető, hogy májustól növekszik a gin eladás, a nyári hónapokban júliusban–augusztusban a normál eladás duplája a fogyasztói kereslet. Decemberben viszont még a nyári időszaknál is több gint vásárolnak az emberek az ünnepekre. Az áruházlánc tapasztalatai szerint
a magyar gin iránti kereslet folyamatosan növekszik, és a fogyasztók egyre inkább keresik a hazai minőségi gineket.
Azonban a borokkal ellentétben, ahol a magyar származás kiemelt érték a vásárlók szemében, a gin esetében kevésbé hangsúlyos ez a preferencia.
Új alkoholfogyasztási trendek
Bárány Péter, a Gin Market alapító-ügyvezetője a trendekkel kapcsolatban elmondta, hogy a ginfogyasztók leginkább a longdrink és a koktélok kedvelői, akik nem feltétlenül az alkohol miatt választják a gin-tonikot, sokkal inkább az ízek harmóniája miatt. Bár a gin-tonik fogyasztóinak nagyobb része nő, egyre elterjedtebb – főleg Nyugat-Európában –, hogy a férfiak tisztán, jégkockával fogyasztják a gint. A tipikus ginfogyasztó életkora 24–50 év közé tehető.
Ütősek a magyar ginek
A magyar ginek piaca öt éve töretlenül fejlődik.
Mára elképzelhetetlen, hogy egy kiskereskedelmi egység, delikáteszüzlet vagy vendéglátóhely ne áruljon magyar gint.
Folyamatosan születnek új magyar ginmárkák. A hazai ginek többsége nemzetközi versenyeken kiváló eredményeket ért el. A magyar ginek ár-érték arányban jónak mondhatók, de nem szabad összehasonlítani őket az olcsóbb, „locsolós” nemzetközi ginekkel, amelyek gyakran csak alapanyagként szolgálnak az italokban. A magyar ginpiac további növekedési potenciállal rendelkezik – mondta Bárány Péter. A volumen növelésével csökkenthető lenne az önköltség és ezáltal a polci ár is, de ez egyelőre várat magára.
A gin markáns ízét a borókabogyó adja, de egyéb fűszerek és gyógynövények – például koriander, citrusfélék, angyalgyökér, levendula vagy akár rózsaszirmok – is hozzájárulnak az ital komplex, változatos ízprofiljához. A gin sokoldalúsága abban rejlik, hogy könnyen és elegánsan kombinálható más ízekkel, ugyanakkor megőrzi a saját karakterét is.
Miközben a kínálat egyre szélesebb, az alkoholfogyasztási trendek megváltoznak, egyre népszerűbb az alkoholmentes gin is.


