Idén is fájni fog a nyaralás: ezekkel az autópályadíjakkal találkozhat Horvátországban és a régióban – körkép
Június elsejével hivatalosan is elkezdődött a turisztikai szezon, amikor több százezer magyar dönt úgy, hogy valamelyik szomszédos országban vagy közeli tengerparton tervezi eltölteni a nyári szabadidejét. Igaz, még az előszezonban járunk, de nem árt tudni, hogy milyen főbb változásokkal és árakkal találkozhat az, aki autóval tenné meg a több száz kilométeres távolságot. Bemutatjuk, hogy mikre kell készülnie annak, aki Horvátországot, Romániát, Montenegrót vagy valamelyik turisztikai paradicsomot látogatná meg.

Horvátországi autópályák: marad az idegeskedés a kapuknál
Várhatóan idén is a legtöbb magyar Horvátországban tölti a nyarat, tavaly abszolút rekordnak számító 790 ezer magyar turista döntött az Adria mellett, akiket még a drágulás sem tántorított el. Az euró 2023-as bevezetése éreztette a hatását Horvátországban, ahol az apartmanoktól kezdve az éttermi szolgáltatásokig szinte minden megdrágult. Csak a tavalyi szezonban 20 százalékos áremelkedést mértek az apartmanoknál és az előjelek finoman szólva sem biztatóak. A Vecernji List június eleji cikke szerint a főszezonban szinte kizárt, hogy bárki találjon 50 euró (20 000 forint) alatt apartmant egy éjszakára. Ami az autópályákat illeti, továbbra is a jól megszokott kapus rendszer működik.
És lehet, hogy még jövő nyáron is sorban kell állnunk a kapuknál, ugyanis késéssel indult el a Horvát Autópálya-kezelő Társaság (HAC) az online fizetési rendszer kiépítésével. Minden jel szerint csak 2026 nyara után élesedik az új díjbeszedési rendszer.
Az új rendszerben a rendszám és a megtett távolság alapján kell a sofőröknek fizetniük az autópályadíjakat. Ez azonban a jövő zenéje, lényegesebb, hogy idén már volt egy áremelkedés és nem zárható ki hogy további lesz, a horvátok ugyanis a főszezonban július 1. és szeptember 30. között rendre magasabb tarifákat használnak. A fontosabb szakaszokon a következő árakkal találkozhatnak a személyautóval közlekedők (404 forintos euróárfolyam mellett):
- Gorican–Zágráb szakasz: 6,4 euró (2586 forint)
- Zágráb–Rijeka szakasz: 10,1 euró (4080 forint)
- Rijeka–Rovinj szakasz: 8,5 euró (3434 forint)
- Zágráb–Krk sziget: 8,9 euró (3596 forint)
- Zágráb–Zadar észak: 17,6 euró (7110 forint)
- Zágráb–Makarska szakasz: 29,7 euró (11998 forint)
Az aki egészen a magyar határtól Zágrábon keresztül Plocéig lemegy, annak 40,1 euróba (16 200 forint) kerül az autópályadíj. Fontos tudni, hogy ezek csak egyszeri útra jogosítanak, tehát oda-vissza egyből duplázódik az összeg.
Az infrastrukturális fejlesztéseket illetően egyelőre késésben van a Magyarországi M6-os autópályával összekötő horvát A5-ös hiányzó 5 km-es szakasza, tehát ezt még a főszezonban nem használhatják az autósok. Az viszont kedvező hír, hogy a HAC hamarosan nekiáll a zágrábi elkerülő megépítésének. Aki gyakran jár az Adriára, az pontosan tudja, hogy a legneuralgikusabb pontja a horvát autópálya-hálózatnak a főváros térségében található, ahol a nyári szezonban 80-100 ezer gépjármű halad napi szinten, emiatt állandóak a torlódások.
Fontos hiányzó hálózati elem a Dubrovnik és Metkovic közötti szakasz, ami egyébként Horvátország legdrágább autópályájának tartanak, mivel 47 km-ből 15 km csak alagút lesz. Itt a tervek készen vannak, a legutolsó hírek szerint még idén elkezdődik az építkezés, az átadást 2029-re ígérik.
Románia: idén elkészülhet az A3-as, észak-erdélyi autópálya egy újabb szakasza
Romániában az utóbbi két évben belehúztak autópálya építések terén, amire szükség is volt, 2022-ben még az 1000 km-t sem érte el a gyorsforgalmik hossza, ehhez képest jelenleg már 1275 km-en használhatják az autósok a román autópályákat. A magyarok számára a leglényegesebb az A3-as, északi-erdélyi autópálya, amelynek története valóságos kálvária. Az amerikai Brechtel építkezésének kezdete, 2004 óta a Brassó és a magyar határ között épülő 415 km hosszúságú autópályából eddig 200 km készült el. Többször azonban leállították, majd újraindították a közbeszerzést.
Mindenesetre mostanában valami megmozdult, Berettyószéplak és Bisztraterebes közötti 26 kilométeres szakasz építése két éve tart és elvileg még idén év vége előtt átadják. Ráadásul a folytatás belátható távolságon belül van, 2025 áprilisában aláírták a Szilágynagyfalu– Vaskapu közötti 40 km-es sztrádaszakasz kivitelezési szerződését, aminek átadását 2029-re várható. Az alábbi térképen láthatóak a jelenleg is zajló fejlesztések pontos dátumokkal.

Ami pedig az autópályák használatát illeti, a magyarhoz hasonló matricás rendszer működik, 1, 10, 30 és 90 napos, valamint éves érvényességű matrica vásárolható, igaz a magyarnál olcsóbban. Ennek oka, a magyarnál még mindig jóval fejletlenebb a gyorsforgalmi hálózat. Az ottani matrica árak:
- 1 napos: 2,5 euró
- 10 napos: 3,3 euró
- 30 napos: 5,3 euró
- 60 napos: 8,4 euró
- Éves: 28 euró
Szerbiában is drágultak az autópályadíjak
Szerbiában a jármű kategóriájától és a megtett távolságtól függ az útdíj, amely idén év elején drágult (ezen a honlapon talál útdíjkalkulátort). A magyar turisták többsége Szerbián keresztül csak átutazik, így számukra a bolgár és a görög tengerpartra vezető útvonalak az érdekesek:
- a Szabadka–Dimitrovgrad (bolgár határ) szakasz 21,5 euróba (8686 forint),
- a Szabadka–Belgrád szakasz 7 euróba (2828 forintba),
- a Szabadka–Presevo (észak-macedón határ) pedig 24 euróba kerül (9696 forint).
A Görögországba utazóknak a közel 600 kilométer hosszúságú A1-es autópályán kell végighaladnia, amelynek utolsó szakaszát évekkel ezelőtt adták át, ami nagyban megkönnyíti a lejutást a görög tengerpartra, mivel egybefüggő kapcsolatot jött létre.
Észak-Macedóniában fizetőkapus rendszer működik, két szakaszt kell megtenni az országon történő áthaladáshoz, mindkettő az A1-es autópályán található, hosszuk 140 km. Míg a Skopje és Kumanovo 100 makedon dínárba, a Szkopje és Gevgelija közötti szakasz 360 dínárba kerül. A kapuknál elfogadnak készpénzt és bankkártyát is.
Bosznia: már a Plocitelj-hídon lehet lejutni Montenegróba
Évről évre egyre több magyar keresi fel a montenegrói tengerpartot, ahova a legrövidebb út Bosznia-Hercegovinán keresztül vezet. A turisták a legkönnyebben az E73-as európai korridoron keresztül szelhetik át az országot, ennek a nemzetközi közlekedési folyosónak a hazai szakaszát képezi a magyar M6-os és a horvát A5-ös autópálya. A 700 km hosszúságú útvonalból, amely Budapestet köti össze kikötőváros Ploce-val, a bosnyákokra eső rész 338 kilométer, ebből azonban eddig csak 100 kilométer készült el. Viszont történt előrelépés nem is olyan régen.
Tavaly szeptemberben adták át Mostartól délre a Pocitelj-hidat és a hozzá kapcsolódó 11 kilométeres útszakaszt, tehát a mostani szezonban már igénybe vehetik az autósok.
Hamarosan pedig a folytatása is következhet, a napokban megjelent hír szerint a Európai Fejlesztési Bank 10 millió eurót adott a Mostar Észak és Mostar Dél közötti szakasz előkészítésére. Ami az autópályadíjakat illeti, a bosnyák autópálya-kezelő honlapja szerint tavalyhoz képest nem változtak az árak:
- a Svilaj–Odzak szakaszt 1,2,
- a Szarajevó és Zenica közötti szakaszt 6,
- míg a Szarajevó–Tarcin etapot 2,5 konvertibilis márka ellenében használhatjuk.
Még ennél is olcsóbban autózhatunk, ha a 20 százalék kedvezményre jogosító elektronikus autópálya-kártyát kiváltjuk (ennek ára 39 konvertibilis márka), amely lehetővé teszi a megállás nélküli automatikus fizetést is.
Montenegró néhány éve rendelkezik autópályával, az A1-es autópálya Smokovaca és Mateseva közötti 42 kilométeres szakasza 2022-ben épült meg, itt az útdíj 3,5 euró (1414 forint). Emellett szintén fizetni kell a Podgorica és Bar közötti 4,1 kilométeres Sozina alagút (2,5 euró), illetve a Kamenari és Lapetane között közlekedő komp (személygépkocsinként 5 euró).
Görögország, ahol minden autópályát más társaság kezel
A mediterrán országban kapus szisztéma működik, a használat díja a megtett távolságtól és a jármű kategóriájától függ, az átlagos ár 8,5 euró 100 km-enként. Az előzetes számításokat azonban nem könnyíti meg, hogy minden autópályához más-más útdíjrendszer-üzemeltető tartozik, egészen pontosan 7 db koncessziós társaság kezelésében vannak, akik teljesen eltérő tarifákat határozhatnak meg. A magyar turisták számára a legfontosabb szakaszok:
- Aki az északmacedón határon lévő Evzonoi- Halkidiki félszigetre 2,95 euró (1191 forint)
- Evzoni–Thászosz szigetéig 8,55 euró (3434 forint).
- Evzoni–Stavros 4,65 euró (18 78 forint)
- Evzonoi–Athén 33,55 euró (13 504 forint).
Ezen a felületen található meg a legtöbb információ a görög autópályákról.
Bulgáriában hétvégi matrica is kapható
Sok magyar turista dönt Bulgária mellett, számukra az A1-es autópálya lehet releváns, ami összeköti Szófiát Burgasszal, ennek hossza 360 km. Időalapú matricás rendszer van érvényben, az alábbi módokon szerezhető be:
- online, így a BGTOLL hivatalos weboldalán keresztül. Az oldal angol nyelvű fordítással rendelkezik (válassza a jobb felső sarokban).
- mobilalkalmazáson keresztül, „BGTOLL” elérhető Android és iOS eszközökön.
- fizikai értékesítési pontokon határokon, benzinkutaknál (Lukoil, OMV, Shell), valamint bizonyos üzletekben és újságárusoknál
Kuriózum a hétvégi matrica, amely 5,50 euró, de kapható hét napos, 7,67 euróért, illetve havi is, ennek ára 15,34 euró.
Ausztria
Nyugati szomszédunknál matricát kell vásárolni az autópálya-használathoz, amely lehet egynapos, tíznapos, két hónapos és éves. Évek óta már lehet választani a klasszikus matrica és a digitális között, mindkettő ugyanannyiba kerül. Az osztrákoknál is drágultak idén a díjak, így most
- az egynapos ára 9,3 euró (3757 forint),
- az tíznaposé 12,4 euró (5009 forint),
- a két hónaposé 31,1 (12 564 forint),
- az évesé pedig 103,8 euró (41 935 forint).
Szlovénia
Szlovéniában a hazaihoz hasonló időalapú matricás rendszer van, ugyanakkor csak heti, havi és éves matricát lehet vásárolni. Az egyhetes matrica ára személygépkocsira 16 euró, az 1 hónaposé 32 euró, az éves pedig 117 euró. A matricák beszerezhetők benzinkutaknál, akár Magyarországon is a Mol-kutaknál. Illetve ezen a felületen online is meg tudja vásárolni.
Szlovákia
Északi szomszédunkban ugyancsak időalapú matricás fizetőrendszer van érvényben. A szlovák hálózat jelenleg mintegy 760 kilométer hosszú, a D1, D2, D3 és D4 autópályából, valamint R1, R2, R4 és R6 gyorsforgalmi utakból áll. A D1-es autópálya köti össze majd köti össze Pozsonyt az ukrán határral, ha teljes egészében elkészül, amit a szlovák politikusok 2030-ra ígérnek. A legfrissebb hír, hogy az Európai Bizottság jóváhagyta áprilisban a Gombás és Ivachnófalu közötti szakasz építésére vonatkozó támogatását, így a közeljövőben elindulhat a kivitelezés. Ami a matricát illeti, kötelező a szélvédőre ragasztva tartani. Tavaly augusztus óta kapható az egy napos matrica, amin 8,1 euró, ezen kívül a tíz napig érvényes matrica ára 10,80 euró, az egy hónapig érvényesé 17 euró, az évesé pedig 90 euró.


