BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Idén is fájni fog a nyaralás: ezekkel az autópályadíjakkal találkozhat Horvátországban és a régióban – körkép

Idén sem lesz zavartalan a lejutás a magyar turistáknak az Adriára, mivel csak 2026 nyara után áll át az új fizetési rendszerre Horvátország, azaz lehet, hogy még jövő nyáron is a kapuknál kell fizetni az autópálya használatáért. A díjszabás már idén emelkedett, ahogy minden más déli szomszédunknál. Régiós körképben mutatjuk be, hogy milyen főbb változásokkal számolhatnak azok a magyarok, akik autóval tervezik megközelíteni valamelyik közeli tengerpartot vagy szomszédos országot a nyár folyamán.

Június elsejével hivatalosan is elkezdődött a turisztikai szezon, amikor több százezer magyar dönt úgy, hogy valamelyik szomszédos országban vagy közeli tengerparton tervezi eltölteni a nyári szabadidejét. Igaz, még az előszezonban járunk, de nem árt tudni, hogy milyen főbb változásokkal és árakkal találkozhat az, aki autóval tenné meg a több száz kilométeres távolságot. Bemutatjuk, hogy mikre kell készülnie annak, aki Horvátországot, Romániát, Montenegrót vagy valamelyik turisztikai paradicsomot látogatná meg.

autopályadíjak
Idén is fájni fog a nyaralás: ezekkel az autópályadíjakkal találkozhat Horvátországban és a régióban – körkép / Fotó: AFP

Horvátországi autópályák: marad az idegeskedés a kapuknál

Várhatóan idén is a legtöbb magyar Horvátországban tölti a nyarat, tavaly abszolút rekordnak számító 790 ezer magyar turista döntött az Adria mellett, akiket még a drágulás sem tántorított el. Az euró 2023-as bevezetése éreztette a hatását Horvátországban, ahol az apartmanoktól kezdve az éttermi szolgáltatásokig szinte minden megdrágult. Csak a tavalyi szezonban 20 százalékos áremelkedést mértek az apartmanoknál és az előjelek finoman szólva sem biztatóak. A Vecernji List június eleji cikke szerint a főszezonban szinte kizárt, hogy bárki találjon 50 euró (20 000 forint) alatt apartmant egy éjszakára. Ami az autópályákat illeti, továbbra is a jól megszokott kapus rendszer működik.

És lehet, hogy még jövő nyáron is sorban kell állnunk a kapuknál, ugyanis késéssel indult el a Horvát Autópálya-kezelő Társaság (HAC) az online fizetési rendszer kiépítésével. Minden jel szerint csak 2026 nyara után élesedik az új díjbeszedési rendszer.

Az új rendszerben a rendszám és a megtett távolság alapján kell a sofőröknek fizetniük az autópályadíjakat. Ez azonban a jövő zenéje, lényegesebb, hogy idén már volt egy áremelkedés és nem zárható ki hogy további lesz, a horvátok ugyanis a főszezonban július 1. és szeptember 30. között rendre magasabb tarifákat használnak. A fontosabb szakaszokon a következő árakkal találkozhatnak a személyautóval közlekedők (404 forintos euróárfolyam mellett):

  • Gorican–Zágráb szakasz: 6,4 euró (2586 forint)
  • Zágráb–Rijeka szakasz: 10,1 euró (4080 forint)
  • Rijeka–Rovinj szakasz: 8,5 euró (3434 forint)
  • Zágráb–Krk sziget: 8,9 euró (3596 forint)
  • Zágráb–Zadar észak: 17,6 euró (7110 forint)
  • Zágráb–Makarska szakasz: 29,7 euró (11998 forint)

Az aki egészen a magyar határtól Zágrábon keresztül Plocéig lemegy, annak 40,1 euróba (16 200 forint) kerül az autópályadíj. Fontos tudni, hogy ezek csak egyszeri útra jogosítanak, tehát oda-vissza egyből duplázódik az összeg.

Az infrastrukturális fejlesztéseket illetően egyelőre késésben van a Magyarországi M6-os autópályával összekötő horvát A5-ös hiányzó 5 km-es szakasza, tehát ezt még a főszezonban nem használhatják az autósok. Az viszont kedvező hír, hogy a HAC hamarosan nekiáll a zágrábi elkerülő megépítésének. Aki gyakran jár az Adriára, az pontosan tudja, hogy a legneuralgikusabb pontja a horvát autópálya-hálózatnak a főváros térségében található, ahol a nyári szezonban 80-100 ezer gépjármű halad napi szinten, emiatt állandóak a torlódások. 

Fontos hiányzó hálózati elem a Dubrovnik és Metkovic közötti szakasz, ami egyébként Horvátország legdrágább autópályájának tartanak, mivel 47 km-ből 15 km csak alagút lesz.  Itt a tervek készen vannak, a legutolsó hírek szerint még idén elkezdődik az építkezés, az átadást 2029-re ígérik.

Románia: idén elkészülhet az A3-as, észak-erdélyi autópálya egy újabb szakasza

Romániában az utóbbi két évben belehúztak autópálya építések terén, amire szükség is volt, 2022-ben még az 1000 km-t sem érte el a gyorsforgalmik hossza, ehhez képest jelenleg már 1275 km-en használhatják az autósok a román autópályákat. A magyarok számára a leglényegesebb az A3-as, északi-erdélyi autópálya, amelynek története valóságos kálvária. Az amerikai Brechtel építkezésének kezdete, 2004 óta a Brassó és a magyar határ között épülő 415 km hosszúságú autópályából eddig 200 km készült el. Többször azonban leállították, majd újraindították a közbeszerzést.

Mindenesetre mostanában valami megmozdult, Berettyószéplak és Bisztraterebes közötti 26 kilométeres szakasz építése két éve tart és elvileg még idén év vége előtt átadják. Ráadásul a folytatás belátható távolságon belül van, 2025 áprilisában aláírták a Szilágynagyfalu– Vaskapu közötti 40 km-es sztrádaszakasz kivitelezési szerződését, aminek átadását 2029-re várható. Az alábbi térképen láthatóak a jelenleg is zajló fejlesztések pontos dátumokkal.

autopályadíjak
Románia: idén elkészülhet az A3-as, észak-erdélyi autópálya egy újabb szakasza / Forrás: 130km.ro

Ami pedig az autópályák használatát illeti, a magyarhoz hasonló matricás rendszer működik, 1, 10, 30 és 90 napos, valamint éves érvényességű matrica vásárolható, igaz a magyarnál olcsóbban. Ennek oka, a magyarnál még mindig jóval fejletlenebb a gyorsforgalmi hálózat. Az ottani matrica árak:

  • 1 napos: 2,5 euró 
  • 10 napos: 3,3 euró
  • 30 napos: 5,3 euró
  • 60 napos: 8,4 euró
  • Éves: 28 euró

Szerbiában is drágultak az autópályadíjak

Szerbiában a jármű kategóriájától és a megtett távolságtól függ az útdíj, amely idén év elején drágult (ezen a honlapon talál útdíjkalkulátort). A magyar turisták többsége Szerbián keresztül csak átutazik, így számukra a bolgár és a görög tengerpartra vezető útvonalak az érdekesek:

  • a Szabadka–Dimitrovgrad (bolgár határ) szakasz 21,5 euróba (8686 forint),
  • a Szabadka–Belgrád szakasz 7 euróba (2828 forintba),
  • a Szabadka–Presevo (észak-macedón határ) pedig 24 euróba kerül (9696 forint).

A Görögországba utazóknak a közel 600 kilométer hosszúságú A1-es autópályán kell végighaladnia, amelynek utolsó szakaszát évekkel ezelőtt adták át, ami nagyban megkönnyíti a lejutást a görög tengerpartra, mivel egybefüggő kapcsolatot jött létre.

Észak-Macedóniában fizetőkapus rendszer működik, két szakaszt kell megtenni az országon történő áthaladáshoz, mindkettő az A1-es autópályán található, hosszuk 140 km. Míg a Skopje és Kumanovo 100 makedon dínárba, a Szkopje és Gevgelija közötti szakasz 360 dínárba kerül. A kapuknál elfogadnak készpénzt és bankkártyát is.

Bosznia: már a Plocitelj-hídon lehet lejutni Montenegróba

Évről évre egyre több magyar keresi fel a montenegrói tengerpartot, ahova a legrövidebb út Bosznia-Hercegovinán keresztül vezet. A turisták a legkönnyebben az E73-as európai korridoron keresztül szelhetik át az országot, ennek a nemzetközi közlekedési folyosónak a hazai szakaszát képezi a magyar M6-os és a horvát A5-ös autópálya. A 700 km hosszúságú útvonalból, amely Budapestet köti össze kikötőváros Ploce-val, a bosnyákokra eső rész 338 kilométer, ebből azonban eddig csak 100 kilométer készült el. Viszont történt előrelépés nem is olyan régen.

Tavaly szeptemberben adták át Mostartól délre a Pocitelj-hidat és a hozzá kapcsolódó 11 kilométeres útszakaszt, tehát a mostani szezonban már igénybe vehetik az autósok.

Hamarosan pedig a folytatása is következhet, a napokban megjelent hír szerint a Európai Fejlesztési Bank 10 millió eurót adott a Mostar Észak és Mostar Dél közötti szakasz előkészítésére. Ami az autópályadíjakat illeti, a bosnyák autópálya-kezelő honlapja szerint tavalyhoz képest nem változtak az árak:

  • a Svilaj–Odzak szakaszt 1,2,
  • a Szarajevó és Zenica közötti szakaszt 6,
  • míg a Szarajevó–Tarcin etapot 2,5 konvertibilis márka ellenében használhatjuk.

Még ennél is olcsóbban autózhatunk, ha a 20 százalék kedvezményre jogosító elektronikus autópálya-kártyát kiváltjuk (ennek ára 39 konvertibilis márka), amely lehetővé teszi a megállás nélküli automatikus fizetést is.

Montenegró néhány éve rendelkezik autópályával, az A1-es autópálya Smokovaca és Mateseva közötti 42 kilométeres szakasza 2022-ben épült meg, itt az útdíj 3,5 euró (1414 forint). Emellett szintén fizetni kell a Podgorica és Bar közötti 4,1 kilométeres Sozina alagút (2,5 euró), illetve a Kamenari és Lapetane között közlekedő komp (személygépkocsinként 5 euró).

Görögország, ahol minden autópályát más társaság kezel

A mediterrán országban kapus szisztéma működik, a használat díja a megtett távolságtól és a jármű kategóriájától függ, az átlagos ár 8,5 euró 100 km-enként. Az előzetes számításokat azonban nem könnyíti meg, hogy minden autópályához más-más útdíjrendszer-üzemeltető tartozik, egészen pontosan 7 db koncessziós társaság kezelésében vannak, akik teljesen eltérő tarifákat határozhatnak meg. A magyar turisták számára a legfontosabb szakaszok:

  • Aki az északmacedón határon lévő Evzonoi- Halkidiki félszigetre 2,95 euró (1191 forint)
  • Evzoni–Thászosz szigetéig 8,55 euró (3434 forint).
  • Evzoni–Stavros 4,65 euró (18 78 forint)
  • Evzonoi–Athén 33,55 euró (13 504 forint).

Ezen a felületen található meg a legtöbb információ a görög autópályákról.

Bulgáriában hétvégi matrica is kapható

Sok magyar turista dönt Bulgária mellett, számukra az A1-es autópálya lehet releváns, ami összeköti Szófiát Burgasszal, ennek hossza 360 km. Időalapú matricás rendszer van érvényben, az alábbi módokon szerezhető be:

  • online, így a BGTOLL hivatalos weboldalán keresztül. Az oldal angol nyelvű fordítással rendelkezik (válassza a jobb felső sarokban).
  • mobilalkalmazáson keresztül, „BGTOLL” elérhető Android és iOS eszközökön.
  • fizikai értékesítési pontokon határokon, benzinkutaknál (Lukoil, OMV, Shell), valamint bizonyos üzletekben és újságárusoknál

Kuriózum a hétvégi matrica, amely 5,50 euró, de kapható hét napos, 7,67 euróért, illetve havi is, ennek ára 15,34 euró.

Ausztria

Nyugati szomszédunknál matricát kell vásárolni az autópálya-használathoz, amely lehet egynapos, tíznapos, két hónapos és éves. Évek óta már lehet választani a klasszikus matrica és a digitális között, mindkettő ugyanannyiba kerül. Az osztrákoknál is drágultak idén a díjak, így most 

  • az egynapos ára 9,3 euró (3757 forint), 
  • az tíznaposé 12,4 euró (5009 forint), 
  • a két hónaposé 31,1 (12 564 forint), 
  • az évesé pedig 103,8 euró (41 935 forint).

Szlovénia

Szlovéniában a hazaihoz hasonló időalapú matricás rendszer van, ugyanakkor csak heti, havi és éves matricát lehet vásárolni. Az egyhetes matrica ára személygépkocsira 16 euró, az 1 hónaposé 32 euró, az éves pedig 117 euró. A matricák beszerezhetők benzinkutaknál, akár Magyarországon is a Mol-kutaknál. Illetve ezen a felületen online is meg tudja vásárolni. 

Szlovákia

Északi szomszédunkban ugyancsak időalapú matricás fizetőrendszer van érvényben. A szlovák hálózat jelenleg mintegy 760 kilométer hosszú, a D1, D2, D3 és D4 autópályából, valamint R1, R2, R4 és R6 gyorsforgalmi utakból áll. A D1-es autópálya köti össze majd köti össze Pozsonyt az ukrán határral, ha teljes egészében elkészül, amit a szlovák politikusok 2030-ra ígérnek. A legfrissebb hír, hogy az Európai Bizottság jóváhagyta áprilisban a Gombás és Ivachnófalu közötti szakasz építésére vonatkozó támogatását, így a közeljövőben elindulhat a kivitelezés. Ami a matricát illeti, kötelező a szélvédőre ragasztva tartani. Tavaly augusztus óta kapható az egy napos matrica, amin 8,1 euró, ezen kívül a tíz napig érvényes matrica ára 10,80 euró, az egy hónapig érvényesé 17 euró, az évesé pedig 90 euró.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.