A csomagolóipari digitalizáció nem csupán gépekben, hanem a gondolkodásmódban is forradalmat hoz. Jelenleg a magyarországi kis- és középvállalkozások döntő többsége még nem alkalmaz fejlett Operational Intelligence (Üzemeltetési Intelligencia, OEE) rendszereket. A prémium vagy luxus csomagolóiparban érdekelt debreceni Sz. Variáns közepes méretű vállalatként is bevezette a rendszert.
Az Operational Intelligence valós idejű adatgyűjtéssel és -elemzéssel segíti a vállalatokat abban, hogy gyorsan és megalapozottan hozzanak döntéseket az üzleti működésük optimalizálására. A magyarországi KKV-k esetén a teljes eszközhatékonysági mutató (OEE) 25–30 százalék között mozog, szemben a nemzetközi élmezőny – például a Toyota – által elért 80 százalék feletti értékekkel.
Ennek a szintnek az eléréséhez elengedhetetlen az adatalapú döntéshozatal és a fejlett monitoringrendszer.
Az Sz. Variáns célkitűzése, hogy jelentősen szűkítse ezt a különbséget, és hosszú távon is versenyképes pozíciót építsen ki a hazai és akár nemzetközi piacokon egyaránt – áll a cég közleményében.
Az eszköz a valós idejű gyártási pontosságot, illetve az Ipar 4.0 elveire építve azonnali adatkinyeréssel segíti a gyártást, vizualizált teljesítménymutatókkal és mikroszintű elemzésekkel támogatja a gyártás hatékonyságát.
A hazai csomagolóipar komoly fejlődésen ment keresztül az elmúlt évtizedekben, de csak utóbbi 15-20 évben kezdett el erősödni itthon a magas minőséget képviselő prémium szegmens.
Amikor 1994-ben elindult a cég, valójában belesodródtunk a csomagolóiparba, hiszen elsősorban nyomdaipari termékeket állítottunk elő
– mondta lapunknak Szakál János, az Sz. Variáns Kft. ügyvezető igazgatója. Ha most valaki ugyanilyen helyzetbe kerülne, azt tudnám neki mondani, ma már nem feltétlenül érdemes ugyanazt az ívet megfutni, a csomagolástechnika külön szakma, teljesen elvált a nyomdaipartól. Például nekünk ma már semmi keresnivalónk nem lenne a könyvnyomtatásban, ahogy a nagy nyomdák sem lennének képesek az adottságaikkal megpályázni egy precíziós illesztéseket igénylő csomagolóanyag tendert.
Valamikor a 2000-es évek legelején, amikor elindultak a kis manufaktúrák és a borászatok, akkor mutatkozott számottevő igény a magas minőségű csomagolástechnikára. De egészen addig az ebben az ágazatban dolgozó cégek is főként a nyomdaipari termékekből, szórólapokból, vagy a nagy multi gyártók kiskereskedelmi eladáshelyi kommunikációs anyagok nyomtatásával kötötték le a kapacitásaikat.
Mi folyamatosan figyeltünk a szervezeti fejlesztésre és jellemző volt ránk a technológiai fejlődés, így a „bögredobozok” gyártásától eljutottunk a csúcsminőségig.
Azt gondolom, hogy az a jó csomagolás, ami minél több érzékre hat.
A felület nemesítés (lakkozás, mattfóliázás, érdesítés) a tapintásra,
és ma már a prémium csomagolásnál elvárás, hogy a belekerülő termék úgy őrizze meg a csomagoláson belül az illatát, vagy ízét, hogy az a kibontás pillanatában egyszerre hasson az ízlelésre is.
Szóval bonyolult szakma ez – mondta Szakál János, hozzátéve, hogy a gyártási kapacitások kihasználásának tudománya, vagy a vállalatirányítási rendszerek tökéletesítése sem egyszerű feladat. A piac nagy hatékonyságot igényel.
A Sz. Variáns vezetését régóta jellemzi a vállalatirányítás tökéletesítése, amely kifejezetten a hatékonyság javítására fókuszált. Mint az ügyvezető mondta, a 2014-es gazdasági felfutás után nézegette a számokat és a megugró forgalom, illetve bevételek ellenére 2017-re stagnáló, vagy csökkenő nyereségességarányt látott. Úgy vélte ilyen számok mellett felesleges a bővülés, mert semmi haszna nincs.
Első körben bevezették a lean managementet, amellyel jelentősen javult a cég profitabilitása, egy év alatt 7 százalékkal nőtt a profitráta ( EBIDA jelenleg nagyjából 18 százalék között mozog).
A prémium csomagolások területén jelentős a hozzáadott érték, ugyanakkor a megrendelőtől nem elvárható, hogy a gyártási folyamat során felmerülő veszteségeket, üresjáratokat (például gépleállás, alapanyag ellátás akadozása) kifizessék. A vállalatirányítási rendszert követően logikus lépés volt egy olyan valós idejű adatgyűjtésre és elemzésre képes informatikai rendszer telepítése, amely képes előre jelezni a gyártási folyamat során felmerülő problémákat. Ehhez kapcsolódnak az eszközhatékonysági mutatókat mérő berendezések telepítési, amelyek kinyerik a gépeink hatékonyságát egy-egy gyártási folyamat során – tette hozzá az ügyvezető.
Volt olyan gépünk például, amiről azt gondoltunk, hogy világbajnok a teljesítménye, de kiderült, hogy a hatékonysági mutatója annyira alacsony, hogy lehúzza a teljes gyártási folyamat hatékonyságát, megnövelve ezzel a végtermék árát.
De ahogy jeleztem – mondta Szakál János – nem erre felé tart a piac. Érdekesség, hogy a prémium csomagolások nagyon régóta velünk vannak, több mint száz évvel ezelőtt is voltak a polcokon olyan dísz dobozok, csomagolások, amelyek jelentősen növelték a benne levő termékek árát, de a mai kor elvárása, hogy a prémium csomagolások még véletlenül se közelítsék meg a becsomagolt termék értékét, vagy árát, magyarán a gyártási költségeket jelentősen le kell szorítani.
A csomagolóipar világszinten a következő évtizedben évenként 3 százalékos növekedésre számít, amit jellemzően az online kereskedelem növekedése és a fogyasztói piac erősödése hajt. Mindazonáltal az online kereskedelem ellátása rendkívül bonyolult, így egyre nagyobb szerepet kap (első körben a logisztikában) a mesterséges intelligencia, amely a későbbiekben az ellátást is nagyban szabályozza. Ehhez kell kapcsolódnia majd a modern csomogolástechnikai ágazatnak is, erre a digitalizált irányítási rendszerre kell készülnie a vállalkozásoknak is. Ehhez pedig szinte elengedhetetlen, hogy a gyártó cég azonnali adatokat kapjon a kapacitásairól, a kapacitások kihasználtságáról és az egyes eszközei hatékonyságáról, műszaki állapotáról, terhelhetőségéről hiszen ezeknek a birtokában képes versenyképes árakkal pályázni egy-egy munkára.
Vállalati árbevételekA Sz. Variáns kifejezetten a prémium és luxus szegmensben működik, különösen a hazai kis és közepes szériás termékek csomagolása területén. Ennek megfelelően az árbevétele sem csillagászati. A csúcs éve 2022 volt, ekkor a forgalom 1,9 milliárd forint volt, erősen közelítette a 2 milliárdot. A 2023-as év azonban, főleg a fogyasztás visszaesése miatt gyenge volt és az árbevétel 1,5 milliárd forint alá bukott. Tavaly azonban ismét felpörgött a cég a forgalom tavaly 1,86 milliárd forint lett. Az új rendszerek bevezetésétől pedig mind a forgalom, mind pedig a nyereségesség javulást várja a társaság. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.