BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Autópályamatrica-kisokos: ezekre érdemes figyelni a szomszédos országokban

A nyári hónapokban rengeteg magyar autós indul külföldre tengerparti nyaralásra, városnézésre vagy kirándulásra. Az autópálya használata a legtöbb országban díjköteles, de az útdíjfizetés módja és az ellenőrzési rendszer országonként eltér. Egy apró figyelmetlenség – például egy elfelejtett vagy hibás matrica – akár több száz eurós bírságot is maga után vonhat. Az alábbiakban összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat.

Az év nyári időszakában jelentősen megnő azoknak az eseteknek a száma, amikor a járművek megfeleltek volna az úthasználati díjfizetésnek, azonban az autópálya-matrica nem megfelelő felhelyezése miatt az ellenőrző rendszerek mégis bírságot generálnak – derült ki az Arval adataiból. A vállalat összeszedte, melyek a leggyakoribb technikai, illetve emberi hibák, amelyek elkerülése segíthet abban, hogy az autósok nyugodtan és bírságmentesen élvezhessék utazásukat.

autópálya
Autópálya-matrica kisokos: ezekre érdemes figyelni a szomszédos országokban / Fotó: AFP

Az egyik leggyakoribb probléma a rendszám hibás megadása a digitális matrica vásárlásakor. Egyetlen elütés, például

egy betű vagy szám felcserélése, vagy az „O” és a „0” összekeverése elegendő ahhoz, hogy a rendszer érvénytelenként kezelje a vásárlást,

még akkor is, ha az utas valóban fizetett a matrica használatáért. Ugyancsak visszatérő hiba, hogy a vásárlás után nem aktiválódik azonnal a matrica, különösen Ausztriában, ahol a 18 napos türelmi idő automatikusan érvénybe lép, ha a felhasználó nem jelzi, hogy üzleti célú vásárlóként lemond az elállási jogról.

A digitális rendszerek másik buktatója a nem megfelelő időszak kiválasztása. Több esetben előfordul, hogy az autós téves dátumot állít be – például egy nappal későbbre –, így amikor belép az adott ország díjköteles szakaszára, még nincs érvényes matricája. Mindez gyakran csak utólag derül ki, amikor a hatóság postázza a bírságot.

Szintén problémát okozhat, ha a járművezető azt feltételezi, hogy csak az autópályák díjkötelesek, miközben például Romániában a legtöbb főút is matricaköteles.

Horvátországban és Szerbiában a fizetőkapus rendszerben gyakori hiba a jegy elvesztése, ilyenkor automatikusan a maximális díjat kell megfizetni.

Emellett a különdíjfizetéshez kötött szakaszok – például alagutak, hegyi utak Ausztriában és Szlovéniában – is félrevezetők lehetnek, mivel ezekre az alapmatrica nem érvényes. A cég javaslata szerint az utazás előtti tudatos felkészülés, a rendszám többszöri ellenőrzése, a vásárlási visszaigazolás elmentése és az országonkénti szabályok alapos ismerete jelentősen csökkentheti a téves bírságok és kellemetlenségek esélyét.

A vállalat azt tanácsolja ügyfeleinek, hogy mindig online, előre vásárolják meg az e-matricát, és lehetőség szerint olyan rendszert használjanak, amely visszajelzést küld

  • a sikeres vásárlásról
  • és a matricaérvényességi idejéről.

Az egyes országok szabályozása az úthasználati díjak tekintetében eltérő, ezért az alábbiakban összefoglaljuk, hol milyen rendszer van érvényben, és melyek azok a kritikus pontok, amelyekre érdemes különösen odafigyelni a büntetések elkerülése érdekében.

autópálya
Fotó: Anadolu via AFP

Így változnak az autópályadíjak országonként

  • Ausztriában az autópályák és gyorsforgalmi utak használatához matrica szükséges, amely hagyományos (öntapadós) vagy digitális formában is megvásárolható. A digitális matrica népszerű választás, mivel nem szükséges semmit a jármű szélvédőjére ragasztani. Fontos azonban tudni, hogy magánszemélyként történő vásárlás esetén 18 napos türelmi idő vonatkozik a digitális matricára. Amennyiben a vásárláskor az ügyfél „üzleti ügyfélként” regisztrál, vagy lemond az elállási jogáról, a digitális matrica akár perceken belül érvénybe léphet, így az osztrák autópályák azonnal használhatók. A legolcsóbb lehetőség az egynapos matrica (9,30 euró), azonban a 10 napos matrica (12,40 euró) a leggyakoribb választás. Gyakori hiba, hogy az utazók nem veszik figyelembe: bizonyos útszakaszokon – például alagutaknál vagy hegyi utakon – külön díjfizetés szükséges. A legismertebb fizetős szakaszok közé tartozik a Tauern- és Katschberg-alagút (A10), az Arlberg-alagút (S16),valamint a Gleinalm-alagút (A9). Ezek ún. „Sondermaut”-szakaszok, amelyekre a hagyományos matrica nem vonatkozik.
  • Szlovákiában kizárólag digitális matricát használnak az autópályákon, fizikai matricára már nincs szükség. A 10 napos matrica ára 12 euró, és a vásárlás nagyon egyszerű: online is megoldható, sőt magyar nyelven is elérhető a hivatalos oldaluk. A legtöbb büntetés abból ered, hogy az autósok késve veszik meg a matricát, jellemzően a határ után, de már kamerával rögzített szakaszon. Emellett gyakori hiba a hibás rendszám megadás, vagy hogy nem tudják, pontosan mely szakaszok díjkötelesek, így elindulnak egy fizetős úton matrica nélkül.
  • Szlovéniában 2021 óta teljesen digitális rendszert alkalmaznak, így itt sincs szükség semmilyen fizikai matricára. Az egyhetes matrica 16 euróba kerül, rövidebb időre sajnos nincs olcsóbb opció, ezt sok utazó rossz néven veszi, főleg ha csak átutazik. A leggyakoribb hiba a késedelmes vásárlás: ha a határt követően az első autópálya-kamerás szakaszon még nem vettük meg a matricát, könnyen jöhet a büntetés. Emellett sokan nem veszik észre, hogy az elektronikus rendszer azonnal ellenőriz, és a rendszám bármilyen elírása automatikusan érvénytelenné teszi a matricát.
  • Horvátországban szakaszonként fizetendő autópálya-rendszer működik. A belépéskor a járművezető jegyet kap, majd a kilépéskor kell fizetni készpénzzel, bankkártyával vagy az ENC elektronikus útdíj fizetési rendszer segítségével. A díjat a megtett távolság alapján számítják ki; például a Zágráb és Split közötti útvonal személyautóval körülbelül 25-30 euróba kerül. Gyakori probléma, hogy a jegy elveszik, ilyenkor a teljes szakasz díját kell megfizetni. Emellett előfordulhat, hogy a járművet a rendszer tévesen magasabb kategóriába sorolja – például kerékpártartó vagy tetőboksz miatt –, ami szintén magasabb útdíjat eredményez. Az ENC készülék nem megfelelő működése is okozhat fennakadásokat a fizetés során. Az ENC készülék használata turisták számára is lehetséges, és különösen előnyös lehet, ha valaki hosszabb távon vagy több szakaszon közlekedik Horvátország autópályáin. A rendszer gyorsabb áthaladást biztosít a kapuknál, és akár kedvezményes útdíjat is kínál a hagyományos fizetéssel szemben. Az ENC készülék beszerezhető a horvát autópálya-kezelők (például a HAC) ügyfélszolgálati irodáiban vagy határhoz közeli töltőállomásokon, de előrendelhető online is, és egyes magyarországi partnercégeknél is hozzáférhető.
  • Romániában szinte minden főút és autópálya használatához szükséges a digitális úthasználati díj, azaz a rovinieta megfizetése. A 7 napos matrica kb. 3 euró, így olcsónak számít, de az autósok gyakran megfeledkeznek róla, mert sok helyen nincs fizikai kapu vagy külön jelzés. Fontos tudni, hogy nemcsak az autópályák, hanem a legtöbb főút is díjköteles, ezért sokan már a belépéskor hibát követnek el, ha nem rendelkeznek érvényes matricával. A rendszer online is működik, de mindenképp javasolt menteni vagy kinyomtatni a vásárlás igazolását, mert egy esetleges ellenőrzéskor ez lehet a különbség a bírság és a nyugodt továbbhaladás között.
  • Csehországban 2021 óta kizárólag digitális matricát használnak. A legnépszerűbb a 10 napos változat, amely 13 euróba kerül. A vásárlás könnyen elvégezhető az edalnice.cz oldalon, magyar nyelvű felület is elérhető. A leggyakoribb hiba az, hogy az autós rossz rendszámot ad meg, vagy nem veszi észre, hogy egy adott útszakasz már díjköteles. A cseh rendőrség szigorúan és hatékonyan ellenőriz, ezért a matrica meglétét mindig érdemes előre intézni.
  • Szerbiában a horváthoz hasonló fizetőkapus rendszer van érvényben. A megtett szakasz alapján kell fizetni, és gyakran alakulnak ki sorok a fizetőkapuknál a nyári időszakban. A Budapest–Belgrád útvonal díja nagyjából 10-12 euró. A leggyakoribb hibák közé tartozik, hogy az autós nem rendelkezik aprópénzzel, vagy rossz sávba hajt – például az ENC használóknak fenntartott sávba, miközben nem rendelkezik ENC készülékkel. A fizetésnél az euró is elfogadott, de a visszajárót szerb dinárban adják.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.