BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pride: elpárolognak a szponzorok, de mi ennek az oka?

Az elmúlt hetek egyik figyelmet érdemlő eseménye volt, hogy az Erste Bank visszavonta nemzetközi kampányfilmjének egyik jelenetét, amely a Budapest Pride felvonulást ábrázolta. Az eredeti reklám Európa ikonikus pillanatait mutatta be: a berlini fal leomlását, a prágai tavaszt, Marie Curie laborját és a budapesti Pride felvonulást. A magyar leányvállalat azonban kérte, hogy a jelenetet cseréljék le, mondván: „nem ugyanazt jelenti minden magyar számára”, és jobban képviselné hazánkat egy történelmi konszenzusos pillanat, például az 1956-os forradalom. Mi változott, miért léptek egyet hátra a nagyvállalatok?

A döntés jól illeszkedik egy globális trendbe: 2025-ben számos nagyvállalat világszerte, főként az Egyesült Államokban, visszavette a Pride-támogatását. A San Francisco Pride például közel 300 ezer dollárral kevesebb szponzori pénzből gazdálkodhatott, miután olyan multik, mint a Comcast, az Anheuser-Busch vagy a Diageo, kiléptek a támogatói körből. Hasonló helyzet alakult ki New Yorkban, ahol a Mastercardtól a PepsiCoig több óriásvállalat csökkentette a hozzájárulását – írja az Origo. 

Pride
                                                             A Pride-események mellől kezdenek lassan elszivárogni a nagyvállalatok / Foto: AFP

Az okok összetettek – írja a cikk. A vállalatok attól tartanak, hogy a konzervatív bojkottok vagy politikai támadások többet ártanak, mint amennyit a Pride-szponzoráció hoz. Emellett a gazdasági bizonytalanság miatt a marketing- és CSR-költségvetések is szűkülnek – a „nem létfontosságú” kiadások között elsőként esnek áldozatul az ideológiailag megosztó ügyek.

Pride és marketing

A Pride-támogatás évtizedeken át a progresszív márkaépítés eszköze volt: jelezte a nyitottságot, a sokszínűség melletti kiállást. Ugyanakkor 2025-re a társadalmi megosztottság felerősödött, a kultúrharcok mindennapossá váltak, és a cégek vezetői egyre gyakrabban mérlegelnek hideg fejjel: a politikai frontvonalon való részvétel üzletileg kifizetődő-e, vagy inkább kockázatot jelent. 

Az Erste döntése azt üzeni: a bank nem kíván identitásharcok frontvonalára sodródni. Ez nem feltétlenül jelent Pride-ellenességet, sokkal inkább azt, hogy a márkaépítésben a megosztó szimbólumokat lecserélik konszenzusosabb, „biztonságosabb” narratívákra. De hogy mit jelent a vállalatok számára a 2020-as évek közepén a Pride-szponzoráció, arról itt olvashat tovább

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.