BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Olasz trolikat vett a BKV, most kiderült: van egy kis gond velük – maradnak még a 40 éves Ikarusok

Az olasz járművek átalakításra szorulnak és nincs is elég belőlük. A trolibuszok cseréje azonban halad, egyre kevesebb ósdi jármű marad az utakon.

Nápolyból vásárolt hat Ganz-Solaris Trollino trolibuszt a BKV, ám mint kiderült, a járművek forgalomba állítása korántsem annyira egyértelmű Budapesten, mint azt gondoltuk volna.

C__ZA20040401019
Nápolyból is szerez Ganz-Solaris trolibuszokat a BKV/Fotó: Balaton József / MTI

Ez a baj a nápolyi buszokkal

A 2004-ben gyártott trolibuszok kocsiszekrényét Lengyelországban, hajtásrendszerét Magyarországon gyártották és a járműveket október 4-én vette állományba a BKV az Autopro összefoglalója szerint, melyből az is kiderül, hogy a nápolyi trolibuszhálózat sajátosságai miatt a járművek keveset futottak elektromos üzemmódban, tehát a vezeték alatt, helyette a dízelhajtás volt a meghatározó. Ráadásul a helyi CTP telephelyen is sokat álltak a buszok, ami nem tesz jót a járműveknek.

A BKV autóbusz és trolibusz üzemeltetési vezérigazgató-helyettese, Szedlmajer László elmondta, hogy 

akkor döntöttek a trolibuszok megvételéről, amikor már elkezdték azokat szétvágni, 

így két trolibuszt már nem sikerült megmenteni, további kettő pedig csak donornak volt jó. Ugyanakkor hatot forgalomba állítási céllal vettek.

A legnagyobb problémát azonban az jelenti a trolibuszok üzembe állítása kapcsán, hogy Nápolyban 750 voltos feszültséget használnak, míg Budapesten 600 voltos a rendszer, ami átalakításokat igényel. Ez már a bajai Ganz részvételével zajlik is.

A BKV a nápolyi buszok mellett kapott két  Ganz-Solaris trolibuszt Svédországból is, részben egy telephelyen leégett buszért cserébe, amivel együtt összesen már 21 forgalmi Ganz troli van Budapesten. Az újonnan vásárolt 16-ból egy leégett, a maradék 15 állományban van, melléjük jött hat kocsi Nápolyból. 

Maradnak a régi trolibuszok, de már nem sokáig

Ez azonban még mindig nem volt elég arra, hogy az összes, korszerűtlen Ikarus 412T-t leselejtezzék, csak arra volt elegendő, hogy a legrosszabb állapotúakat kivonják a forgalomból. Hétköznap csúcsidőben viszont továbbra is közlekednek az Ikarus 280T-GVM egyes példányai is, ezek a trolik lassan 40 évesek, cseréjük a troli ágazat legsürgetőbb feladata.

Ebben leginkább az a beszerzés segítheti a BKV-t, melyet a kínai Yutong és az Ikarus közös konzorciuma nyert 160 járműre. Ugyanakkor a Yutong az a cég, melyet azért kritizáltak Oslóban, mert a buszok távoli frissítésének lehetősége azt is lehetővé teszi, hogy azokat távolról leállítsák. Az Ikarus azóta tisztázta, hogy a Budapestre szánt járművekben ez a funkció nem kapott helyet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.