BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Óriási közbeszerzést nyert az Ikarus: különleges magyar-kínai buszok szállíthatják az utasokat Budapesten – de van egy komoly gond

Az Ikarus és a Yutong párosa nyerte a budapesti 160 darabos trolitendert.

A BKK 160 darab, akkumulátoros önjáró képességgel is rendelkező trolibusz beszerzésére az Ikarus villanybuszainak forgalmazója adta a legkedvezőbb ajánlatot a Yutonggal közösen – olvasható a Magyarbusz.Info oldalon.

Óriási közbeszerzést nyert az Ikarus / Fotó: Yutong

Az Electrobus Europe Zrt., azaz a magyar-kínai páros győzelmével zárult a közbeszerzés. Ezzel a Yutong már másodszor nyert trolibusztendert az európai piacon, 

hiszen nemrégiben Bukarestben az Anadolu Automobil Rom céggel közösen szerezte meg 22 szóló trolibusz szállításának jogát.

A végső ajánlattételi szakaszban a korábbi négy jelentkező – az Electrobus–Yutong duó, a Solaris, a Skoda Group, valamint a Bozankaya-Medcom konzorcium – közül végül három ajánlattevő maradt versenyben. A Skoda ugyanis önálló pályázóként visszalépett, így a fináléban már csak hárman mérhették össze ajánlataikat.

A három benyújtott ajánlat közül végül csak kettőt értékeltek, mivel a Solaris pályázata bár formai szempontból megfelelőnek bizonyult, az ajánlatkérő nem vizsgálta tovább az alkalmassági feltételeket és a kizáró okokat, így a végső bírálatban nem minősült érvényes ajánlatnak. A tényleges verseny tehát az Electrobus Europe–Yutong konzorcium és a Bozankaya között dőlt el. 

Közülük a magyar–kínai páros adta a gazdaságilag legelőnyösebb konstrukciót, hiszen a legkedvezőbb ár-érték arányt kínálta. 

A konzorcium 

  • a szóló trolibuszokra darabonként nettó 451 500 eurós, 
  • a csuklósokra pedig 649 500 eurós ajánlatot tett, 
  • a tartalék alkatrészeket 402 ezer, a karbantartási és javítási szolgáltatásokat 65 ezer, 
  • míg a kezelőszemélyzet képzését 40 ezer euróért vállalta. 

A járművekre 36 hónap többletjótállást ajánlott, és a kiírásban előírt minimum 15 kilométeres önjárási hatótáv helyett a maximális, 25 kilométeres futásteljesítményt garantálta.

A cikk megjegyzi, hogy  előnyük az egységesebb rendszerfelépítés, a jobb alkatrész-cserélhetőség és az alacsonyabb karbantartási költség, hátrányuk viszont, hogy az akkumulátor minden üzemmódban aktívan részt vesz az energiaellátásban – még felsővezeték alatt is –, így a jármű az üzemideje 80-90 százalékát akkumulátoros üzemben tölti. Ez hosszabb távon kedvezőtlenül hathat az akkumulátor élettartamára és megbízhatóságára. 

A közbeszerzés eredménye a szeptember 5-ig tartó szerződéskötési moratórium letelte után tekinthető csak véglegesnek.

Korábban a Világgazdaság beszámolt arról, hogy húsz év után újra megjelenik Görögországban az Ikarus. A magyar gyártó két teljesen elektromos Ikarus 80e V4 midibussza érkezik Marousiba ősszel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.