BUX 44,034.83
+1.30%
BUMIX 3,777.58
-0.62%
CETOP20 1,851.66
+1.48%
OTP 9,290
+4.03%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
ZWACK 17,400
0.00%
0.00%
ANY 1,585
+2.92%
RABA 1,125
-0.88%
+4.46%
+0.32%
-0.66%
0.00%
-0.52%
+4.17%
-4.99%
0.00%
-0.95%
OTT1 149.2
0.00%
-1.77%
MOL 2,936
+1.24%
DELTA 39.15
+0.90%
ALTEO 2,760
-0.72%
0.00%
+0.91%
0.00%
0.00%
-0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-2.05%
+1.11%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+0.29%
+5.08%
-3.33%
0.00%
-0.77%
+5.29%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,490
0.00%
+0.94%
NAP 1,192
-3.09%
0.00%
-5.84%
Forrás
RND Solutions
Világgazdaság

A Suzuki döntésének a levét a beszállítók isszák meg

Nem volt idő arra, hogy a beszállítókat előre figyelmeztessük a bajra. A jól sikerült harmadik negyedév után, októberben hirtelen borult minden – meséli a Figyelőnek Urbán László, a Magyar Suzuki vezérigazgató-helyettese.

A Suzuki New Renaissance program során 2003-tól 90 ezer darabról 300 ezerre emelték Esztergomban a gyártókapacitást. Akkor a Magyar Fejlesztési Bank nyújtott pénzügyi segítséget a beszállítóknak a fejlesztésekhez, most viszont nincs recept arra, mit tegyenek, ha csökken a termelés.

A Suzuki döntésének a levét azok a hazai beszállítók isszák meg, amelyek kizárólag az esztergomi gyárnak dolgoznak. Mivel a csökkentés nem minden típust érint egyformán, olyan is lesz, amelyiknek a termelését minimálisra redukálják, de egyelőre nem lehet tudni, melyikét, mert a tervezés és az igények felmérése még tart. A Suzuki ugyanis szintén „beszállító”: az Opelnek gyártja az Agilát, a Fiatnak pedig a Sedici típust, s nem tudni, ezekből mennyit rendelnek tőle.

A gyárak igyekeznek a saját maguk által előállított modelleket a piacon tartani, a kooperációban készült típusok rovására. Az már látszik, az idén sem gyártják le teljesen a tervezett mennyiséget. Ha a Suzuki 33 százalékos termeléscsökkentést hajt végre, az minden partnerét drámaian érinti, hiszen az autóiparban nagyon ki vannak hegyezve a beszállítói haszonkulcsok. Mivel az alkatrészgyártóknak az átadói áraikat – szerződésben előre megfogalmazott százalékos érték szerint – évről évre csökkenteniük kell, csak a növekvő gyártási darabszámmal tudják javítani a nyereségességüket.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek