Világgazdaság

Kormánygaranciát vár Tarlós

A főváros szerint a 3-as metró szerelvényeinek felújítási tenderét bármelyik napon el tudnák indítani kormányzati hitelengedéllyel

„Gondolkodás és félelem nélkül leállítanám a 3-as metrót, ha ellehetetlenülne a felújítás feltételrendszere, amire nem számítok” – nyilatkozta a Népszabadságnak Tarlós István. Budapest főpolgármestere kormánygaranciát vár a 3-as metró felújítására, melyről a múlt héten már tárgyalt a kormányzat, de a döntést ezzel kapcsolatban elnapolták. Tarlós szerint a felújítást nem oldhatja meg a főváros a saját erejéből, „160 milliárdot nem tudnak elővenni a semmiből”.

A több mint 30 éve használt, erősen leromlott állapotú metróvonalon munkanapokon körülbelül 520–540 ezer utas közlekedik, több mint a teljes országos vasúti hálózaton. Lázár János korábban azt nyilatkozta, hogy a budapesti 3-as metró felújítására a kormány garanciát vállalt idén márciusban, és támogatja a projektet. Az uniós források elosztásáért felelős miniszterelnökséget vezető miniszter azt is ajánlotta Tarlósnak, hogy a korábbi főpolgámesterhez, Demszky Gáborhoz hasonlóan ehhez lobbizzon Brüsszelben. Korábban olyan hírek láttak napvilágot, hogy Lázár lehúzta a listáról a fővárosi fejlesztéseket, így a 3-as metró felújítását is.

A Miniszterelnökség közölte, hogy a brüsszeli szabályok nem teszik lehetővé több fejlesztési forrás felhasználását a fővárosban, mivel annak fejlettségi szintje már meghaladja a támogatásokra jogosultság szintjét. Lázár azt is mondta akkor, hogy a főváros nem tudta elkészíteni a beruházáshoz szükséges anyagokat.

Tarlós erre azt mondta, hogy a városvezetés a BKV-val és a BKK-val előkészítette a felújítást, az előző ciklusban a Miniszterelnöki Hivatalba eljuttatták a részletes előkészítő anyagot, költségbecsléssel együtt. A 3-as metró felújítás tervezésére a főváros 635 millió forint uniós támogatást kapott. A szerelvények becsült költsége 60–90 milliárd, az infrastruktúra felújítása további 100 milliárd forint. Más becslések 150–250 milliárd forintot említettek.

Az önkormányzat és a BKV 2011 óta gondosan előkészítette a 3-as metróvonal, és a szerelvények felújítását – közölte tegnap a Főpolgármesteri Hivatal. A kabinet szerint „a sajtóban különféle, olykor túlzó, és kifejezetten hangulatkeltő hírek jelennek meg az M3-as metróról”. Arra emlékeztetettek, hogy a 3-as metró felújításáról a Fővárosi Közgyűlés 2010 októbere előtt semmilyen döntést nem hozott, pályázatokat sem nyújtottak be.
A 3-as metró felújításról szóló pályázatot 2011-ben a Fővárosi Önkormányzat megbízásából a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) nyújtotta be.

A sínek ügyében a BKV 2011-ben kezdte meg a munka előkészítését. A síneket 2013 óta folyamatosan cseréli a főváros, ezen munkálatok felgyorsításáról tegnap döntött a BKV igazgatósága. A főváros közölte, hogy a szerelvények felújításának kivitelezési tenderét saját hitelfelvétel segítségével, kormányzati engedély birtokában bármelyik nap el tudják indítani. A műszaki és pénzügyi szakértői anyagok alapján a napokban az infrastruktúra tervezési tendere is lezárható.

Életveszélyes vagy sem?

A 3-as metró az elmúlt időszakban többször is meghibásodott leállt műszaki hibák miatt. Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke az atv.hu-nak azt mondta, hogy a szakemberek szerint a 3-as metró szellőzőrendszere 40 évvel ezelőtti technikai színvonalon van, egy nagyobb tűz esetén a metróalagútban rekedhetnek az emberek. A gyártó cég 30 évre tud felelősséget vállalni a járműparkra, ami már 35-36 éves. Mások a hasonló szerelvényekkel történt bakui tűzesettől tartanak, amelynek 1995-ben 289 halottja volt. Tarlós István korábban azt mondta: még nem életveszélyes a 3-as metró, de néhány éven belül olyan állapotba kerülhet, a rozsdás sínek állapotából még nem következik semmi.


Ukrajna Oroszország Neelie Kroes energetika Magyar Telekom Nyrt. Mc Donald's