Világgazdaság

Eldőlt: a Duna Aszfalthoz tartozhat a Magyar Építő

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) engedélyezte, hogy a Duna Aszfalt (DA) csoporthoz tartozó Körösaszfalt Mélyépítő Zrt. közvetlen és egyedüli irányítást szerezzen a Magyar Építő Zrt. felett, mert a két vállalkozáscsoport együttes érintett magyarországi piaci részesedése nem éri el a 20 százalékot. A Magyar Építő többségi irányítást biztosító részvényese 68,26 százalékos szavazati aránnyal az Érték Befektető és Szolgáltató Kft. volt, de a tulajdonosi körben szerepelt egyebek között Tolnay Tibor elnök-vezérigazgató, aki egyben az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) elnöke is. A Magyar Építő Zrt. árbevétele a 2012-es 7,29 milliárd forintról 2013-ban 5,63 milliárdra, 659 milliós adózott eredménye pedig 558 millió forintra csökkent.

A fele-fele arányban Varga Károly és Szíjj László tulajdonában lévő, nyolc vállalkozást felölelő tiszakécskei Duna Aszfalt – amelynek fő tevékenységi köre az út- és autópálya építés – a hozzá tartozó, ugyanakkor 2012-ben és 2013-ban nulla árbevételt elért Körösaszfalt Zrt.-n keresztül vásárolta meg a Magyar Építő minősített többségi részesedését. A vásárlást profilbővítési céllal indokolta a csoport egy a tavalyi év végén készült piaci felmérésre hivatkozva, amely szerint a magasépítés területén további növekedés várható, míg az útépítési piac egyre szűkül.

A DA 2003-tól aktív a közbeszerzési piacon és – különösen az elmúlt években – egyre nagyobb gazdasági erejű vállalkozássá növekedett. A társaság közbeszerzési eljárások keretében 2007 óta több önkormányzattal is kötött az önkormányzati kezelésben lévő utak karbantartásával kapcsolatos négyéves keretszerződéseket, amelyek a céget átsegítették a gazdasági válság legnehezebb évein. Egy tavalyi sajtóértesülés szerint a korábbi hét évben a legnagyobb útépítései megbízásokat a francia Colas (116 milliárd forint), a Közgép (113 milliárd), az osztrák Strabag (105 milliárd), a Duna Aszfalt (102 milliárd), illetve a szintén osztrák Swietelsky (60 milliárd) kapták.

A DA jelenleg az M43 autópálya Makó és az országhatár közti szakaszának építését végzi: a nettó 46 milliárd forintos beruházás júniusban fejeződik be. Miután 2012-ben elnyerte az M43-as autópálya Makó és Nagylak közötti szakaszának megépítését, a pályázat vesztesei elégedetlenek voltak, ezért az EuroAszfalt, valamint a Közgép, a Magyar Aszfalt és a Swietelsky alkotta konzorcium a Közbeszerzési Döntőbizottságnál kérvényezték az eredmény semmissé tételét. A döntőbizottság elutasította a kérelmet, így a Duna Aszfalt maradt a kivitelező.

Ugyanakkor idén két útépítési tendert is nyert a Duna Aszfalt: a Közbeszerzési Értesítő februárban közölte, hogy olcsóbb ajánlattevőként ez a cég nyerte el a Colas Út Zrt. előtt a debreceni Nyugati kiskörút II. ütemének tervezését és kivitelezését. Néhány héttel korábban pedig azt a szerződést írták alá, amelynek értelmében a DA, valamint a nyíregyházi út- és közműépítő cég, a KE-VÍZ Zrt. építheti meg a 338. számú főút Nyíregyházát elkerülő második, 4575 méteres szakaszát nettó 3,335 milliárd forintért.

Építőipar GVH