Világgazdaság

Ön is elmondhatja, mit gondol a hármas metró pótlásáról

Társadalmi egyeztetésre bocsátja a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az M3-as metróvonal rekonstrukciójához kapcsolódó, a Kőbánya-Kispest-Nagyvárad tér közötti szakasz lezárásának idejére tervezett forgalmi rendre vonatkozó javaslatait.

Az első fő ütemben a déli szakasz lezárásakor az M3-as metró szerelvényei Újpest-Központtól csak a Nagyvárad térig közlekednek. A BKK megvizsgálta, hogy a Kőbánya-Kispest–Nagyvárad tér szakasz felújítása alatt várhatóan hogyan rendeződik át a forgalom az érintett hálózaton, ennek alapján lakótérségekre bontva részletes mobilitási tervet dolgozott ki. A térségenként bemutatott tervek jellemzője, hogy a belváros elérésének érdekében az utasok igénybe vehetik egyrészt a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között közlekedő metrópótló autóbuszokat, másrészt a belváros gyorsabb elérését biztosító alternatív eljutási lehetőségeket.

A felújítás ideje alatt bizonyos időszakokban esténként és hétvégente az M3-as metró helyett annak teljes vonalán pótlóbusszal lehet utazni.
 
A metrópótlási tervek részletesen a bkk.hu/te/m3-del oldalon térségenként, interaktív, térképes felületen ismerhetők meg, ezen az oldalon keresztül véleményezheti bárki a tervezetet március 7-g (keddig). A metrópótlás miatt kényszerűen megnövekedik majd az utazási idő, esetenként több átszállásra lesz szükség.
 
A metrópótlás a jelenlegi tervek szerint 2017 nyarán kezdődik és három fő ütemben történik.

      - Az első fő ütem két részből áll. Elsőként a metróvonal déli szakaszát, a Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér közötti részt zárják le. Ezt követi a fő ütem második része: az északi – a Lehel tér és Újpest-Központ közötti – és a déli szakasz együttes lezárása, a metró ekkor csak a Nagyvárad tér és a Lehel tér között közlekedik.

      - A két külső szakasz elkészülte után, a második fő ütemben a vonal belső részén – a Lehel tér és a Nagyvárad tér között – lesz metrópótlás, a metró a külső szakaszokon, vagyis Újpest-Központ és a Lehel tér, valamint a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között már közlekedik.

      - Ezt követi a harmadik fő ütem, amikor az Árpád híd és a Deák Ferenc tér között lesz metrópótlás, a vonal többi részén a metró már közlekedik.

Az eredeti tervek szerint már javában dolgozni kellene az M3-as felújításán, de előbb a forrás biztosításáról folyt hosszú vita a főváros és a kormányzat között, mire egyértelmű lett, hogy a beruházásra 137,5 milliárd forint uniós forrás rendelkezésre áll, az idő elszaladt. Ez pedig késleltette a kivitelezési tervek megjelentetését. Végül a főváros megjelentette a pályázatokat, amelyekre olyan magas összegű ajánlatok érkeztek, amelyet a főváros részben irreálisan magasnak tartott, másrészt a körülbelül 40 milliárdos plusz költségekre nem lett volna forrása.

A metrópótló buszokról folytatott főváros-kormány közötti polémia is elodázta a felújítás kezdését. A legújabb állás szerint 2017 közepére áll össze minden: vagyis remélhetően sikeresen zárulhat a pályázat és a BKV-BKK-nak sikerül a pótláshoz szükséges buszokat is kiállítani. Ezek után startolhat az évekig tartó felújítás.
 
Tarlós István főpolgármester korábbi tájékoztatása szerint 2017. június 15-én indulna meg és 2018. szeptember 30-ig tartana, az északi szakasz rekonstrukciója nagyjából ezzel párhuzamosan, 2017. október 1-jétől 2018. szeptember 30-ig folyna. A középső szakasz 2018. október 1 és 2019. szeptember 26. között készülne el, a felújítás szakaszainak határait jelentő Lehel és Nagyvárad téri állomások pedig 2019. szeptember 27. és 2020. február 10. között újulnának meg.

Budapest forintárfolyam influenza A KSH jelenti metrófelújítás Magyar Telekom Nyrt. infokommunikáció tömegközlekedés