A hét végén megkezdődtek a tárgyalások a 2013 óta együtt kormányzó nagykoalíció újbóli összehozásáról Németországban: Frank-Walter Steinmeier államfő a Kereszténydemokrata Unió (CDU), a Keresztényszociális Unió (CSU) és a Szociáldemokrata Párt (SPD) elnökét, Angela Merkelt, Horst Seehofert és Martin Schulzot hívta megbeszélésre. A tárgyalásról közleményt nem adtak ki, de Schulz pénteki sajtótájékoztatóján közölte, hogy bár nem zár ki semmiféle opciót, még nem hárult el minden akadály, a nagykoalíció megalakítása „nem eldöntött tény”.
A megállapodás több szempontból sem lesz könnyű. Az SPD a második világháború óta a legsúlyosabb vereségét szenvedte el a szeptemberi választáson, és ellenzékbe akart vonulni, hogy ismét markáns identitást alakíthasson ki. Nehezíti a helyzetet az ügyvezető kormányban érzékelhető bizalmi válság is, amelynek legújabb jele a glifozáttartalmú növényvédők körül kirobbant konfliktus. Christian Schmidt CSU-s agrárminiszter annak ellenére szavazott kedden Brüsszelben e növényvédő szerek használati engedélyének meghosszabbítására, hogy a szociáldemokrata vezetésű környezetvédelmi tárca be akarta tiltani a rákos megbetegedésekért felelőssé tett anyagot. Ráadásul nem is egyedi esetről volt szó, korábban a szociáldemokrata külügyi államtitkár „döfte hátba” hasonlóképpen a kormányt, amikor az Európai Bankhatóság (EBA) új székhelyéről tartott szavazáson a berlini utasítás ellenére Frankfurt kiesése után nem Dublint, hanem Párizst támogatta.
A Martin Schulz vezette szociáldemokrata párt egyébként nem sieti el a döntést, a koalícióról a párt december 7-én kezdődő háromnapos kongresszusán döntenek majd, és a lehetőségek közé tartozik az is, hogy csupán kívülről támogatják majd a kormányt. Különösen, mivel a nagykoalíció ötlete a németeknek sem tetszik: a Bild által közölt felmérés szerint a megkérdezetteknek csupán a 22 százaléka támogatja – viszont 48 százalékuk számít arra, hogy mégis ez lesz a tárgyalások eredménye.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.